SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley - czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley - czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Współcześnie najważniejszymi okrętami nawodnymi amerykańskiej floty są bez wątpienia lotniskowce. Stanowią one trzon grup bojowych, które same w sobie dysponują często większą siłą ognia niż floty niektórych państw razem wzięte. Obecnie najnowszym lotniskowcem US Navy jest wprowadzony do służby w 2017 roku USS Gerald R. Ford. Pierwszym amerykańskim lotniskowcem był natomiast USS Langley, który wszedł do służby w 1922 roku.

    Droga jaką przeszły amerykańskie lotniskowce od USS Langley do USS Gerald R. Ford jest bardzo długa Najlepiej świadczy o tym fakt, że zgodnie z amerykańskim systemem oznaczeń okrętów wojennych, najnowszy lotniskowiec nosi numer CVN-78, a więc jest to 78 lotniskowiec pod amerykańską banderą. Dopisek N oznacza, że posiada on napęd nuklearny. Warto dodać, że jest to również pierwszy z 10 planowanych lotniskowców tego typu i obecnie największy lotniskowiec na świecie.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    Oczywiście porównując USS Gerald R. Ford z USS Langley trzeba pamiętać, że okręty te dzieli prawie 100 lat, a więc zmieniło się w nich wszystko, od wyglądu, przez rodzaj napędu, kształt pokładu startowego, ilość samolotów na pokładzie jak i możliwości jakie mają te samoloty. Gdyby samoloty z USS Langley próbowały zaatakować najnowszy amerykański lotniskowiec, bez wątpienia nie dałyby rady nawet zbliżyć się do niego na odległość ataku. Dlatego porównując te okręty można zobaczyć jak bardzo się one zmieniły.

    Warto też dodać, że w momencie wejścia do służby USS Langley nie był ani największym, ani najlepszym a już tym bardziej najnowocześniejszym lotniskowcem. Byłą to przeciętna jednostka, będąca bardziej rozwiązaniem tymczasowym do czasu zbudowania pełnoprawnych lotniskowców. Na tle innych pierwszych lotniskowców okręt ten prezentował się mizernie. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku USS Gerald R. Ford. Okręt ten jest najnowocześniejszym, najlepszym i największym lotniskowcem na świecie. Zastosowane w nim rozwiązania sprawiają, że okręt ten nie ma sobie równych.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)

    USS Langley

    Pierwszym amerykańskim lotniskowcem był USS Langley (CV-1). Okręt zbudowano na bazie węglowca USS Jupiter. Stępkę pod niego położono 18 października 1911 roku. Wodowanie miało miejsce 14 sierpnia 1912 roku, a do służby okręt wszedł 7 kwietnia 1913 roku. 24 marca 1920 roku węglowiec wycofano z eksploatacji i poddano przebudowie na lotniskowiec. Ta zakończyła się wejściem okrętu do służby 20 marca 1922 roku. W trakcie prac usunięto nadbudówki i w ich miejsce zbudowano konstrukcję podtrzymującą pokład startowy. Ładowanie zamieniono natomiast na hangary. 21 kwietnia 1937 USS Langley po przebudowie wrócił do służby jako transportowiec wodnosamolotów. W tej roli wykorzystywano go aż do 8 maja 1942 roku, kiedy to został zatopiony w wyniku japońskiego ataku lotniczego.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    Okręt miał 165,2 m długości i wyporność 12 900 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 7200 KM, zapewniające prędkość maksymalną 15,5 węzła, oraz zasięg 3500 mil morskich (6500 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 127 mm do których w toku eksploatacji dodano kilka dodatkowych dział i karabinów maszynowych. Załoga liczyła 468 oficerów i marynarzy. Okręt wyposażono w jedną windę i katapultę, a hangar mieścił 36 samolotów.

    USS Langley miał prostą konstrukcję i był pozbawiony typowej wyspy na pokładzie, gdzie znajduje się mostek. Pokład startowy przebiegał przez całą długość kadłuba, przez co w jednym momencie możliwe było albo przyjmowanie samolotów, albo ich start. Okręt nie posiadał żadnego specjalistycznego wyposażenia, radaru ani silnego uzbrojenia przeciwlotniczego.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    USS Gerald R. Ford

    Najnowocześniejszym amerykańskim lotniskowcem jest obecnie USS Gerald R. Ford (CVN-78). Okręt jest pierwszą jednostką typu Gerald R. Ford. Stępkę pod niego położono 13 listopada 2009 roku, wodowanie miało miejsce 11 października 2013 roku, a do służby okręt wszedł 22 lipca 2017 roku. Następnie rozpoczęto trwające kilka lat próby, w trakcie których eliminowano błędy konstrukcyjne, wady i usterki wynikające z świeżości jednostki. Według docierających do mediów informacji, mimo upływu lat i licznych prac na okręcie, ma on cały czas sporo wad, które wymagają wyeliminowania z myślą o przyszłych jednostkach tego typu.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)

    Okręt ma 337 m długości i wyporność około 100 000 ton. Napęd stanowią dwa reaktory nuklearne Bechtel A1B PWR zapewniające moc około 800 000 KM i prędkość maksymalną 30 węzłów oraz praktycznie nieograniczony zasięg (typowe zaopatrzenie pozwala na rejs trwający 90 dni). Wymiana paliwa w reaktorze musi nastąpić co 20-25 lat. Uzbrojenie okrętu składa się z 2 wyrzutni przeciwlotniczych RIM-162 ESSM, 2 wyrzutni RIM-116 RAM, 3 systemów Phalanx CIWS oraz 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Załoga liczy 4539 oficerów, marynarzy i członków personelu lotniczego. Okręt wyposażony jest w 4 katapulty elektromagnetyczne, a nie parowe, oraz 11 wind dla samolotów i wyposażenia. Grupa lotnicza liczy ponad 75 maszyn różnego typu (do około 90 maszyn).

    Okręt wyposażony jest w systemy radarowe AN/SPY-3 i AN/SPY-4, które służą zarówno do obsługi lotów (około 160 lotów bojowych dziennie przez 30 dni, lub w wyjątkowych sytuacjach 270 lotów bojowych dziennie) jak i wykrywania zagrożeń. Systemy te pozwalają również na reagowanie na potencjalne zagrożenie, a następnie niszczenie zarówno samolotów jak i pocisków przeciwokrętowych. USS Gerald R. Ford jest pierwszym okrętem nowego typu lotniskowców, które docelowo zastąpią jednostki typu Nimitz. Przewiduje się, że pozostaną one w służbie przez około 50 lat. Obecnie lotniskowce typu Gerald R. Ford to największe okręty tej klasy na świecie i prawdopodobnie nie zmieni się to aż do pojawienia się ich następcy za kilkadziesiąt lat.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Langley USS Gerald R. Ford
    Wyporność 12 900 ton 100 000 ton
    Długość 165,5 m 337 m
    Napęd Silniki parowe o mocy 7200 KM Dwa reaktory atomowe Bechtel A1B PWR o mocy 800 000 KM
    Prędkość maksymalna 15,5 węzła 30 węzłów
    Zasięg 3500 mil morskich (6500 km) przy prędkości 10 węzłów Nieograniczony/20-25 lat, zaopatrzenie na 90 dni rejsu
    Uzbrojenie 4 działa kalibru 127 mm 2 wyrzutnie RIM-162 ESSM, 2 wyrzutnie RIM-116 RAM, 3 systemy Phalanx CIWS
    Grupa lotnicza 36 samolotów 75-90 samolotów i śmigłowców
    Załoga 468 oficerów i marynarzy 4539 oficerów, marynarzy i członków personelu lotniczego
    Katapulty 1 4
    Windy 1 11
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułRosyjskie krążowniki projektu 1164 Atłant
    Następny artykuł France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read

    Boeing XAT-15 – szkolno-treningowy samolot bombowy

    29 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.