W początkowym okresie swojego istnienia, telewizja chociaż służyła do przekazywania informacji i rozrywki, nie była traktowana jako narzędzie marketingowe. Sytuacja zmieniła się 1 lipca 1941 roku, gdy w USA wyemitowano pierwszą w historii reklamę telewizyjną promującą markę Bulova.

Założona w 1875 roku firma Bulova od początku swojego istnienia wyróżniała się działaniami marketingowymi. Działania te nie ograniczały się do typowych reklam na bilbordach czy w prasie. Joseph Bulova przykład dużą wagę do często niestandardowych działań marketingowych. W 1927 roku sam Charles Lindbergh promował Bulovę.

Za swój przelot przez Atlantyk Lindbergh otrzymał zegarek Bulova i czek na 1000 dolarów. Później w swoich wystąpieniach przed dziennikarzami promował firmę. Skuteczny marketing Bulovy sprawił, że pomimo Wielkiego Kryzysu marka nie tylko przetrwała, ale również znacznie powiększyła swój majątek. Na przełomie lat. 20. i 30. Bulova zainwestowała w reklamy radiowe, które emitowano w około 170 stacjach radiowych.

Kolejnym krokiem milowym w historii firmy był początek lat 40. W tym czasie stery w firmie przejął syn Josepha Bulova, Andre Bulova. Wykorzystał on zmiany w sposobie funkcjonowania telewizji (w maju 1941 roku zezwolono na emisje płatnych materiałów reklamowych w telewizji), dzięki czemu 1 lipca 1941 roku nadana została trwająca 10 sekund reklama firmy Bulova w stacji WNBT (obecnie WNBC). Była to pierwsza legalna reklama telewizyjna (wcześniej pojawiały się testowe reklamy, ale nie były one opłacane, a ich celem było jedynie zbadanie możliwości).

Reklama przedstawiała testową planszę stacji, przerobiona tak, aby wyglądała jak zegara. Dodatkowo dodano logo marki Bulova, a spiker odczytał zdanie „America runs on Bulova time”. Reklama została wyemitowana o godzinie 14:29, przed transmisją meczu między Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies. Koszt jej emisji wyniósł… 9 dolarów według różnych źródeł (współcześnie około 158 dolarów). Obejrzało ją zapewne około kilku tysięcy osób, ponieważ w samym Nowym Jorku było wówczas około 4000 odbiorników telewizyjnych.

W kolejnych latach reklamy telewizyjne zaczęły powoli zyskiwać popularność głównie w USA. Dopiero po II wojnie światowej reklamy zaczęto emitować na większą skalę w innych krajach. W Polsce pierwsza reklama telewizyjna została wyemitowana w 1956 lub 1958 roku (źródła podają sprzeczne daty). Jednak za pierwszą współczesną reklamę w polskiej telewizji uznaje się wyemitowany w 1983 roku spot reklamowy Prusakolepu.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.