SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » 1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi
    1948 Tarf Gilera - zapomniany projekt Piero Taruffi
    1948 Tarf Gilera - zapomniany projekt Piero Taruffi
    Artykuły

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Michał BanachBy Michał Banach21 czerwca 2017Brak komentarzy2 Mins Read
    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego 279,5 km/h. W latach 50. został kierowcą wyścigowym oraz uczestniczył w wyścigach Formuły 1. Mało kto pamięta, że w 1948 roku stworzył nietypowy pojazd Tarf Gilera, którym zamierzał bić rekordy prędkości.

    Piero Taruffi urodził się 12 października 1906 roku w Rzymie. W 1932 roku zdobył tytuł mistrza świata w klasie 500 cm³. W 1937 roku ustanowił rekord prędkości dla motocykli wynoszący 279,5 km/h. Niestety jeszcze w tym samym roku jego rekord został pobity przez Ernsta J. Henna.

    Piero Taruffi podczas Swiss Grand Prix, 27 maja 1951 roku (fot. Klemantaski Collection/Getty Images)
    Piero Taruffi podczas Swiss Grand Prix, 27 maja 1951 roku (fot. Klemantaski Collection/Getty Images)

    Po II wojnie światowej Taruffi postanowił zająć się biciem rekordów prędkości na lądzie. W 1948 roku zaprojektował niecodzienny, dwukadłubowy pojazd, będący połączeniem samochodu oraz motocykla. W prawym kadłubie znalazł się silnik Guzzi o mocy 50 KM oraz pojemności 500 cm³, natomiast kierowca oraz zbiornik paliwa znaleźli się w lewym kadłubie.

    Podczas prób pojazd nazwany Tarf Gilera osiągnął średnią prędkość 209 km/h. Chociaż pozwoliło to na ustanowienie rekordu w tej klasie pojazdów, Taruffi postanowił zaprojektować jeszcze lepszy pojazd, który ukończył w 1951 roku. Zachował on konstrukcję Tarf Gilery z 1948 roku, ale miał odwrócony układ. W lewym kadłubie znalazł się 1,7-litrowy, czterocylindrowy silnik Maserati, a zbiornik paliwa i kierowca znaleźli się w prawym kadłubie.

    Piero Taruffi
    Piero Taruffi

    Podczas prób udało się mu rozpędzić do 298,5 km/h. Do 1957 roku Taruffi wielokrotnie przerabiał pojazd, montując nowe silniki. Kolejne próby wykazały jednak, że taka konstrukcja samochodu nie sprzyja osiąganiu większych prędkości i jest bardzo skomplikowana w budowie.

    Przez cały czas trwania testów 1951 Tarf Gilera, Taruffi brał udział w wielu wyścigach, pięciokrotnie stając na podium. Jego ostatnim wyścigiem był 1957 Mille Migilia, podczas którego doszło do wypadku, w którym zginął Alfonso de Portago. Jego samochód uderzył w tłum, zabijając 9 osób. Po wyścigu Tarufii obiecał żonie, że już nigdy nie będzie się ścigał.

    Kończąc karierę kierowcy wyścigowego zakończył również prace nad samochodem do bicia rekordów. Oba pojazdy trafiły do muzeum. Piero Taruffi zmarł 12 stycznia 1988 roku w wieku 81 lat.

    1948 Tarf Gilera
    1948 Tarf Gilera
    1951 Tarf Gilera
    1951 Tarf Gilera
    1948 Tarf Gilera
    1948 Tarf Gilera
    1951 Tarf Gilera
    1951 Tarf Gilera
    1948 Tarf Gilera
    1948 Tarf Gilera
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykuł101 słynnych czołgów – recenzja
    Następny artykuł Projekt domu małego. Jak ogrzać dom skutecznie i wygodnie?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 20223 Mins Read

    Włoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano

    17 kwietnia 20222 Mins Read

    Fiat G.50 Freccia – pierwszy nowoczesny myśliwiec Regia Aeronautica

    26 lutego 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.