W 1914 roku w Indiach zbudowano most kolejowy łączący wyspę Pamban z stałym lądem. Położony nisko nad taflą wody most wykorzystywany był do 2022 roku. Był to pierwszy w Indiach most zbudowany na morzu i przez kilkadziesiąt lat był również najdłuższym mostem w Indiach.
Początki
Pierwsze plany budowy mostu łączącego wyspę Pamban z stałym lądem pojawiły się już w 1870 roku. Ze względu na duże znacznie gospodarcze wyspy, władze chciały zbudować stałe lądowe połączenie, aby ułatwić transport towarów z Sri Lanki do Indii.

Prace nad mostem rozpoczęto jednak dopiero w 1911 roku. Międzynarodowy zespół inżynierów zbudował przeprawę w ciągu zaledwie 3 lat. Oficjalnie 24 lutego 1914 roku Pamban Bridge został uruchomiony. Konstrukcja miała 2065 m długości i teoretycznie znajdowała się 12,5 m nad poziomem wody. Całość konstrukcji oparto na 143 filarach. Aby umożliwić statkom przepływanie w tym rejonie przeprawę zaopatrzono w niewielki most zwodzony.
Czasy współczesne i nowy most
Do 2007 roku tory na moście był wąskie i miały rozstaw zaledwie 1000 mm. Po ujednoliceniu sieci kolejowej w Indiach, była to jedyna przeprawa oparta na tak wąskich torach. Ze względu na duże znaczenie gospodarcze, zwłaszcza dla mieszkańców miasteczka Rameswaram, podjęto więc decyzję o poszerzeniu mostu tak, aby ułożyć na nim tory o rozstawie 1676 mm. Prace zakończono oficjalnie 12 sierpnia 2007 roku. W 2016 roku władze podjęły decyzję o kolejnej modernizacji mostu, tym razem dotyczącej jego zwodzonej części. W 2018 roku na pewien czas wstrzymano ruch pociągów na moście z powodu potrzeby wykonania pilnego remontu starej konstrukcji.

Mimo przeprowadzonych prac i wznowienia w marcu 2019 roku ruchu pociągów, stan mostu pozostawiał wiele do życzenia. W związku z tym, w 2020 roku władze Indii ogłosiły, że powstanie całkowicie nowy most kolejowy obok Pamban Bridge. W grudniu 2022 roku ostatecznie wstrzymano ruch pociągów na starym moście i rozpoczęto proces usuwania jego konstrukcji. Nowy, częściowo ukończony most oddano do użytku pod koniec 2024 roku.
Obecnie New Pamban Bridge ma 2070 m długości i posiada jeden tor, ale docelowo będzie posiadać dwa. Konstrukcja mostu jest bardzo podobna do starej i również składa się z części zwodzonej umożliwiającej przepływanie statkom. Zbudowano go nieco na północ od starego mostu.

Podsumowanie
Już od momentu powstania most Pamban robił niesamowite wrażenie, głównie za sprawą stosunkowo niskiego usytuowania nad poziomem wody. Do 1988 roku było to jedyne lądowe połączenie między wyspą a stałym lądem. 2 października 1988 roku uruchomiono biegnący równolegle do mostu kolejowego most drogowy. Nowa konstrukcja ma 2435 m długości i wsparta jest na 79 filarach.
Most kolejowy w Pamban uznawany jest za jeden z najniebezpieczniejszych. Narażona na silne podmuchy wiatru oraz zalewanie przez fale, konstrukcja znajduje się ponadto w rejonie wyjątkowo sprzyjającym korozji. Bardzo mocno utrudnia to konserwację przeprawy.
W historii starego mostu Pamban Bridge doszło do jednego wyjątkowo tragicznego wypadku. 23 grudnia 1964 roku silny sztorm uderzył w wyspę. Fale o wysokości 7,6 m uderzyły w most w momencie, kiedy przejeżdżał przez niego pociąg pasażerski z 150 pasażerami. Fale dosłownie zmiotły go do wody, a wszyscy podróżujący nim zginęli.
Źródło zdjęć: Depositphotos.com
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.