Od lat po internecie krąży film przedstawiający niesamowicie niski przelot (lowpass) Boeinga 707-330B linii Air Zimbabwe. Chociaż wielu uważa, że nie jest autentyczny, a jeszcze inni dopisują do historii wiele nieprawdziwych informacji, przelot ten miał faktycznie miejsce w 1995 roku podczas pokazów lotniczych.

Film z przelotu i jego kopie pojawiają się na YouTubie i w licznych filmikach na innych platformach od lat. Zwykle nie zawierają opisu, ale po przeszukaniu kilku stron znaleźć można zdecydowanie więcej faktów, łącznie z relacją Darryla Tarra, pilota maszyny, który wykonał ten przelot opublikowaną na forum Avcom.co.za w styczniu 2009 roku (i edytowaną w sierpniu 2011 roku). Niestety w kwietniu 2024 roku post został usunięty, w związku z czym pozostały jedynie jego kopie. Nie wiadomo więc czy treść postu była autentyczna i w pełni zgodna z faktami, ale to jedyne konkretne informacje na temat tego słynnego przelotu.

Air Zimbabwe Boeing 707 w Porcie Lotniczym Harare  w 1997 roku (taki sam jak maszyna wykonująca słynny przelot) (fot. DocklandsTony/Wikimedia Commons)
Air Zimbabwe Boeing 707 w Porcie Lotniczym Harare w 1997 roku (taki sam jak maszyna wykonująca słynny przelot) (fot. DocklandsTony/Wikimedia Commons)

Według dostępnych informacji słynny przelot miał miejsce w maju 1995 roku podczas Mashonaland Flying Club Air Day (była to druga edycja imprezy, a pierwsza miała miejsce w maju 1993 roku) na lotnisku Charles Prince Airport w pobliżu Harare w Zimbabwe. Częścią pokazu miały być przeloty samolotu pasażerskiego Air Zimbabwe. Pomysł wykonania takiego lotu wyszedł od linii Air Zimbabwe. Warto jednak dodać, że według Tarra, podobny, ale nieautoryzowany przelot miał miejsce podczas pokazów w 1993 roku (chociaż według innych źródeł w 1996 roku). Wówczas na pokładzie Boeinga 767-200ER znajdowali się dodatkowo pasażerowie, nie wiedzący o planach pilota.

Do lotu w 1995 roku wytypowano Boeinga 707-330B (Z-WKU), a załogę stanowiły trzy osoby – Darryl Tarr, główny pilot, drugi pilot i inżynier pokładowy. Maszyna miała zapas paliwa na dwie godziny lotu i nie miała żadnych pasażerów na pokładzie. Maszyna podleciała z prędkością 231 km/h z wysuniętymi klapami, a wysokościomierz miał pokazywać…  pułap 1,8 m. Podczas drugiego przelotu samolot miał wysunięte podwozie. Dodatkowo wykonano szybki przelot z prędkością 740 km/h (którego nie ma na filmach).

Przelot zrobił niesamowite wrażenie. Po latach w mediach pojawiły się informacje, że lot nie był autoryzowany a sam pilot został zwolniony za swój wyczyn, ale nie były one prawdziwe. Chodziło zapewne o przelot z 1993 roku. Tarr natomiast kontynuował pracę w Air Zimbabwe do października 1998 roku, kiedy to przeszedł do Emirates.

Samolot, którym wykonał swój lot w 1995 roku został uszkodzony podczas pożaru silników 11 marca 1997 roku. Po naprawach maszyna wróciła do służby, ale 17 listopada 1997 roku została wycofana i wystawiona na sprzedaż. Jeszcze dwukrotnie samolot zmienił potem właściciela, aż ostatecznie został zezłomowany. Warto dodać, że maszyna została wyprodukowana 1 grudnia 1965 roku i oblatana 7 grudnia 1965 roku (lub 7 stycznia 1966 roku). Pierwszym odbiorcą była Lufthansa, która wykorzystywała maszynę od 15 stycznia 1966 roku do 1 kwietnia 1982 roku, kiedy to sprzedano ją Air Zimbabwe.

Na poniższym filmie widać przelot Tarra oraz drugi przelot po nim wykonany przez Douglasa DC-8 linii Affret Air.

Air Zimbabwe Boeing 707-330B podczas niskie przelotu w 1995 roku (fot. The Rhodesian Air Force Pictures)
Air Zimbabwe Boeing 707-330B podczas niskie przelotu w 1995 roku (fot. The Rhodesian Air Force Pictures)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.