Podczas I wojny światowej Central Park był nie tylko najważniejszym parkiem miejskim w Nowym Jorku, ale również miejscem organizacji licznych bardzo oryginalnych wystaw o charakterze propagandowym i wojskowym. W 1917 roku na terenie parku zaprezentowano… u-boota SM UC-5 zdobytego przez Brytyjczyków.

Podczas I wojny światowej niemiecka flota wprowadziła do eksploatacji liczącą 15 jednostek serię podwodnych stawiaczy min typu UC I. Jedną z jednostek tego typu był SM UC-5. Budowę okrętu zlecono 23 listopada 1914 roku, a wodowanie miało miejsce 13 czerwca 1915 roku. Do służby jednostka weszła już 19 czerwca 1915 roku.

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

Okręt miał 34 m długości i wyporność 168 ton na powierzchni i 183 ton pod wodą. Napęd okrętu stanowił jeden silnik diesla o mocy 90 KM i jeden silnik elektryczny o mocy 175 KM, zapewniające prędkość 6,2 węzła na powierzchni i 5,2 węzła pod wodą. Zasięg okrętu wynosił 780 Mm (1450 km) przy prędkości 5 węzłów, lub 50 Mm (93 km) pod wodą przy prędkości 4 węzłów – akumulatory starczały jednak tylko na 3 godziny. Uzbrojenie składało się jedynie z 12 min, a załoga liczyła 1 oficera oraz 13 podoficerów i marynarzy.

Kariera okrętu była całkiem udana, ponieważ w trakcie odbytych 29 patroli okręt postawił zagrody minowe na których zatonęło 28 statków o pojemności 36 126 BRT oraz dwa okręty wojenne o wyporności 1105 ton. Dodatkowo dalszych 7 statków o pojemności 20 262 BRT zostało uszkodzonych.

25 kwietnia 1916 roku okręt wyszedł w jak się później okazało swój ostatni patrol. Podczas rejsu, w okolicach Harwich u-boot wszedł jednak na mieliznę i został zauważony przez brytyjskie jednostki patrolowe. Wiedząc, że nie da się uratować jednostki, dowódca nakazał jej zatopienie i poddanie się. Założone na szybko ładunki okazały się jednak mało skuteczne i jedynie uszkodziły okręt.

Ze względu na jego całkiem niezły stan, Brytyjczycy podjęli decyzję o wydobyciu i wyremontowaniu SM UC-5. Po naprawach, okręt nie wszedł jednak do eksploatacji, ponieważ wykorzystano go… do działań propagandowych. Zdobyczny u-boot został wystawiony na widok publiczny w Temple nad Tamizą, a w 1917 roku podzielono go na 3 części i przetransportowano do Ameryki.

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

Najpierw UC-5 trafił do Central Parku w Nowym Jorku, gdzie odwiedziły go tłumy. Okręt wykorzystywano do promowania zakupu obligacji wojennych. Następnie przetransportowano go do Montrealu, a później do Toronto. Przez kolejne miesiące okręt przemierzał Stany Zjednoczone, przyciągając według różnych szacunków około 25 mln zwiedzających. Po wojnie, wysłużony i rozpadający się wrak u-boota został zezłomowany.

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

SM UC-5 w Central Parku w Nowym Jorku

Chociaż SM UC-5 odwiedził wiele miejsc, to właśnie pobyt w Nowym Jorku był najbardziej fascynującym etapem jego historii, po którym zostało również najwięcej zdjęć. Warto również dodać, że nie był to jedyny “okręt” jaki znalazł się w Central Parku. Kolejnym był “pancernik” USS Recruit.

USS Recruit – drewniany pancernik z Nowego Jorku

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.