W 1914 roku w Indiach zbudowano most kolejowy łączący wyspę Pamban z stałym lądem. Położony nisko nad taflą wody most wykorzystywany był do 2022 roku. Był to pierwszy w Indiach most zbudowany na morzu i przez kilkadziesiąt lat był również najdłuższym mostem w Indiach.

Początki

Pierwsze plany budowy mostu łączącego wyspę Pamban z stałym lądem pojawiły się już w 1870 roku. Ze względu na duże znacznie gospodarcze wyspy, władze chciały zbudować stałe lądowe połączenie, aby ułatwić transport towarów z Sri Lanki do Indii.

Pamban Bridge (fot. Denis Vostrikov/depositphotos.com)
Pamban Bridge (fot. Denis Vostrikov/depositphotos.com)

Prace nad mostem rozpoczęto jednak dopiero w 1911 roku. Międzynarodowy zespół inżynierów zbudował przeprawę w ciągu zaledwie 3 lat. Oficjalnie 24 lutego 1914 roku Pamban Bridge został uruchomiony. Konstrukcja miała 2065 m długości i teoretycznie znajdowała się 12,5 m nad poziomem wody. Całość konstrukcji oparto na 143 filarach. Aby umożliwić statkom przepływanie w tym rejonie przeprawę zaopatrzono w niewielki most zwodzony.

Czasy współczesne i nowy most

Do 2007 roku tory na moście był wąskie i miały rozstaw zaledwie 1000 mm. Po ujednoliceniu sieci kolejowej w Indiach, była to jedyna przeprawa oparta na tak wąskich torach. Ze względu na duże znaczenie gospodarcze, zwłaszcza dla mieszkańców miasteczka Rameswaram, podjęto więc decyzję o poszerzeniu mostu tak, aby ułożyć na nim tory o rozstawie 1676 mm. Prace zakończono oficjalnie 12 sierpnia 2007 roku. W 2016 roku władze podjęły decyzję o kolejnej modernizacji mostu, tym razem dotyczącej jego zwodzonej części. W 2018 roku na pewien czas wstrzymano ruch pociągów na moście z powodu potrzeby wykonania pilnego remontu starej konstrukcji.

Pamban Bridge (fot. Shalender Kumar/depositphotos.com)
Pamban Bridge (fot. Shalender Kumar/depositphotos.com)

Mimo przeprowadzonych prac i wznowienia w marcu 2019 roku ruchu pociągów, stan mostu pozostawiał wiele do życzenia. W związku z tym, w 2020 roku władze Indii ogłosiły, że powstanie całkowicie nowy most kolejowy obok Pamban Bridge. W grudniu 2022 roku ostatecznie wstrzymano ruch pociągów na starym moście i rozpoczęto proces usuwania jego konstrukcji. Nowy, częściowo ukończony most oddano do użytku pod koniec 2024 roku.

Obecnie New Pamban Bridge ma 2070 m długości i posiada jeden tor, ale docelowo będzie posiadać dwa. Konstrukcja mostu jest bardzo podobna do starej i również składa się z części zwodzonej umożliwiającej przepływanie statkom. Zbudowano go nieco na północ od starego mostu.

Pamban Bridge (fot. Lalam Mandavkar/depositphotos.com)
Pamban Bridge (fot. Lalam Mandavkar/depositphotos.com)

Podsumowanie

Już od momentu powstania most Pamban robił niesamowite wrażenie, głównie za sprawą stosunkowo niskiego usytuowania nad poziomem wody. Do 1988 roku było to jedyne lądowe połączenie między wyspą a stałym lądem. 2 października 1988 roku uruchomiono biegnący równolegle do mostu kolejowego most drogowy. Nowa konstrukcja ma 2435 m długości i wsparta jest na 79 filarach.

Most kolejowy w Pamban uznawany jest za jeden z najniebezpieczniejszych. Narażona na silne podmuchy wiatru oraz zalewanie przez fale, konstrukcja znajduje się ponadto w rejonie wyjątkowo sprzyjającym korozji. Bardzo mocno utrudnia to konserwację przeprawy.

W historii starego mostu Pamban Bridge doszło do jednego wyjątkowo tragicznego wypadku. 23 grudnia 1964 roku silny sztorm uderzył w wyspę. Fale o wysokości 7,6 m uderzyły w most w momencie, kiedy przejeżdżał przez niego pociąg pasażerski z 150 pasażerami. Fale dosłownie zmiotły go do wody, a wszyscy podróżujący nim zginęli.

Źródło zdjęć: Depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.