SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Carnot – jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników
    Artykuły

    Carnot – jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników

    Michał BanachBy Michał Banach14 stycznia 20187 komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Carnot - jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników
    Carnot - jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników
    Francuska flota na przełomie XIX i XX wieku była zbieraniną dziwacznych okrętów wojennych, które mimo budowy seriami, znacząco się od siebie różniły. Przykładem takich okrętów były okręty wywodzące się z zbudowanego w 1897 roku pancernika Charles Martel. Jednym z tych okrętów był Carnot.

    Pod koniec XIX wieku francuska flota wyraźnie ustępowała Royal Navy, z którą rywalizowała. Punktem zwrotnym było wprowadzenie do służby brytyjskich pancerników typu Royal Sovereign. W odpowiedzi, Francuzi podjęli decyzję o budowie 5 nowych pancerników należących do typu Charles Martel. Chociaż według założeń, każdy z okrętów miał mieć identyczną konstrukcję, w praktyce, wszystkie pancerniki projektowane był indywidualnie.

    Carnot w 1896 roku podczas prób morskich
    Carnot w 1896 roku podczas prób morskich

    Jednym z najbardziej oryginalnych okrętów tej nieformalnej serii, był Carnot. Stępkę pod niego położono w lipcu 1891 roku, wodowanie miało miejsce trzy lata później 12 lipca 1894 roku, a do służby okręt wszedł 25 czerwca 1897 roku. Okręt miał 114 m długości i wyporność 11 954 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 16 300 ihp, zapewniające prędkość 17,8 węzła.

    Okręt wyróżniał się skomplikowanym układem nadbudówek (z licznymi oknami), kształtem kadłuba oraz rozmieszczeniem uzbrojenia. Dwie najcięższe armaty kalibru 305 mm umieszczono pojedynczo w dwóch wieżach na dziobie i rufie a kolejne dwie armaty kalibru 274 mm umieszczono pojedynczo w wieżach po obu burtach. Dodatkowo okręt posiadał 8 armat kalibru 138 mm oraz dwie wyrzutnie torped kalibru 450 mm. Opancerzenie pancernika miało grubość 460 mm w pasie burtowym, 230 mm na pomoście bojowym oraz 380 mm na wieżach. Załoga liczyła 647 oficerów i marynarzy.

    Zbliżenie na burtowe wieże artylerii pomocniczej pancernika Carnot
    Zbliżenie na burtowe wieże artylerii pomocniczej pancernika Carnot

    Za okręty siostrzane pancernika Carnot uznaje się cztery jednostki wywodzące się pancernika Charles Martel – Jauréguiberry, Bouvet, i Masséna. Różniły się one jednak między sobą konstrukcją nadbudówek i szczegółami konstrukcji. Podobnie jak wspomniane okręty, Carnot wszedł do służby w Flocie Śródziemnomorskiej, a w 1900 roku został oddelegowany do Floty Północnej.

    Jednostka pozostawała w służbie aż do wybuchu I wojny światowej, intensywnie uczestnicząc w manewrach. Ze względu na swoją konstrukcję i stosunkowo słabe uzbrojenie, pancernik (będący typowym przedstawicielem francuskich pre-dreadnoghtów) został uznany za nieprzydatny i przeniesiony do rezerwy. W razie potrzeby okręt miał wrócić do służby, jednak nigdy do tego nie doszło. W 1922 roku podjęto decyzję o jego skreśleniu z listy floty, a następnie złomowaniu.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePierwszy japoński czołg podstawowy – Typ 61
    Next Article Tkwarczeli i Akarmara – miasta duchów w Abchazji
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 lipca 20234 Mins Read1 Views

    Jeanne d’Arc – pierwszy francuski sześciokominowy krążownik

    By Michał Banach0
    20 lipca 20233 Mins Read315 Views

    Maszyna Boiraulta – (prawie) przodek czołgów

    By Michał Banach0
    17 czerwca 20233 Mins Read860 Views

    Francuski bombowiec Bloch MB.200

    By Michał Banach0
    7 czerwca 20235 Mins Read549 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    13 marca 20193 Mins Read

    Szkolenia IPC podnoszące kwalifikacje elektroników

    IPC to globalne stowarzyszenie handlowe, które stawia sobie na celu zapewnienie przewagi konkurencyjnej oraz sukcesu…

    Artykuły
    10 marca 20237 Mins Read

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    Mimo swojej neutralności podczas II wojny światowej, zarówno władze jak i dowództwo sił zbrojnych Szwecji…

    Artykuły
    9 września 20223 Mins Read

    Królowa Elżbieta II – najdłużej panująca brytyjska królowa

    Królowa Elżbieta II zapisała się w historii jako jedna z najważniejszych monarchiń. Urodziła się 21…

    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    21 września 20184 Mins Read

    Radziecka armata samobieżna 2S7 Pion

    Po zakończeniu II wojny światowej w ZSRR skupiono się na rozwoju artylerii rakietowej, kosztem tradycyjnych,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.