W amerykańskiej armii, w przeciwieństwie do ZSRR i Rosji samobieżne zestawy przeciwlotnicze, których podstawowym uzbrojeniem jest działko są zdecydowanie mniej popularne. Jedynym masowo produkowanym pojazdem tego typu był M42 40 mm Self-Propelled Anti-Aircraft Gun, znany bardziej jako M42 Duster, chociaż nazwę tę nadano mu w Wietnamie po tym jak został wcześniej wycofany z eksploatacji i ponownie do niej przywrócony po kilku latach.
Geneza
Podczas II wojny światowej amerykańska armia wykorzystywała bardzo dużo samobieżnych pojazdów przeciwlotniczych rodziny M13, M15 i M16 Multiple Gun Motor Carriage. Zbudowane w oparciu o podwozie półgąsienicowych transporterów M2 i M3 Half-Track pojazdy stanowiły podstawę mobilnych jednostek przeciwlotniczych amerykańskiej armii. Największą wadą tych pojazdów był jednak mały kaliber wykorzystywanych w nich karabinów maszynowych – głównie M2 Browning kalibru 12,7 mm. Jedynie M15 posiadał dodatkowo działko kalibru 37 mm.
Chcąc zwiększyć siłę ognia pojazdów przeciwlotniczych, pod koniec wojny w oparciu o podwozie czołgu M24 Chaffee opracowano M19 Multiple Gun Motor Carriage uzbrojony w dwa działka Bofors kalibru 40 mm. Wyprodukowano jednak tylko 285 pojazdów tego typu, a ich kariera zakończyła się w 1953 roku wraz z wycofaniem ze służby większości pojazdów na podwoziu M24. Jeszcze zanim to nastąpiło, General Motors Corporation rozpoczęło prace nad następcą M19.
Krótka służba i powrót z zaświatów
Jako bazę dla nowego pojazdu wybrano podwozie czołgu lekkiego M41 Walker Bulldog, które dawało zdecydowanie więcej możliwości. Prace projektowe szły szybko, ponieważ zachowano większość podwozia i kadłuba. Na zmodyfikowanym kadłubie osadzono najpierw wieżę M19, a po pozytywnych próbach opracowano nową wieżę z dwoma działkami M2A1 kalibru 40 mm. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie M42 40 mm Self-Propelled Anti-Aircraft Gun (SPAAG). Produkcję rozpoczęto w 1953 roku i już pod koniec roku pierwsze pojazdy weszły do eksploatacji. Produkcja trwała do grudnia 1960 roku i zamknęła się w liczbie 3700 pojazdów.
M42 produkowany był tylko w jednej wersji i nie był modyfikowany w toku służby (chociaż załogi czasami poddawały swoje pojazdy przeróbkom frontowym w Wietnamie). Pojazd miał 5,82 m długości i masę 24,8 tony. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik benzynowy Continental albo Lycoming Engines o mocy 500 KM zapewniający prędkość maksymalną 72 km/h i zasięg 160 km. Oprócz działek kalibru 40 mm pojazd posiadał jeden karabin maszynowy M1919A4 kalibru 7,62 mm, zastąpiony później przez M60 kalibru 7,62 mm. Pancerz miał grubość od 9 do 25 mm. Załoga liczyła 4 do 6 żołnierzy. Na wyposażeniu M42 nie było żadnego radarowego systemu kierowania ogniem ani wykrywania celów poza optycznymi przyrządami. Pierwotnie zakładano, że namierzaniem celów będzie zajmować się dodatkowy pojazd z radarem, ale nigdy go nie opracowano.
M42 stanowiły podstawowe uzbrojenie mobilnych jednostek przeciwlotniczych amerykańskiej armii, ale już w 1963 roku wycofano je ze służby w jednostkach US Army i przeniesiono do jednostek Gwardii Narodowej. Powodem tej decyzji było przeniesienie ciężaru zadań przeciwlotniczych na jednostki rakietowe, głównie systemy HAWK. Sytuacja uległa jednak zmianie w 1966 roku z powodu intensyfikacji działań zbrojnych w Wietnamie. Amerykanie obawiali się wzrostu aktywności północnowietnamskiego lotnictwa, zwłaszcza wykonującego ataki z niskiego pułapu, przeciwko którym system HAWK był nieskuteczny. W związku z tym w pilnym trybie przywrócono do służby zmagazynowane i znajdujące się w rękach Gwardii Narodowej pojazdy i po szybkim przeszkoleniu załóg w Fort Bliss w Teksasie wysłano do Wietnamu.
Na miejscu okazało się, że zagrożenie ze strony lotnictwa nie ziściło się, w związku z czym M42 zaczęto wykorzystywać do pobocznych zadań. Potężna siła ognia dwóch działek kalibru 40 mm idealnie nadawała się do odpierania ataków piechoty i zwalczania lżejszych pojazdów oraz umocnień. M42 zaczęto więc umieszczać w przygotowanych stanowiskach obronnych w obozach oraz na wysuniętych pozycjach, a także jako eskorta konwojów. To właśnie wówczas pojazd zyskał swoją nazwę Duster.
Kariera amerykańskich M42 w Wietnamie nie była bardzo długa ponieważ już w grudniu 1971 roku wraz z wycofaniem się Amerykanów z Wietnamu część pojazdów pozostawiono na miejscu. Te znajdujące się jeszcze w USA zwrócono natomiast Gwardii Narodowej. Co istotne, jednostki Gwardii Narodowej wykorzystujące M42 zachowały przeznaczenie jednostek z Wietnamu i traktowane był jako rezerwowe jednostki wsparcia oraz obrony przeciwlotniczej dla oddziałów US Army.
Ze względu na wiek pojazdów i brak części zamiennych (który dał o sobie znać już w Wietnamie), eksploatacja M42 była coraz trudniejsza. W związku z tym w 1988 roku ostatecznie wycofano z eksploatacji wszystkie Dustery. Nie oznaczało to jednak końca ich służby, ponieważ spora liczba pozostała w służbie innych krajów, które zakupiły je od USA.
Austria posiadała 38 M42, które eksploatowano do 1992 roku. Grecja pozyskała wycofane w 1976 roku ex-niemieckie pojazdy. Japonia otrzymała 22 pojazdy, które eksploatowano do 1994 roku. Jordania po wycofaniu swoich pojazdów, jeden zatopiła w zatoce Aqaba jako element sztucznej rafy. Liban posiadał w latach 1958-1984 15 pojazdów. Tajwan zapewne część posiadanych pojazdów zmagazynował. Tunezja otrzymała 18 pojazdów. Turcja eksploatowała swoje pojazdy do lat 2000.. Wenezuela wycofała swoje w 1989 roku. Wietnam przejął amerykańskie pojazdy i zmagazynował je. Ich stan nie jest znany. RFN wycofała swoje pojazdy w 1976 roku i zastąpiła pojazdami Flakpanzer Gepard. Pozostałymi użytkownikami M42 były jeszcze Pakistan, Tajlandia i wiele jednostek paramilitarnych, głównie w Libanie.
Podsumowanie
M42 Duster był ostatnim produkowanym na bardzo dużą skalę samobieżnym artyleryjskim zestawem przeciwlotniczym w amerykańskiej armii. Jego miejsce w pewnym sensie zajął M163 VADS, jednak wyprodukowano zaledwie 654 pojazdy tego typu w latach 1965-1982. Obecnie jednak amerykańska armia nie posiada żadnego tego typu pojazdu w aktywnej służbie. Od czasu jak niepowodzeniem zakończył się projekt M247 Sergeant York Amerykanie zaprzestali prac nad tego typu pojazdami. Wojna Rosyjsko-Ukraińska pokazała jednak, że nawet starsze pojazdy tego typu dalej są przydatne. Nie wiadomo jednak czy Amerykanie wznowią prace nad artyleryjskimi samobieżnymi systemami przeciwlotniczymi.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.