SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley - czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley - czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2022Brak komentarzy6 Mins Read
    Współcześnie najważniejszymi okrętami nawodnymi amerykańskiej floty są bez wątpienia lotniskowce. Stanowią one trzon grup bojowych, które same w sobie dysponują często większą siłą ognia niż floty niektórych państw razem wzięte. Obecnie najnowszym lotniskowcem US Navy jest wprowadzony do służby w 2017 roku USS Gerald R. Ford. Pierwszym amerykańskim lotniskowcem był natomiast USS Langley, który wszedł do służby w 1922 roku.

    Droga jaką przeszły amerykańskie lotniskowce od USS Langley do USS Gerald R. Ford jest bardzo długa Najlepiej świadczy o tym fakt, że zgodnie z amerykańskim systemem oznaczeń okrętów wojennych, najnowszy lotniskowiec nosi numer CVN-78, a więc jest to 78 lotniskowiec pod amerykańską banderą. Dopisek N oznacza, że posiada on napęd nuklearny. Warto dodać, że jest to również pierwszy z 10 planowanych lotniskowców tego typu i obecnie największy lotniskowiec na świecie.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    Oczywiście porównując USS Gerald R. Ford z USS Langley trzeba pamiętać, że okręty te dzieli prawie 100 lat, a więc zmieniło się w nich wszystko, od wyglądu, przez rodzaj napędu, kształt pokładu startowego, ilość samolotów na pokładzie jak i możliwości jakie mają te samoloty. Gdyby samoloty z USS Langley próbowały zaatakować najnowszy amerykański lotniskowiec, bez wątpienia nie dałyby rady nawet zbliżyć się do niego na odległość ataku. Dlatego porównując te okręty można zobaczyć jak bardzo się one zmieniły.

    Warto też dodać, że w momencie wejścia do służby USS Langley nie był ani największym, ani najlepszym a już tym bardziej najnowocześniejszym lotniskowcem. Byłą to przeciętna jednostka, będąca bardziej rozwiązaniem tymczasowym do czasu zbudowania pełnoprawnych lotniskowców. Na tle innych pierwszych lotniskowców okręt ten prezentował się mizernie. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku USS Gerald R. Ford. Okręt ten jest najnowocześniejszym, najlepszym i największym lotniskowcem na świecie. Zastosowane w nim rozwiązania sprawiają, że okręt ten nie ma sobie równych.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)

    USS Langley

    Pierwszym amerykańskim lotniskowcem był USS Langley (CV-1). Okręt zbudowano na bazie węglowca USS Jupiter. Stępkę pod niego położono 18 października 1911 roku. Wodowanie miało miejsce 14 sierpnia 1912 roku, a do służby okręt wszedł 7 kwietnia 1913 roku. 24 marca 1920 roku węglowiec wycofano z eksploatacji i poddano przebudowie na lotniskowiec. Ta zakończyła się wejściem okrętu do służby 20 marca 1922 roku. W trakcie prac usunięto nadbudówki i w ich miejsce zbudowano konstrukcję podtrzymującą pokład startowy. Ładowanie zamieniono natomiast na hangary. 21 kwietnia 1937 USS Langley po przebudowie wrócił do służby jako transportowiec wodnosamolotów. W tej roli wykorzystywano go aż do 8 maja 1942 roku, kiedy to został zatopiony w wyniku japońskiego ataku lotniczego.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    Okręt miał 165,2 m długości i wyporność 12 900 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 7200 KM, zapewniające prędkość maksymalną 15,5 węzła, oraz zasięg 3500 mil morskich (6500 km) przy prędkości 10 węzłów. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 127 mm do których w toku eksploatacji dodano kilka dodatkowych dział i karabinów maszynowych. Załoga liczyła 468 oficerów i marynarzy. Okręt wyposażono w jedną windę i katapultę, a hangar mieścił 36 samolotów.

    USS Langley miał prostą konstrukcję i był pozbawiony typowej wyspy na pokładzie, gdzie znajduje się mostek. Pokład startowy przebiegał przez całą długość kadłuba, przez co w jednym momencie możliwe było albo przyjmowanie samolotów, albo ich start. Okręt nie posiadał żadnego specjalistycznego wyposażenia, radaru ani silnego uzbrojenia przeciwlotniczego.

    USS Langley (fot. US Navy)
    USS Langley (fot. US Navy)

    USS Gerald R. Ford

    Najnowocześniejszym amerykańskim lotniskowcem jest obecnie USS Gerald R. Ford (CVN-78). Okręt jest pierwszą jednostką typu Gerald R. Ford. Stępkę pod niego położono 13 listopada 2009 roku, wodowanie miało miejsce 11 października 2013 roku, a do służby okręt wszedł 22 lipca 2017 roku. Następnie rozpoczęto trwające kilka lat próby, w trakcie których eliminowano błędy konstrukcyjne, wady i usterki wynikające z świeżości jednostki. Według docierających do mediów informacji, mimo upływu lat i licznych prac na okręcie, ma on cały czas sporo wad, które wymagają wyeliminowania z myślą o przyszłych jednostkach tego typu.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)

    Okręt ma 337 m długości i wyporność około 100 000 ton. Napęd stanowią dwa reaktory nuklearne Bechtel A1B PWR zapewniające moc około 800 000 KM i prędkość maksymalną 30 węzłów oraz praktycznie nieograniczony zasięg (typowe zaopatrzenie pozwala na rejs trwający 90 dni). Wymiana paliwa w reaktorze musi nastąpić co 20-25 lat. Uzbrojenie okrętu składa się z 2 wyrzutni przeciwlotniczych RIM-162 ESSM, 2 wyrzutni RIM-116 RAM, 3 systemów Phalanx CIWS oraz 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Załoga liczy 4539 oficerów, marynarzy i członków personelu lotniczego. Okręt wyposażony jest w 4 katapulty elektromagnetyczne, a nie parowe, oraz 11 wind dla samolotów i wyposażenia. Grupa lotnicza liczy ponad 75 maszyn różnego typu (do około 90 maszyn).

    Okręt wyposażony jest w systemy radarowe AN/SPY-3 i AN/SPY-4, które służą zarówno do obsługi lotów (około 160 lotów bojowych dziennie przez 30 dni, lub w wyjątkowych sytuacjach 270 lotów bojowych dziennie) jak i wykrywania zagrożeń. Systemy te pozwalają również na reagowanie na potencjalne zagrożenie, a następnie niszczenie zarówno samolotów jak i pocisków przeciwokrętowych. USS Gerald R. Ford jest pierwszym okrętem nowego typu lotniskowców, które docelowo zastąpią jednostki typu Nimitz. Przewiduje się, że pozostaną one w służbie przez około 50 lat. Obecnie lotniskowce typu Gerald R. Ford to największe okręty tej klasy na świecie i prawdopodobnie nie zmieni się to aż do pojawienia się ich następcy za kilkadziesiąt lat.

    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Langley USS Gerald R. Ford
    Wyporność 12 900 ton 100 000 ton
    Długość 165,5 m 337 m
    Napęd Silniki parowe o mocy 7200 KM Dwa reaktory atomowe Bechtel A1B PWR o mocy 800 000 KM
    Prędkość maksymalna 15,5 węzła 30 węzłów
    Zasięg 3500 mil morskich (6500 km) przy prędkości 10 węzłów Nieograniczony/20-25 lat, zaopatrzenie na 90 dni rejsu
    Uzbrojenie 4 działa kalibru 127 mm 2 wyrzutnie RIM-162 ESSM, 2 wyrzutnie RIM-116 RAM, 3 systemy Phalanx CIWS
    Grupa lotnicza 36 samolotów 75-90 samolotów i śmigłowców
    Załoga 468 oficerów i marynarzy 4539 oficerów, marynarzy i członków personelu lotniczego
    Katapulty 1 4
    Windy 1 11
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)
    USS Gerald R. Ford (fot. US Navy)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRosyjskie krążowniki projektu 1164 Atłant
    Next Article France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.