Samoloty najczęściej oglądamy od dołu podziwiając je w locie, lub gdy stoją na ziemi, na lotniskach lub w muzeach. A co jakby spojrzeć na nie z lotu ptaka? Zwłaszcza takie nieco zapomniane (mniej lub bardziej)? W tej galerii znajdziecie sporo świetnych zdjęć takich maszyn z różnych części świata.

Poniższe zdjęcia powstały w różnym okresie i w różnych miejscach – wiele z nich zrobiono w Rosji, ponieważ kraj ten słynie z porozrzucanych wszędzie muzeów i pomników. Opuszczone samoloty albo cmentarzyska samolotów można jednak znaleźć na całym świecie, podobnie jak całkiem ciekawe muzea lotnicze. Kilka zdjęć wykonano na Ukrainie, ale są już zapewne całkowicie nieaktualne, ponieważ w trakcie trwającej wojny składowiska starych samolotów stały się celem licznych ataków rakietowych oraz bombardowań. Oczywiście nie wszystkie samoloty w tej galerii są zapomniane. Wiele z nich znajduje się w muzeach lub są pomnikami, przyciągającymi turystów. Oczywiście takich miejsc można znaleźć wiele na całym świecie, a każde z nich ma swoją ciekawą i często nietypową historię.

Park lotniczy w Zruč – Czechy

Park lotniczy w Zruč w Czechach to wyjątkowe miejsce – na niewielkim terenie od 1993 roku zgromadzonych zostało bardzo dużo różnych samolotów cywilnych i wojskowych. Ich stan również jest bardzo różny – część maszyn jest dobrze zachowanych, część gorzej, a niektóre są całkowicie zdekompletowane ale i tak jest to miejsce, które każdy fan lotnictwa powinien zobaczyć.

Park lotniczy (muzeum) w Zruč w Czechach (fot. Marek Šaroch/depositphotos.com)
Park lotniczy (muzeum) w Zruč w Czechach (fot. Marek Šaroch/depositphotos.com)

Parung, Bogor – Indonezja

Utworzone w 2019 roku złomowisko dla samolotów, przez kilka lat nie przyciągało niczyjej uwagi, aż w 2022 roku zaczęły o nim pisać różne media, a lokalni mieszkańcy uznali, że nie do końca odpowiada im sąsiedztwo takiego obiektu. Znaczna cześć maszyn zgromadzonych w tym miejscu to samoloty przejęte przez władze z powodu braku opłat lotniskowych i porzucenia przez właścicieli. Co istotne, właściciel gruntu na którym działa składowisko nie otrzymał stosownych zezwoleń na prowadzenie takiego złomowiska, przez co prowadzone jest przeciwko niemu postępowanie w sądzie.

Cmentarzysko wycofanych z eksploatacji samolotów pasażerskich w dzielnicy Parung w mieście, Bogor w Indonezji (fot. Syahrir Maulana/depositphotos.com)
Cmentarzysko wycofanych z eksploatacji samolotów pasażerskich w dzielnicy Parung w mieście, Bogor w Indonezji (fot. Syahrir Maulana/depositphotos.com)

Otok – Słowenia

Stojący tuż przy drodze Douglas C-47B Skytrain wykorzystywany był przez jugosłowiańskie lotnictwo. Następnie w 1984 roku umieszczono go w tym miejscu jako pomnik upamiętniający alianckie wsparcie dla jugosłowiańskiej partyzantki podczas II wojny światowej.  Obecne malowanie uzyskał w 1986 roku.

Douglas C-47B Skytrain (DC-3 Dakota) będący pomnikiem w miejscowości Otok na Słowenii (fot. Anze Furlan/depositphotos.com)
Douglas C-47B Skytrain (DC-3 Dakota) będący pomnikiem w miejscowości Otok na Słowenii (fot. Anze Furlan/depositphotos.com)

Baza lotnicza Željava – Chorwacja

Na terenie dawnej bazy lotniczej Željava, będącej w czasach Jugosławii jedną z największych baz lotniczych w kraju, a także jedną z największych, podziemnych baz lotniczych w Europie znajduje się wrak samolotu transportowego Douglas C-47. Obecnie cały obiekt jest opuszczony, większość hangarów jest zawalona, a duża część terenu jest zaminowana, przez co mimo częściowego dostępu do niektórych obiektów, teren ten jest bardzo niebezpieczny – doszło tam do wielu wypadków, w tym śmiertelnych z powodu eksplozji min. Co ciekawe, przez teren bazy przechodzi granica między Chorwacją i Bośnią, ale nie jest ona regularnie pilnowana.

Wrak Douglasa C-47 w dawnej bazie lotniczej Željava (fot. Mindaugas Dulinskas/depositphotos.com)
Wrak Douglasa C-47 w dawnej bazie lotniczej Željava (fot. Mindaugas Dulinskas/depositphotos.com)

Monino – Rosja

Centralne Muzeum Sił Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Monino zaczeło powstawać już w latach 40. XX wieku, ale dopiero od 2001 roku jest oficjalnie i całkowicie otwarte dla zwiedzających. Wcześniej miejsce to było zamknięte dla większości osób postronnych. Zgromadzono tam setki masz, w tym wiele unikatowych. Jedną z nich jest największy śmigłowiec na świecie – Mil W-12 (Mi-12).

Shenyang – Chiny

Na terenie kampusu uniwersytetu w Shenyang w Chinach zgromadzono niewielką kolekcję różnych maszyn cywilnych i wojskowych wykorzystywanych w Chinach na przestrzeni lat.

Samoloty, śmigłowce i inne pojazdy zgromadzone w kolekcji Uniwersytetu w Shenyang w Chinach (fot. Imagine China Limited/depositphotos.com)
Samoloty, śmigłowce i inne pojazdy zgromadzone w kolekcji Uniwersytetu w Shenyang w Chinach (fot. Imagine China Limited/depositphotos.com)

Chiang Mai – Tajlandia

Prywatne złomowisko i cmentarzysko samolotów, na którym właściciel gromadzi zarówno wycofane z eksploatacji samoloty jak i ich fragmenty.

Wycofany z eksploatacji samolot pasażerski w Chiang Mai w Tajlandii (fot. Pierrick Lemaret/depositphotos.com)
Wycofany z eksploatacji samolot pasażerski w Chiang Mai w Tajlandii (fot. Pierrick Lemaret/depositphotos.com)

Cmentarzyska samolotów – Ukraina

Przed rosyjską inwazją na Ukrainę w 2022 roku, na wielu ukraińskich lotniskach zalegały setki samolotów wojskowych, szkolnych i transportowych. Większość maszyn została wycofana z eksploatacji jeszcze w latach 80., albo stanowiła głęboką rezerwę dla rosyjskich sił powietrznych, a także źródło części zamiennych. Po rozpadzie ZSRR nieprzydatne samoloty po prostu niszczały. Część maszyn posłużyła jako dawcy części zamiennych dla eksploatowanych maszyn. Wraz z rosyjską inwazją, część tych cmentarzysk została zniszczona w trackie ataków na lotniska. Samoloty, które przetrwały jeśli nie mogły posłużyć jako dawcy części zamiennych, dalej niszczeją porzucone na różnych lotniskach.

Oregon – USA

W stanie Oregon, na działce należącej do Bruce’a Campbella znajduje się wycofany z eksploatacji Boeing 727 umieszczony dosłownie w środku lasu. Bruce zakupił go w 1999 roku za kwotę około 100 000 dolarów oraz zapłącił drugie tyle za przetransportowanie maszyny z Hillsboro Airport na jego działkę. Maszyna została przerobiona na dom

Boeing 727 należący do Bruce'a Campbella (fot. Michal Balada/depositphotos.com)
Boeing 727 należący do Bruce’a Campbella (fot. Michal Balada/depositphotos.com)

Pesochny – Rosja

Na terenie Rosji znaleźć można setki samolotów porzuconych gdzieś w środku lasów, miast bądź na terenie opuszczonych baz lotniczych. Wiele z tych maszyn służyło jako pomniki, ale z czasem zostały zapomniane i kompletnie porzucone. Takim przykładem jest np. Antonow An-8 znajdujący się we wsi Pesochny  w dzielnicy Kurortny w Petersburgu w Rosji. Samolot wykorzystywano początkowo jako pomoc naukową, a później zamierzano go przenieść do muzeum. Tak się jednak nie stało i niszczeje on w lesie przy jednej z głównych dróg.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie – Polska

Obok Dęblina, Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie to jedno z najważniejszych muzeów lotniczych w Polsce. Bogata kolekcja muzeum rozmieszczona jest w kilku hangarach oraz na świeżym powietrzu, a jedną z jej ważniejszych części jest słynna Aleja Migów.

Aleja Migów - Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Daniel Jędzura/depositphotos.com)
Aleja Migów – Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Daniel Jędzura/depositphotos.com)

Michelangelo da Vinci, Villamarzana – Włochy

Niedaleko miejscowości Villamarzana we Włoszech znajduje się opuszczona restauracja, której częścią były dwa samoloty pasażerskie – Douglas DC-6 i Tupolew Tu-134A. Obiekt powstał w 2000 roku z inicjatywy Gigi Stecca. Restauracja i będący jej częścią park tematyczny zostały zamknięte w 2014 roku po długiej batalii sądowej. Obecnie miejsce to pozostaje opuszczone.

Michelangelo da Vinci, Villamarzana (fot. Filippo Carlot/depositphotos.com)
Michelangelo da Vinci, Villamarzana (fot. Filippo Carlot/depositphotos.com)

Miedyń – Rosja

W mieście Miedyń w Rosji znajduje się niewielkie muzeum lotnicze im Wadima Zadorożnego, którego kolekcja liczy kilkadziesiąt samolotów i śmigłowców ustawionych w kilku rzędach na trawie obok małego lotniska z trawiastym pasem startowym. Zgromadzone maszyny dotarły na miejsce drogą lądową i przedstawiają przegląd różnych samolotów wojskowych używanych przez lotnictwo ZSRR.

Muzeum lotnicze im. Wadima Zadorożnego (fot. Sergey Stepanov/depositphotos.com)
Muzeum lotnicze im. Wadima Zadorożnego (fot. Sergey Stepanov/depositphotos.com)

Hłewacha – Ukraina

Miasteczko Hłewachana południowy-zachód od Kijowa jest typowym małym miasteczkiem z bazą lotniczą. Nie wyróżnia się niczym na tle innych podobnych miasteczek zarówno na Ukrainie jak i w Rosji i innych krajach dawnego ZSRR. Niedaleko głównej drogi stoi jednak niepozorny Iljuszyn Ił-62. Maszyna ta należała do Leonida Breżeniewa, który odbył na jej pokładzie 6 podróży. Samolot pozostał na Ukrainie po rozpadzie ZSRR i znalazł się w Mikołajowie, skąd w 2010 roku przetransportowano go do Hłewacha z zamiarem odnowienia i udostępnienia do zwiedzania. Planów nie zrealizowano, a samolot czeka na lepsze czasy.

Iljuszyn Ił-62 w okolicach miasta Hłewacha na Ukrainie (fot. Roman Diachkin/depositphotos.com)
Iljuszyn Ił-62 w okolicach miasta Hłewacha na Ukrainie (fot. Roman Diachkin/depositphotos.com)

Krzywy Róg – Rosja

W przemysłowym mieście Krzywy Róg w Rosji znajduje się niewielkie muzeum lotnictwa z kilkoma samolotami pasażerskimi ustawionymi na placu obok jednej z fabryk. Chociaż kolekcja nie jest utrzymana w najlepszym stanie, każdy z samolotów ma własne stanowisko z płyt betonowych.

Muzeum lotnictwa w Krzywym Rogu (fot. Jewgienij Skripko/depositphotos.com)
Muzeum lotnictwa w Krzywym Rogu (fot. Jewgienij Skripko/depositphotos.com)

Źródło zdjęć: depositphotos.com

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.