SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read99 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read99 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Seawise Giant – największy statek w historii
    Artykuły

    Seawise Giant – największy statek w historii

    Michał BanachBy Michał Banach8 czerwca 2016Updated:3 września 20172 komentarze4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Seawise Giant - największy statek w historii
    Seawise Giant - największy statek w historii
    W 1974 roku w stoczni Sumitomo Heavy Industries, Ltd. w Yokosuce w Japonii rozpoczęto budowę największego statku w historii – supertankowca Seawise Giant. W trakcie swojej 30-letniej kariery tankowiec przetrwał nawet bombardowanie. Mimo to był bardzo niepraktyczny i w 2009 roku zezłomowano go.

    Historia tankowca sięga 1974 roku, kiedy to jednostka została zamówiona przez greckiego armatora. Wodowanie techniczne statku miało miejsce 4 września 1975 roku. W tym czasie tankowiec miał jedynie 376 m długości. W trakcie prób morskich wyszły jednak na jaw problemy z napędem i wibracjami generowanymi przez potężne silniki.

    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)

    Grecki armator odmówił przejęcia statku, a stocznia rozpoczęła długa batalię sądową. Przez cały ten czas statek znany pod numerem stoczniowym 1016 przebywał w Yokosuce. W 1976 roku stocznia sprzedała jednostkę firmie Uniwersal Petroleum Carriers Inc. Nowy właściciel uznał, że tankowiec jest za krótki. W związku z tym kadłub rozcięto i wydłużono do aż 458,45 m, zwiększając wyporność do 657 018 ton, pojemność do 260 941 GT.

    Napęd supertankowca składał się z turbin parowych o łącznej mocy 50 000 KM, zapewniających prędkość około 16 węzłów. W trakcie eksploatacji wyliczono, że Seawise Giant potrzebuje aż 9 km aby zatrzymać się po rozpędzeniu do maksymalnej prędkości. Tankowiec posiadał 46 zbiorników do przewozu ropy.

    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)

    Przebudowę zakończono na przełomie 1979 i 1980 roku. Nowy właściciel zmienił wówczas nazwę supertankowca na Seawise Giant. W momencie zbudowania był to najdłuższy i najcięższy statek w historii, ale ustępował pojemnością nieco mniejszym i lżejszym tankowcom typu Batillus zbudowanym kilka lat wcześniej. Do dni dzisiejszego nie zbudowano większej jednostki pływającej i zapewne długo się to nie zmieni.

    Po wejściu do służby Seawise Giant wykorzystywany był do transportu ropy między Zatoką Perską a USA. Jego olbrzymie rozmiary sprawiały, że tankowiec nie mógł korzystać z kanału Sueskiego i Panamskiego, a rejsy Kanałem La Manche były bardzo trudne. Rekordowe rozmiary sprawiały, że rejsy były opłacalne, ale załoga miała olbrzymie problemy z obsługą jednostki.

    Seawise Giant w ogniu po zbombardowaniu w Zatoce Perskiej w 1988 roku
    Seawise Giant w ogniu po zbombardowaniu w Zatoce Perskiej w 1988 roku

    Kariera olbrzymiego statku przebiegała spokojnie aż do wybuchu wojny Iracko-Irańskiej. 14 maja 1988 roku tankowiec znajdował się niedaleko wyspy Larak w Zatoce Perskiej, kiedy irackie lotnictwo zrzuciło na niego kilka bomb (niektóre źródła mówią o pocisku powietrze-woda).

    Seawise Giant został poważnie uszkodzony i osiadł na dnie w płytkich wodach. Właściciel statku uznał, że uszkodzeń nie da się naprawić i zdecydował się na wycofanie jednostki. Pod koniec roku, już po zakończeniu walk olbrzymim wrakiem zainteresowała się norweska firma Norman International. Po oględzinach wraku postanowiła go kupić z zamiarem odbudowy. Tak się stało, a po przeprowadzeniu prowizorycznych napraw Seawise Gient został przeholowany do Singapuru w celu przeprowadzenia docelowego remontu.

    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant)

    Po naprawach statek ponownie wszedł do eksploatacji, ale pod nazwą Happy Giant. W 1991 roku tankowiec został sprzedany za sumę 39 mln dolarów firmie Jørgen Jahre. Po ponownej zmianie nazwy, tym razem na Jahre Viking, supertankowiec zaczął pływać pod norweską banderą.

    W 2004 roku w związku z sporymi problemami z eksploatacją tak wielkiego statku, Jahre Viking został sprzedany firmie First Olsoen Tankers Pte. Ltd., która przekształciła go na stacjonarny magazyn ropy w pobliżu pól naftowych Al Shaheen w Katarze. Tankowiec otrzymał równocześnie nową nazwę – Knock Nevis.

    W nowej roli olbrzymi tankowiec wykorzystywano do końca 2009 roku. Po 30 latach eksploatacji uznano wówczas, że statek nie jest już przydatny. W związku z tym podjęto decyzję o jego zezłomowaniu. 22 grudnia 2009 roku supertankowiec dotarł do stoczni złomowej Alang w Indiach, gdzie 18 000 pracowników stoczni rozbierało go przez kilka miesięcy.

    Jahre Viking (ex-Seawise Giant) i znacznie mniejszy tankowiec Niriis
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant) i znacznie mniejszy tankowiec Niriis
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant) i znacznie mniejszy tankowiec Niriis
    Jahre Viking (ex-Seawise Giant) i znacznie mniejszy tankowiec Niriis

    Tak zakończyła się historia największego statku w historii. Jedyne co z niego zostało to kotwica, umieszczona w muzeum w Hong Kongu. Chociaż Seawise Giant przetrwał nawet bombardowanie, nie wytrzymał presji rynku. Gigantyczne rozmiary z jednej strony były powodem do dumy, ale z drugiej utrudniały eksploatację.

    Współcześnie buduje się nieco mniejsze jednostki, które są znacznie bardziej ekonomiczne i wygodniejsze w eksploatacji.

    Knock Nevis (ex-Jahre Viking, ex-Seawise Giant)
    Knock Nevis (ex-Jahre Viking, ex-Seawise Giant)

    Ciekawostki

    Mierzący 458 m długości tankowiec Seawise Giant był dłuższy o prawie 100 m od największych obecnie wycieczkowców na świecie (Wycieczkowce typu Oasis), a od największego żaglowca w historii był dłuższy o aż 311 metrów. W porównaniu do największego statków, które pływały pod polską banderą – zbiornikowców Zawrat, Czantoria i Sokolica, Seawise Giant był dłuższy o 165 metrów.

    Seawise Giant w porównaniu do jednych z najwyższych budynków na świecie
    Seawise Giant w porównaniu do jednych z najwyższych budynków na świecie
    Seawise Giant w porównaniu do jednych z największych statków na świecie
    Seawise Giant w porównaniu do jednych z największych statków na świecie
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLeszno Air Picnic 2016 – pokazy z górnej półki
    Next Article Nowy rosyjski samolot pasażerski – Irkut MC-21
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    10 lutego 20233 Mins Read805 Views

    MV Derbyshire – największy brytyjski statek utracony na morzu

    By Michał Banach0
    30 stycznia 20233 Mins Read642 Views

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    By Michał Banach0
    29 stycznia 202323 Mins Read488 Views

    Pancerniki typu Iowa

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.