SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boynton Bicycle Railroad – nietypowa nowojorska kolej jednoszynowa
    Artykuły

    Boynton Bicycle Railroad – nietypowa nowojorska kolej jednoszynowa

    Michał BanachBy Michał Banach18 sierpnia 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Boynton Bicycle Railroad - nietypowa nowojorska kolej jednoszynowa
    Boynton Bicycle Railroad - nietypowa nowojorska kolej jednoszynowa
    W XIX wieku w Nowym Jorku eksperymentowano z wieloma rozwiązaniami transportowymi, często bardzo nietypowymi. Jednym z takich rozwiązań była budowa kolei jednoszynowych. Powstało kilka krótkich tras takich kolei w różnych dzielnicach Nowego Jorku. Jedną z nich była Boynton Bicycle Railroad funkcjonująca na Brooklynie w 1890 roku.

    Koncepcję stworzenia Boynton Bicycle Railroad przygotował Eben Moody Boynton w latach 80. XIX wieku. Wpadł on na pomysł wykorzystanie nieużywanych torów kolejowych należących niegdyś do Sea Beach and Brighton Railroad. Pomysł był rewolucyjny w swojej prostocie. Lokomotywy prowadzące pociągi i wagony miały być na tyle wąskie, aby dwa pociągi mogły poruszać się równolegle w przeciwnych kierunkach po standardowych torach kolejowych, wykorzystując po jednej szynie.

    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad

    W tym czasie większość kolei jednoszynowych działających w Nowym Jorku jak i na świecie była ciągniona przez konie. Rzadko kiedy wykorzystywano pojazdy mechaniczne. Boynton zlecił zaprojektowanie specjalnej 9-tonowej lokomotywy parowej, która posłużyła do testów jego rozwiązania. Wyposażono ją w duże pojedyncze koło napędowe z przodu i mniejsze koła z tyłu, oraz specjalne podtrzymujące rolki na dachu. Pociąg poruszał się po jednej szynie umieszczonej na ziemi, a nad pociągiem umieszczono drugą, drewnianą szynę stabilizującą.

    W docelowej konfiguracji wykorzystano 16-tonową lokomotywę, którą ciągnęła dwupoziomowe wagony podzielone na dziewięć czteroosobowych przedziałów, mieszczących łącznie 72 pasażerów (na obu poziomach razem). W typowej konfiguracji pociąg ciągnął 3 takie wagony i mógł osiągać prędkość nawet 160 km/h z pełnym obciążeniem (nie wiadomo czy osiągnąłby taką prędkość w praktyce). Trasa liczyła jednak tylko 3.2 km długości i biegła między Gravesand a Coney Island. Wybudowano specjalne perony, dzięki którym możliwy był dostęp do obu poziomów wagonu w jednym momencie.

    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad

    Boynton Bicycle Railroad wykorzystywano na pewno przez kilka tygodni latem 1890 roku, oraz prawdopodobnie w 1891 roku. W tym czasie dziennie wykonywano około 50 przejazdów w jedną stronę. Szybko jednak z pomysłu zrezygnowano z powodu kosztów eksploatacji i braku opłacalności takiego środka transportu. Podobny los spotkał inne koleje jednoszynowe funkcjonujące w pozostałych dzielnicach Nowego Jorku – większość z nich zamknięto najpóźniej na początku XX wieku.

    Chociaż Boynton Bicycle Railroad nie zyskała popularności i szybko odeszła w niepamięć – pozostały po niej wzmianki w mediach oraz kilka zdjęć, podobne rozwiązania zaczęto wykorzystywać w innych częściach świata, często z powodzeniem. Sam Boynton  stworzył natomiast koncepcję kolei jednoszynowej, ale o napędzie elektrycznym, którą poddano próbom. Warto dodać, że podobno dla Boynton Bicycle Railroad zbudowano 4 różne lokomotywy w tym jedną towarową, ale nie ma pełnego potwierdzenia tych danych.

    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Boynton Bicycle Railroad
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji
    Next Article Porsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    29 września 20233 Mins Read165 Views

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    By Michał Banach0
    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    18 września 20233 Mins Read2 Views

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20192 Mins Read

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Artykuły
    2 stycznia 20155 Mins Read

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    29 grudnia 20193 Mins Read

    Wiadukt Millau – najwyższy wiadukt drogowy w Europie

    Zbudowany na południu Francji wiadukt Millau jest obecnie najwyższym wiaduktem drogowym w Europie i jednym…

    Artykuły
    19 marca 20213 Mins Read

    Dlaczego warto postawić na abonament z telefonem?

    Podpisując umowę z operatorem, możemy wybierać, czy sięgnąć po sam abonament, czy po abonament z…

    Artykuły
    2 czerwca 20214 Mins Read

    Zestrzelenie lotu KAL 902 – o włos od tragedii

    W trakcie zimnej wojny, doszło do wielu przypadkowych zestrzeleń samolotów cywilnych, które naruszyły przestrzeń powietrzną…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.