SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » U-boot w Central Parku – niezwykła historia SM UC-5
    U-boot w Central Parku - niezwykła historia SM UC-5
    U-boot w Central Parku - niezwykła historia SM UC-5
    Artykuły

    U-boot w Central Parku – niezwykła historia SM UC-5

    Michał BanachBy Michał Banach28 czerwca 2019Updated:28 czerwca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas I wojny światowej Central Park był nie tylko najważniejszym parkiem miejskim w Nowym Jorku, ale również miejscem organizacji licznych bardzo oryginalnych wystaw o charakterze propagandowym i wojskowym. W 1917 roku na terenie parku zaprezentowano… u-boota SM UC-5 zdobytego przez Brytyjczyków.

    Podczas I wojny światowej niemiecka flota wprowadziła do eksploatacji liczącą 15 jednostek serię podwodnych stawiaczy min typu UC I. Jedną z jednostek tego typu był SM UC-5. Budowę okrętu zlecono 23 listopada 1914 roku, a wodowanie miało miejsce 13 czerwca 1915 roku. Do służby jednostka weszła już 19 czerwca 1915 roku.

    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

    Okręt miał 34 m długości i wyporność 168 ton na powierzchni i 183 ton pod wodą. Napęd okrętu stanowił jeden silnik diesla o mocy 90 KM i jeden silnik elektryczny o mocy 175 KM, zapewniające prędkość 6,2 węzła na powierzchni i 5,2 węzła pod wodą. Zasięg okrętu wynosił 780 Mm (1450 km) przy prędkości 5 węzłów, lub 50 Mm (93 km) pod wodą przy prędkości 4 węzłów – akumulatory starczały jednak tylko na 3 godziny. Uzbrojenie składało się jedynie z 12 min, a załoga liczyła 1 oficera oraz 13 podoficerów i marynarzy.

    Kariera okrętu była całkiem udana, ponieważ w trakcie odbytych 29 patroli okręt postawił zagrody minowe na których zatonęło 28 statków o pojemności 36 126 BRT oraz dwa okręty wojenne o wyporności 1105 ton. Dodatkowo dalszych 7 statków o pojemności 20 262 BRT zostało uszkodzonych.

    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

    25 kwietnia 1916 roku okręt wyszedł w jak się później okazało swój ostatni patrol. Podczas rejsu, w okolicach Harwich u-boot wszedł jednak na mieliznę i został zauważony przez brytyjskie jednostki patrolowe. Wiedząc, że nie da się uratować jednostki, dowódca nakazał jej zatopienie i poddanie się. Założone na szybko ładunki okazały się jednak mało skuteczne i jedynie uszkodziły okręt.

    Ze względu na jego całkiem niezły stan, Brytyjczycy podjęli decyzję o wydobyciu i wyremontowaniu SM UC-5. Po naprawach, okręt nie wszedł jednak do eksploatacji, ponieważ wykorzystano go… do działań propagandowych. Zdobyczny u-boot został wystawiony na widok publiczny w Temple nad Tamizą, a w 1917 roku podzielono go na 3 części i przetransportowano do Ameryki.

    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

    Najpierw UC-5 trafił do Central Parku w Nowym Jorku, gdzie odwiedziły go tłumy. Okręt wykorzystywano do promowania zakupu obligacji wojennych. Następnie przetransportowano go do Montrealu, a później do Toronto. Przez kolejne miesiące okręt przemierzał Stany Zjednoczone, przyciągając według różnych szacunków około 25 mln zwiedzających. Po wojnie, wysłużony i rozpadający się wrak u-boota został zezłomowany.

    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku
    SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

    Chociaż SM UC-5 odwiedził wiele miejsc, to właśnie pobyt w Nowym Jorku był najbardziej fascynującym etapem jego historii, po którym zostało również najwięcej zdjęć. Warto również dodać, że nie był to jedyny „okręt” jaki znalazł się w Central Parku. Kolejnym był „pancernik” USS Recruit.

    USS Recruit – drewniany pancernik z Nowego Jorku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRosyjski atomowy barkowiec NS Siewmorput
    Next Article Niesamowity hotel i wieża telewizyjna Ještěd na szczycie góry
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.