SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Long Lines Building – 33 Thomas Street – niesamowity wieżowiec na Manhattanie
    Artykuły

    Long Lines Building – 33 Thomas Street – niesamowity wieżowiec na Manhattanie

    Michał BanachBy Michał Banach12 października 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Long Lines Building - 33 Thomas Street - niesamowity wieżowiec na Manhattanie
    Long Lines Building - 33 Thomas Street - niesamowity wieżowiec na Manhattanie
    W Nowym Jorku na Manhattanie znaleźć można wiele znanych wieżowców z długą i ciekawą historią. 170-metrowy wieżowiec przy 33 Thomas Street, znany jako Long Lines Building nie jest aż tak znany, ale wyróżnia się oryginalnym wyglądem i przeznaczeniem.

    Olbrzymia centrala telefoniczna w centrum Manhattanu

    Historia budynku sięga lat 60., kiedy to firma telekomunikacyjna AT&T podjęła decyzję o budowie w sercu Manhattanu nowej centrali telefonicznej, która miała obsługiwać systemy telekomunikacyjne dla znacznej części wschodniego wybrzeża USA. Był to również okres dużego napięcia w stosunkach międzynarodowych między USA a ZSRR, podsycanego strachem przed wybuchem wojny nuklearnej.

    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Dhaluza/Wikimedia Commons)
    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Dhaluza/Wikimedia Commons)

    Przedstawiciele firmy uznali, że sprzęt telekomunikacyjny należy umieścić w budynku, który będzie wyjątkowo bezpieczny i solidny, a w razie czego oprze się fali uderzeniowej po wybuchu nuklearnym w okolicach Nowego Jorku. Prace projektowe zlecono architektom z firmy John Carl Warnecke & Associates, a głównym architektem był sam John Carl Warnecke.

    Efektem ich prac był projekt olbrzymiego, 170-metrowego, brutalistycznego wieżowca, którego budowę rozpoczęto w 1969 roku i zakończono w 1974 roku. Budynek nie ma okien, dzięki czemu wyeliminowano słabe punkty konstrukcji, narażone na zniszczenie w razie ataku nuklearnego, a dodatkowo całkowicie odcięto jego wnętrze od świata zewnętrznego. Fasadę wykonano z betonu i granitowych płyt, a na 10 i 29 piętrze umieszczono olbrzymie wloty powietrza do szybów wentylacyjnych, potrzebne do zapewnienia chłodzenia dla znajdującego się w budynku wyposażenia elektronicznego. Na zewnątrz budynku nie umieszczono żadnego oświetlenia, przez co w nocy Long Lines Building, jak nazwano konstrukcję wygląda jak olbrzymia czarna plama na tle nowojorskiego krajobrazu.

    Mimo wysokości 170 metrów, wewnątrz budynku znalazło się tylko 29 pięter, ponieważ aby zmieścić sprzęt telekomunikacyjny piętra mają po 5,5 m wysokości. Pod ziemią znalazły się 3 poziomy na których umieszczono generatory, akumulatory, zbiorniki paliwa o pojemności 950 000 litrów oraz magazyny żywności i zaopatrzenia dla 1500 osób. Według planów, w razie ataku nuklearnego wieżowiec miał być samowystarczalny przez dwa tygodnie.

    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Beyond My Ken)
    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Beyond My Ken)

    Na poszczególnych piętrach rozmieszczono początkowo centrale telefoniczne oraz olbrzymie komputery, które miały obsługiwać połączenia telefoniczne zarówno na wschodnim wybrzeżu USA, jak i połączenia wychodzące i przychodzące do Stanów Zjednoczonych przez Atlantyk. Ze względu na szybki rozwój systemów telekomunikacyjnych, wyposażenie budynku często ulegało zmianie, ale jego główna funkcja pozostała taka sama. Obecnie część pięter wykorzystywana jest dodatkowo jako serwerownia.

    W 1991 roku doszło do nietypowego incydentu. 17 września, w związku z dużym obciążeniem sieci energetycznej, Consolidated Edison, dostawca energii w Nowym Jorku poprosił AT&T o czasowe odcięcie pobierającego olbrzymie ilości energii budynku przy 33 Thomas Street od miejskiej sieci energetycznej i przejście na zasilanie z własnych generatorów. Była to rutynowa i częsta praktyka, ale tego dnia przez serię błędów doszło do awarii, w wyniku której odciętych zostało 5 mln telefonów na wschodnim wybrzeżu. Co gorsza, awaria dotyczyła również 398 lotnisk i systemu kontroli ruchu powietrznego w północno-wschodniej części USA.

    Powodem awarii był brak połączenia między jednym z generatorów a kilkoma centralami w budynku, które po odłączeniu zasilania zewnętrznego przeszły na zasilanie awaryjne (wystarczające tylko na krótki czas). Zanim obsługa usłyszała alarmy, akumulatory wyczerpały się i sieć przestała działać.

    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Michał Banach)
    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Michał Banach)

    Tajemnica najbardziej przerażającego budynku w Nowym Jorku

    Ze względu na swój wygląd, Long Lines Building zyskał sławę jako jeden z bardziej przerażających budynków w Nowym Jorku. Opinię tę utrwaliła również informacja, że od wielu lat wykorzystywany jest nie tylko przez AT&T, ale również przez NSA (National Security Agency).

    W budynku mają znajdować się systemy analityczne znane pod kryptonimem TITANPOINTE, które na bieżąco analizują całą komunikację telefoniczną przechodzącą przez budynek. Chociaż nie ma potwierdzenie tych informacji ze strony NSA, osoby pracujące w budynku w przeszłości często wspominają o tajemniczych piętrach, do których pracownicy AT&T nie mają wstępu.

    Teorię tę wspiera również fakt, że budynek przy 33 Thomas Street jest pilnie strzeżony i bardzo mało osób z zewnątrz ma do niego wstęp – niektórzy uważają, że jest to jeden z najpilniej strzeżonych budynków w USA, a już na pewno w Nowym Jorku. Głównym źródłem informacji na temat znaczenia Long Lines Building dla NSA jest seria artykułów opublikowanych na portalu The Intercept, w których zamieszczono wypowiedzi osób, które miały możliwość wejścia do budynku lub w nim pracowały.

    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Lars Plougmann)
    Long Lines Building, 33 Thomas Street (fot. Lars Plougmann)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMS Batory i MS Piłsudski – pierwsze nowoczesne polskie liniowce
    Next Article Avia BH-1 – pierwszy samolot zakładów Avia
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    17 listopada 20233 Mins Read4 Views

    Home Insurance Building – pierwszy drapacz chmur

    By Michał Banach0
    13 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Flatiron Building – nowojorskie żelazko z długą historią

    By Michał Banach0
    14 września 20233 Mins Read608 Views

    Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

    By Michał Banach4
    18 sierpnia 20233 Mins Read3 Views

    Boynton Bicycle Railroad – nietypowa nowojorska kolej jednoszynowa

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 grudnia 20229 Mins Read

    Admirał Kuzniecow – jedyny rosyjski lotniskowiec

    Wprowadzony do służby w 1991 roku lotniskowiec Admirał Kuzniecow (a właściwie Admirał Fłota Sowietskogo Sojuza…

    Historia
    10 lutego 20161 Min Read

    Człowiek i pies oraz samolot – zdjęcie

    Zdjęcie przedstawia człowieka stojącego na skrzydle lecącego samolotu. Obok widać… psa. Zdjęcie zrobił w latach…

    Artykuły
    23 października 20203 Mins Read

    Smutny koniec parowca Mary D. Hume

    Zbudowany w 1880 roku parowiec Mary D. Hume pozostawał w eksploatacji przez blisko 100 lat,…

    Artykuły
    12 kwietnia 20164 Mins Read

    Pierwszy człowiek w kosmosie – Jurij Gagarin

    12 kwietnia 1961 roku Jurij Gagarin jako pierwszy człowiek w historii poleciał w kosmos. Był…

    Artykuły
    14 października 20193 Mins Read

    Caribia Express – pierwszy zbudowany w Polsce kontenerowiec

    Polskie stocznie specjalizują się w budowie różnorodnych jednostek. Obecnie ze względu na zmiany jakie nastąpiły…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.