W ZSRR powstało wiele nietypowych pojazdów, zarówno lądowych, jak i latających. Bez wątpienia jednym z najbardziej oryginalnych jest Bartini Berijew WWA-14 z 1972 roku. Oficjalnie określano go jako amfibia pionowego startu. Zbudowano jedynie dwa prototypy, z których tylko jeden został poddany próbom, a drugi zezłomowano po zamknięciu projektu.

Geneza

Początki projektu WWA-14 sięgają przełomu lat 50. i 60. XX wieku. Stany Zjednoczone wprowadziły wówczas do służby okręty podwodne typu USS George Washington, uzbrojone w pociski balistyczne UGM-27 Polaris, które mogły być wykorzystane do ataku nuklearnego na ZSRR z niemal dowolnego miejsca na oceanie.Pod względem siły ognia, jednostki te przewyższały radzieckie odpowiedniki, zwłaszcza pod względem możliwości skrytego działania.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Ze względu na dysproporcję sił na korzyść NATO, radziecka flota musiała znaleźć nowy środek wykrywania i zwalczania amerykańskich okrętów podwodnych. Wykorzystywane wówczas okręty ZOP oraz samoloty dysponowały bowiem zbyt małym zasięgiem, aby skutecznie polować na operujących na oceanach okręty podwodne z pociskami balistycznymi.

Problemem tym zainteresował się radziecki inżynier włoskiego pochodzenia, Robert Ludwigowicz Bartini, który wyemigrował do ZSRR w latach 20. Był on wizjonerem i twórcą wielu nietypowych konstrukcji, który starał się wybić w trudnych, radzieckich realiach. Na początku lat 60. Bartini stworzył koncepcję bombowca będącego zarówno amfibią jak i samolotem pionowego startu i lądowania (VTOL). Główną cechą maszyny miała być możliwość ,operowania z lądu, wody lub lodu, szybkie przemieszczanie się na dużej wysokości w rejon patrolowania, a następnie obniżenie pułapu i lot tuż nad falami, wykorzystując efekt przypowierzchniowy w celu zaoszczędzenia paliwa i zmniejszenia wykrywalności.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Bartini zakładał również, że poza wersją ZOP, powstałyby kolejne wersje samolotu, przystosowane do różnych zadań. Jego konstrukcja otrzymała oznaczenie WWA-14 (skrót od ros. вертикально взлетающая амфибия, czyli Amfibia Pionowego Startu). Liczba 14 odnosiła się do planowanej liczby silników – 12 zapewniających możliwość pionowego startu i lądowania, oraz dwóch marszowych.

Problematyczny początek projektu

Po przedstawieniu koncepcji maszyny władzom, 11 listopada 1965 roku projekt dostał zielone światło na realizację, a 26 listopada wpłynęło oficjalne zamówienie na trzy prototypy. Pierwszy z nich miał służyć do ogólnych testów aerodynamicznych i miał posiadać tylko silniki marszowe. Drugi miał być wykorzystywany do testów pionowego startu i lądowania, a trzeci miał być już w docelowej konfiguracji.

Już na początku prac nad projektem pojawiły się jednak problemy. Bartini nie miał odpowiedniego zaplecza do zbudowania swojej maszyny. W związku z tym, w pracach miało wspierać go biuro projektowe Kamowa. Niestety również i to biuro nie było w stanie zapewnić odpowiedniego wsparcia z powodu braku doświadczenia w budowie tak dużych maszyn. W tej sytuacji w 1967 roku władze podjęły decyzję o utworzeniu w Taganrogu nad Morzem Azowskim nowego biura projektowego specjalnie dla Bartiniego.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Niestety nie ułatwiło to zadania, ponieważ nowe biuro, chociaż nie było obciążone żadnymi innymi projektami, było za małe, aby samodzielnie opracować nowy samolot. W związku z tym w 1970  roku do projektu włączono biuro konstrukcyjne Berijewa, mające duże doświadczenie w pracach nad wodnosamolotami, w tym o napędzie odrzutowym. Dzięki temu projekt mógł ruszyć z miejsca. Chociaż formalnie szefem projektu był cały czas Bartini, w praktyce, pracami kierowali inżynierowie pracujący w Taganrogu. Bartini, który mieszkał w Moskwie, pojawiła się jedynie co jakiś czas w zakładach i kontrolował przebieg prac.

Przebieg Prób Bartini Berijew WWA-14 i 14M1P

Pierwszy prototyp Bartini Berijew WWA-14, oznaczony jako WWA-14M1 został ukończony latem 1972 roku. Równolegle powstawał prototyp WWA-14M2. Chociaż zakładano, że pierwszy prototyp nie będzie miał silników RD-36-35PR, które miały zapewniać możliwość pionowego startu i lądowania, tak drugi prototyp z tymi silnikami miał być testowany równolegle. Niestety w 1972 roku silniki cały czas nie były gotowe, a Rybińskie Zakłady Silnikowe, które miały je dostarczyć notowały kolejne opóźnienia. W związku z tym Bartini podjął decyzję o rozpoczęciu prób pierwszego prototypu, aby przyśpieszyć i tak już opóźniony program. Zainstalowano w nim więc tylko marszowe silniki D-30M.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Pierwszy lot prototypu 1M w odbył się 4 września 1972 roku. Za sterami maszyny zasiadł pilot doświadczalny W.A. Demianowski. Samolot otrzymał podwozie wykorzystujące elementy podwozia z bombowca Miasiszczew M-4. Wyniki testów z pierwszych lotów były pozytywne i potwierdziły, że samolot ma prawidłową konstrukcję. Następnie, zimą 1973/1974 roku zainstalowano na prototypie specjalne, dmuchane pływaki, co pozwoliło na rozpoczęcie prób na wodzie. Pierwszy start z wody odbył się jednak dopiero 11 czerwca 1975 roku. Do tego czasu wykonano łącznie 107 lotów, spędzając w powietrzu 103 godziny.

Niestety w międzyczasie, 6 grudnia 1974 roku zmarła Robert Bartini, co w połączeniu z problemami z dostawami silników RD-36-35PR sprawiło, że dalsze prace nad projektem WWA-14 stanęły pod znakiem zapytania. Prace zawieszono, ale nie oznaczało to końca kariery prototypu WWA-14M1. Z racji braku możliwości zbudowania maszyny pionowego startu i lądowania, zespół konstrukcyjny postanowił powrócić do innej koncepcji Bartiniego, zakładającej zbudowanie ekranoplanu, zdolnego do lotów również na większych wysokościach – tzw. ekranolotu. 

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Prototyp WWA-14M1 został przebudowany na prototyp 14M1P (już bez dopisku WWA). W ramach prac, w przedniej części kadłuba, po bokach kokpitu umieszczono dwa dodatkowe silniki D-30M, co wymusiło wzmocnienie konstrukcji. Dodatkowo nadmuchiwane pływaki zastąpiono sztywnymi, aby zwiększyć ich odporność na uszkodzenia. Wprowadzono również wiele innych, drobnych zmian w konstrukcji maszyny.

Próby przebudowanej maszyny prowadzono w 1976 roku, a pilotem był Ju. M. Kuprijanow, którego z czasem zastąpił W.A. Demianowski. Niestety w ich trakcie wyszły na jaw liczne problemy konstrukcyjne, które praktycznie uniemożliwiały normalną eksploatację 14M1P. Maszyna źle reagowała na stery i miała problemy z startem zarówno z lądu jak i z wody. Ilość wykrytych problemów była tak duża, że zrezygnowano z dalszych prób 14M1P. Maszynę przekształcono więc w laboratorium, które wykorzystywano przez krótki czas, a potem pozostawiono na lotnisku w Taganrogu.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Dalszy los

W 1987 roku podjęto decyzję o przekazaniu 14M1P do Centralnego Muzeum Sił Powietrznych w Monino pod Moskwą. Samolot został częściowo zdemontowany i przetransportowany na miejsce barką rzeczną. Niestety,po wyładowaniu na brzeg, maszynę przez pewien czas pozostawiono własnemu losowi, przez co rozkradziono jej wyposażenie. Następnie, częściowo zdewastowany prototyp został dostarczony śmigłowcem Mi-26 do muzeum, ale nie złożono go, pozostawiając go w częściach.

Drugi, nieukończony prototyp, który miał być w pełni wyposażony w system VTOL, został zezłomowany jeszcze w latach 70. Trzeciego prototypu (WWA-14M3) nigdy nie zbudowano. Obecnie jedyny zachowany egzemplarz, czyli 14M1P niszczeje na wolnym powietrzu w Monino. Jest on zdekompletowany – brakuje mu skrzydeł i przednich silników, a jego stan techniczny z roku na rok ulega pogorszeniu. W 2019 roku zainicjowano program jego remontu, ale nie przyniósł on żadnych pozytywnych rezultatów.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Konstrukcja i dane taktyczno-techniczne

WWA-14 był dwusilnikowym, trzyosobowym (pilot, nawigator, operator systemów uzbrojenia) samolotem amfibijnym o konstrukcji całkowicie metalowej, wykonanej głównie ze stopów aluminium i magnezu. Jego układ aerodynamiczny był bardzo nietypowy: szeroki kadłub nośny płynnie przechodził w centropłat, do którego mocowano odłączane końcówki skrzydeł. Dwie belki ogonowe, połączone statecznikiem poziomym, mieściły podwójne usterzenie pionowe. Podwozie było trójpodporowe, chowane w locie. Do operacji na wodzie maszyna wykorzystywała system pływaków – najpierw nadmuchiwanych, a później sztywnych, zamontowanych pod centropłatem.

Docelowe maszyny seryjne miały być potężnie uzbrojone i wyposażone. Planowano, że WWA-14 będzie przenosić do 2000 kg uzbrojenia w wewnętrznej komorze bombowej (z możliwością zwiększenia do 4000 kg). Arsenał miał obejmować torpedy przeciw okrętom podwodnym (AT-1 lub AT-2), bomby głębinowe (PLAB-250-120) oraz miny morskie.

Bartini Berijew WWA-14
Bartini Berijew WWA-14

Najważniejszym systemem bojowym miał być zaawansowany kompleks poszukiwawczo-celowniczy „Burewiestnik”, współpracujący z magnetometrem do wykrywania anomalii magnetycznych zanurzonych okrętów (APM-60 lub „Bor-1”) oraz systemem boi (RGB-1).

Bartini zakładał, że oprócz wersji ZOP, powstaną wersje przystosowane do operowania z lotniskowców (krążowników śmigłowcowych typu Moskwa), wersja transportowa mogąca zabrać 32 pasażerów albo 5 ton ładunku i dysponująca zasięgiem 3300 km, a także wersja poszukiwawczo-ratownicza WWA-14PS, a także wersja komunikacyjna, wyposażona w system anten o dużym zasięgu.

Bartini Berijew 14M1P - stan z 1998 roku (fot. Jno/Wikimedia Commons)
Bartini Berijew 14M1P – stan z 1998 roku (fot. Jno/Wikimedia Commons)

Dane taktyczno-techniczne

  • Załoga: 3 osoby
  • Napęd: 2 silniki turbowentylatorowe Sołowjow D-30M o ciągu 66,6 kN każdy (cztery takie silniki w wersji 14M1P), oraz 12 silników turbowentylatorowych Rybiński RD36-35PR o ciągu 43 kN każdy (nigdy nie zamontowane),
  • Rozpiętość: 30,0 m
  • Długość: 25,97 m
  • Wysokość: 6,79 m
  • Masa własna: 23 236 kg (około 36 000 w 14M1P)
  • Maksymalna masa startowa: 52 000 kg (około 51 600 w 14M1P)
  • Prędkość maksymalna: 760 km/h
  • Prędkość przelotowa: 640 km/h
  • Prędkość lotu jako ekranoplan: 360 km/h
  • Zasięg maksymalny: 2450 km
  • Pułap praktyczny: 10 000 m
Bartini Berijew 14M1P - stan z 2010 roku (fot. Alex Beltyukov)
Bartini Berijew 14M1P – stan z 2010 roku (fot. Alex Beltyukov)

Podsumowanie

Bartini Berijew WWA-14 był bardzo oryginalną konstrukcją. Był to samolot, amfibia, ekranoplan i VTOL w jednym. Przyjęte dla niego założenia był ambitne i mogły doprowadzić do powstania bardzo ciekawej maszyny. Śmierć Bartiniego i problemy z wcieleniem w życie jego wizji sprawiły jednak, że projekt upadł. Przebudowa na ekranoplan 14M1P również nie dała pozytywnych rezultatów.

Tym samym, maszyna ta dołączyła do długiej listy dziwacznych konstrukcji opracowanych w ZSRR. Mimo upływu lat wciąż budzi wiele emocji i jest źródłem licznych mitów oraz błędów. Jednym z największych błędów, powielanych często w źródłach jest liczba wyprodukowanych egzemplarzy. Fakt, że prototyp WWA-14M1 został przebudowany na ekranoplan 14M1P, a jego wrak został mocno rozgrabiony sprawia, że znajdująca się w Monino maszyna jest często błędnie określana jako prototyp WWA-14M2. W praktyce M2 został zezłomowany i nigdy nie był poddany testom z powodu braku silników RD36-35PR. 

Często też można spotkać błędne oznaczenia maszyny, ponieważ wrak 14M1P jest błędnie opisywany jako WWA-14. Owszem, maszyna pierwotnie była prototypem WWA-14M1, ale po przebudowie, w obecnej konfiguracji jest to już 14M1P. Często też, w wielu opracowaniach stosowana jest zangielszczona nazwa VVA-14 zamiast WWA-14, co dodatkowo prowadzi do błędnej interpretacji.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.