Zdjęcie traktora na polu, a w tle za nim spadającego samolotu English Electric Lightning oraz pilota na spadochronie regularnie pojawia się na różnych stronach internetowych i w dyskusjach. Chociaż fakt złapania tak idealnego kadru może budzić wątpliwości, fotografia powstała na prawdę i ma dobrze udokumentowaną historię.

Zdjęcie powstało 13 września 1962 roku w miejscowości Hatfield w hrabstwie Hertfordshire w Wielkiej Brytanii. Tego dnia Jim Meads wraz z swoimi synami – Paulem i Barrym udał się na znajdujące się w pobliżu lotniska pole, aby obserwować lot swojego sąsiada i przyjaciela, Boba Sowraya. Miał on tego dnia zasiąść za sterami samolotu testowego English Electric Lightning. Meads chociaż był profesjonalnym fotografem, zwykle nie zabierał aparatu na tego typu wycieczki, ale tego dnia postanowił uchwycić w kadrze swoje dzieci bawiące się w polu, a za nimi samolot.

Kadr uchwycony przez Jima Meadsa 13 września 1962 roku (fot. Jim Meads)
Kadr uchwycony przez Jima Meadsa 13 września 1962 roku (fot. Jim Meads)

Tego dnia na polu, na którym znalazł się Meads pracował 15-letni Mick Sutterby. Nie był zadowolony, że po polu chodzą przypadkowe osoby i gdy zbliżył się do Meadsa i jego dzieci, kazał im zejść z pola. W tym samym momencie pojawił się myśliwiec English Electric Lightning o numerze XG332. Za jego sterami nie siedział jednak Sowray tylko George Aird.

Maszyna podchodziła do lądowania po pożarze w silniku, gdy na wysokości około 61 m pilot uznał, że nie jest w stanie bezpiecznie wylądować. Poderwał więc maszynę w górę i katapultował się. Chwilę później Jim Meads wykonał swoje słynne zdjęcie, łapiąc w kadrze traktor i Micka, który na odgłos katapultowania się pilota myśliwca odwrócił się by spojrzeć co się dzieje oraz Airda, którego spadochron jeszcze się nie otworzył.

Miejsce katastrofy sfotografowane z powietrza. W lewym narożniku widać szklarnie i miejsce upadku Airda, a także miejsce uderzenia samolotu w pole
Miejsce katastrofy sfotografowane z powietrza. W lewym narożniku widać szklarnie i miejsce upadku Airda, a także miejsce uderzenia samolotu w pole

Maszyna rozbiła się na skraju pola, a Aird wylądował w szklarni. Chociaż odniósł obrażenia i połamał się, przeżył katastrofę. Przyczyną wypadku był pożar silnika, który osłabił konstrukcję maszyny. Gdy pilot uznał, że sytuacja nie pozwala ma szans na bezpieczne wylądowanie, postanowił katapultować się mimo niskiej wysokości. Maszyną którą pilotował był myśliwiec English Electric Lightning P.1B z liczącej 20 maszyn serii przedprodukcyjnej zamówionej w lutym 1954 roku.

Zdjęcie Meadsa po wywołaniu w domowej ciemni i następnie zweryfikowaniu przez wojsko, trafiło do gazet na całym świecie. Magazyn Daily Mirror zapłacił 1000 funtów za prawa do rozpowszechniania zdjęcia. Po latach, gdy historia przestałą już kogokolwiek interesować, wróciła za sprawą internetu, publikowana na różnych stronach z mniej lub bardziej szczegółowym opisem. Meads korzystał z aparatu Micro-Press pracującego na kliszach 5×4. Tego dnia miał przy sobie tylko dwie klisze, dlatego każde zdjęcie było bardzo przemyślane. Druga fotografia powstała już po uderzeniu samolotu w ziemię i przedstawia chmurę czarnego dymu.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.