Najsłynniejszym amerykańskim samolotem transportowym z czasów II wojny światowej jest Douglas C-47 Skytrain (Dakota). Gdy C-47 transportowały zaopatrzenie i spadochroniarzy na froncie w Europie, nad Pacyfikiem podobne zadania wykonywały samoloty Curtiss C-46 Commando.

Geneza

W 1937 roku zakładach Curtiss-Wright zespół pod kierownictwem Georga A. Pagea Jr. stworzył projekt samolotu pasażerskiego CW-20. Maszyna miała być konkurencją dla Douglasa DC-4 i Boeinga Stratolinera. Tym samym samolot miał posiadać kabinę ciśnieniową, aerodynamicznie dopracowany kadłub i w przeciwieństwie do swoich konkurentów tylko dwa silniki, aby obniżyć koszty eksploatacyjne. W 1938 roku zaprezentowano drewnianą makietę, a prototyp zaprezentowano w 1939 roku na Wystawie Światowej w Nowym Jorku. Maszyna była bardzo obiecująca, ale mimo prób znalezienia klientów, zakładom Curtiss-Wright udało się pozyskać tylko 25 listów intencyjnych. Nie zniechęciło to jednak konstruktorów, którzy kontynuowali prace.

Curtiss CW-20
Curtiss CW-20

Prototyp CW-20, pilotowany przez doświadczonego pilota testowego Edmunda T. Allena wzbił się w powietrze 26 marca 1940 roku. Samolot miał 23,3 m długości, 32,9 m rozpiętości skrzydeł i napędzany był dwoma czternastocylindrowymi silnikami Wright Twin Cyclone R-2600-C-14-BA2 o mocy 1700 KM. W kolejnych miesiącach prowadzono intensywne próby maszyny, w trakcie których zauważono potrzebę wprowadzenia wielu mniejszych i większych poprawek, które systematycznie wprowadzano – jedna z nich była rezygnacja z podwójnego statecznika pionowego na rzecz jednego dużego statecznika. Latem 1940 roku samolotem zainteresowało się wojsko, które kupiło prototyp CW-20 i rozpoczęło własne próby. W rezultacie, 13 września 1940 roku USAAF (United States Army Air Force) zamówiły 36 zmodyfikowanych CW-20, które otrzymały oznaczenie C-46-CU Commando.

Długa droga do ideału

Pierwsze 30 dostarczonych maszyn natychmiast wróciło do zakładów Curtissa, z powodu wykrytych wad konstrukcyjnych. Po ich naprawieniu maszyny weszły do służby w 1942 roku. W międzyczasie wojsko zamówiło kolejne 200 C-46 w zmienionej konfiguracji oznaczonej C-46A – przede wszystkim wymieniono silniki na mocniejsze osiemnastocylindrowe jednostki Pratt & Whitney R-2800 -43 Double Wasp o mocy 2000 KM. Tylko część maszyn dostarczono przed grudniem 1941 roku. Wybuch wojny spowodował skokowy wzrost zapotrzebowania na nowe samoloty transportowe, w związku z czym zamówiono łącznie 1454 maszyny w wersji C-46A.

Curtiss C-46 Commando
Curtiss C-46 Commando

Intensywna wojenna eksploatacja, zwłaszcza w Azji, gdzie wiele maszyn wykorzystywano do transportu zaopatrzenia między Indiami a Chinami sprawiła, że na jaw wyszło wiele wad konstrukcyjnych samolotu, wynikających przede wszystkim z szybkiej konwersji maszyny z wersji cywilnej na wojskową. W związku z tym tylko do listopada 1943 roku wprowadzono aż 721 większych i mniejszych modyfikacji w konstrukcji maszyny. Na podstawie wniosków z eksploatacji C-46A, amerykańska armia zamówiła w 1944 roku kolejną partię 1430 maszyn w wersji C-46D, 17 w wersji C-46E i 234 w wersji C-46F. Łącznie z prototypami oraz maszynami eksperymentalnymi do 1945 roku zbudowano 3181 samolotów wszystkich wersji.

Praktycznie przez cały czas wprowadzono poprawki w konstrukcji samolotów, które miały nie tylko polepszyć możliwości maszyn, ale również wyeliminować liczne problemy techniczne. Mimo to, C-46 przez cały okres służby trapione były ciągłymi problemami, z których największym były pożary i eksplozje w powietrzu (31 maszyn utracono w ten sposób). Początkowo nie było wiadomo jaka jest ich przyczyna, jednak w toku prowadzonych analiz wykryto, że dochodzi do wycieków z instalacji paliwowej w skrzydłach, a zbierające się opary paliwa eksplodują od iskier z niezaizolowanej odpowiednio instalacji elektrycznej. Dopiero po długich testach i licznych zmianach konstrukcji układu paliwowego udało się je całkowicie wyeliminować.

Curtiss C-46 Commando
Curtiss C-46 Commando

C-46 w wersji wojskowej mogły przewozić 40 spadochroniarzy lub 30 rannych na noszach albo 6,8 tony ładunku. Dzięki zastosowaniu w wersji C-46A silnik Pratt & Whitney R-2800-51 o mocy 2000 KM prędkość maksymalna wzrosła do 435 km/h, a przelotowa do 278 km/h. Zasięg wynosił natomiast 5069 km. W porównaniu do C-47, Commando dysponował dwukrotnie większym zasięgiem przy nieco niższej prędkości przelotowej. Dzięki temu samoloty te idealnie nadawały się do służby na Pacyfiku, gdzie odległości między bazami były znacznie większa niż w Europie.

C-46 brały udział m.in. w operacjach transportowych nad Himalajami, przewożąc zaopatrzenie między Indiami a Chinami. W Europie C-46 pojawiły się dopiero w 1945 roku i wzięły udział w operacji Versity (desant powietrzny w rejonie Wesel w Niemczech, którego celem było stworzenie przyczółków po drugiej stronie Renu). Niestety operacja ta zakończyła się fatalnie dla C-46. W desancie wzięły udział 72 C-46, z których utracono 19 (przy łącznych stratach wszystkich typów maszyn, które wzięły udział w operacji wynoszących 73 maszyny). Wielu dowódców obwiniało maszyny, uznając je za po prostu kiepskie w roli samolotów desantowych. Powodem strat były jednak przede wszystkim warunki w jakich prowadzono operację – desant nastąpił w ciągu dnia, na niskim pułapie i przy bardzo silnym ostrzale przeciwlotniczym.

Curtiss C-46 Commando
Curtiss C-46 Commando

Najważniejsze, wybrane wersje C-46:

  • CW-20 – oryginalna wersja pasażerska,
  • C-46 Commando – wojskowe oznaczenie CW-20 wyposażonego w silniki Pratt & Whitney R-2800-43,
  • C-46A Commando – pierwszy produkowany w większej ilości wariant transportowy C-46, wyposażony w silniki Pratt & Whitney R-2800-51,
  • C-46D Commando – wersja przeznaczona specjalnie do zrzutu spadochroniarzy, wyposażona w dodatkowe drzwi w kadłubie – zbudowano 1610 egzemplarzy,
  • C-46E Commando – wersja wyposażona w większe drzwi ładunkowe w kadłubie – 17 egzemplarzy
  • C-46F – ulepszona wersja C-46E, wyposażona w drzwi ładunkowe po obu stronach kadłuba – 234 egzemplarze
  • R5C-1 – wersja C-46A zaprojektowana dla USMC – 160 egzemplarzy,

Jeszcze dłuższa powojenna kariera

Chociaż przez całą wojnę C-46 trapione były ciągłymi problemami eksploatacyjnymi, które sprawiały, że obsługa naziemna oceniała maszyny bardzo negatywnie, piloci natomiast chwalili swoje maszyny za właściwości pilotażowe i osiągi. W związku z tym po wojnie chociaż wiele maszyn pozostało w służbie, część maszyn wycofano i sprzedano na rynek cywilny, gdzie po przeróbkach służyły jako samoloty pasażerskie i przede wszystkim transportowe.

Curtiss C-46 Commando podczas zrzutu spadochroniarzy
Curtiss C-46 Commando podczas zrzutu spadochroniarzy

Wśród licznych użytkowników tych maszyn 9cywilnych i wojskowych) znalazły się m.in. takie kraje jak: Argentyna, Boliwia, Brazylia, Chiny, Chile, Dominikana, Ekwador, Egipt, Gwatemala, Haiti, Hong Kong, Honduras, Irlandia, Izrael (z maszynami izraelskimi wiąże się ciekawa historia, ponieważ wykorzystywano je w 1948 roku do transportu budowanych w Czechosłowacji samolotów Avia S-199), Japonia, Jordania, Kambodża, Kanada, Kenia, Kolumbia, Kongo, Kuba, Korea Południowa, Laos, Liban, Luksemburg, Maroko, Meksyk, Nikaragua, Norwegia, Panama, Paragwaj, Peru, RFN, Szwecja, Tajwan, Urugwaj, Włochy, Wielka Brytania, Wenezuela i ZSRR (jedna maszyna).

W roli maszyn pasażerskich C-46 nie spisywały się najlepiej, ponieważ były droższe w eksploatacji od C-47 (nawet o około 50%), głównie z powodu zużycia paliwa przez potężne silniki jak i zapotrzebowania na części zamienne. Linie lotnicze szybko pozbywały się więc swoich Commando, albo wykorzystywały je jako samoloty transportowe. Amerykańskie lotnictwo wojskowe pozostawiło w służbie kilkaset C-46, które oficjalnie wykorzystywano aż do 1968 roku, gdy zastąpiły je znacznie większe i nowocześniejsze C-130 Hercules.

Curtiss C-46 Commando
Curtiss C-46 Commando

Wykorzystywane na rynku cywilnym C-46 pozostawały w eksploatacji przez długie lata, często zmieniając właścicieli. Używano ich dosłownie aż do zajechania (bądź zalatania). Pod koniec 2021 roku w regularnej eksploatacji pozostawały 3 C-46 – dwa w liniach Everts Air Cargo oraz jeden w Military Aviation Museum w Virginia Beach. Linie lotnicze Everts Air Cargo obsługują trasy pasażerskie i transportowe w północnej Kanadzie, gdzie warunki atmosferyczne są bardzo surowe. C-46 spisują się jednak w tych warunkach bardzo dobrze.

W Boliwii znajdują się przynajmniej dwa C-46, które również powinny być zdolne do lotu (kolejne dwa są zmagazynowane), ale od 2012 roku są uziemione z powodu katastrofy innego C-46. W Brazylii i Kanadzie znajduje się po jednym zmagazynowanym C-46, dwie kolejne zmagazynowane maszyny znajdują się na Haiti, w Hondurasie i w Tajlandii. W USA 6 maszyn znajduje się w magazynach albo czeka na przywrócenie do lotu. Około 34 C-46 Commando znajduje się w różnych muzeach i kolekcjach na całym świecie, w tym 10 w samych tylko Stanach Zjednoczonych. Niektóre z nich są jednak w bardzo złym stanie. Możliwe, że kilka maszyn jest jeszcze gdzieś zmagazynowanych, ale nie ma na ten temat dokładnych informacji.

Curtiss C-46 Commando
Curtiss C-46 Commando

W cieniu C-47

Curtiss C-46 Commando nie był tak ważnym samolotem transportowym jak Douglas C-47. Wyprodukowano ich znacznie mniej niż słynnych Dakot, ale mimo to odegrały znaczącą rolę w działaniach zbrojnych zwłaszcza na Pacyfiku, gdzie mimo wielu problemów technicznych dowiodły, że są bardzo dobrymi samolotami.

Najlepszym dowodem na ich możliwości i jakość jest fakt, że bardzo wiele maszyn tego typu pozostawało w eksploatacji przez wiele lat po wojnie, a kilka cały czas jest wykorzystywanych operacyjnie i to często w trudnych warunkach. Ze względu na trudny dostęp do części zamiennych, maszyn tych jest jednak zdecydowanie mniej niż C-47/DC-3.

Co ciekawe, chociaż C-46 powstał początkowo jako samolot pasażerski, w tej roli wykorzystywano go dopiero po wojnie i to z bardzo mizernym skutkiem. Głównie dlatego, iż maszyny te opracowano tuż przed wybuchem II wojny światowej, kiedy zapotrzebowanie na samoloty pasażerskie szybko spadło. Po wojnie natomiast doszło do rewolucji w transporcie lotniczym, która sprawiła, że tego typu maszyny nie miały racji bytu.

Curtiss C-46 Commando (fot. aeroprints.com)

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×