SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii
    Isambard Kingdom Brunel - niewysoki tytan inżynierii
    Artykuły

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    Michał BanachBy Michał Banach3 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Charakterystyczne zdjęcie niewysokiego mężczyzny z cygarem i wyjątkowo wysokim cylindrze, stojącego przed olbrzymią szpulą łańcucha okrętowego widział chyba każdy, kto chociaż trochę interesował się historią. Postacią na tym zdjęciu jest Isambard Kingdom Brunel, prawdopodobnie najsłynniejszy, a już na pewno najważniejszy brytyjski inżynier.

    Isambard Kingdom Brunel urodził się 9 kwietnia 1806 roku w Portsmouth. Jego ojcem był francuski inżynier, działający w Wielkiej Brytanii, Sir Marc Isambard Brunel, a matką była Sophia Kingdom. Ich syn otrzymał imię po ojcu i matce. Miał dwie starsze siostry – Sophia i Emma. Już od najmłodszych lat jego ojciec wpajał mu wiedzę na temat inżynierii i konstrukcji, którą młody Brunel z wielką chęcią zdobywał.

    Zdjęcie przedstawiające Isambarda Kingdom Brunel w 1857 podczas budowy Great Eastern (fot. Robert Howlett)
    Zdjęcie przedstawiające Isambarda Kingdom Brunel w 1857 podczas budowy Great Eastern (fot. Robert Howlett)

    W wieku 14 lat Isambard Brunel został wysłany do Francji, gdzie kontynuował naukę inżynierii. Do Wielkiej Brytanii wrócił w 1822 roku. Mimo młodego wieku wyróżniał się na tle rówieśników spostrzegawczością, pomysłowością i umiejętnościami w zakresie inżynierii. W związku z tym, razem z swoim ojcem rozpoczął pracę nad budową tunelu pod Tamizą w Londynie. Było to bardzo niebezpieczne przedsięwzięcie, ale zbudowany wielkim kosztem tunel ukończono w 1869 roku, 10 lat po śmierci Brunela i 20 lat po śmierci jego ojca. Obecnie tunel cały czas pozostaje w użyciu jako część londyńskiego metra.

    W 1831 roku Brunel rozpoczął prace nad mostem Clifton Suspension Bridge, ale budowy przeprawy nie zakończono przed śmiercią inżyniera w 1859 roku. W związku z wprowadzanymi na różnych etapach prac zmianami, projekt zmienił się tak mocno, że z oryginalnych planów Brunela niewiele wykorzystano, tym samym chociaż most przypisuje się Brunelowi, nie był on ostatecznie jego twórcą.

    Clifton Suspension Bridge podczas budowy
    Clifton Suspension Bridge podczas budowy

    W 1833 roku młody, zaledwie 27-letni inżynier rozpoczął swój największy projekt. Była to budowa linii kolejowej Great Western Railway. Brunel był jej głównym inżynierem i twórcą większości mostów, wiaduktów, tuneli, a nawet dworców i budynków pomocniczych (np. Royal Hotel w Bath). Linia biegła z Londynu do Bristolu, a później została przedłużona do Exeter.

    Isambard osobiście sprawdził całą trasę, którą linia miała przebiegać, wybierając miejsca pod budowę mostów, wiaduktów i tuneli. Również za jego namową zmieniono rozstaw szyn na tzw. szeroki, wynoszący 2140 mm (później powrócono do standardowego rozstawu). Była to kontrowersyjna decyzja, podyktowana chęcią zapewnienia pasażerom większego komfortu i szybkości poruszającym się pociągom. Brunel podjął również decyzję o poprowadzeniu linii przez Marlborough Downs, czyli rejon, w którym nie było zbyt wielu większych miast, ale z drugiej strony był to teren lepiej nadający się do budowy linii kolejowej i jej dalszej rozbudowy.

    SS Great Western - pierwszy parowy transatlantyk
    SS Great Western – pierwszy parowy transatlantyk

    Od początku Brunel miał ambitny plan stworzenia linii, pozwalającej pasażerom na podróż z Londynu do Nowego Jorku dosłownie na podstawie jednego biletu kupionego w stolicy Wielkiej Brytanii. Pasażerowie mieli podróżować pociągiem aż do Neyland, a tam mieli przesiąść się na statek, którym popłynęliby do USA. To właśnie podczas budowy tej linii kolejowej, Brunel zbudował liczne mosty i tunele, które stały się jego wizytówką. Ponadto inżynier zaprojektował stację kolejową London Peddington, otwartą w 1854 roku.

    Najważniejszymi mostami zbudowanymi przez niego podczas prac nad trasą Great Western Railway, lub równolegle z tymi pracami były Royal Albert Bridge, Somerset Bridge, Maidenhead Railway Bridge oraz Three Bridges. Ponadto zbudował m.in. będący częścią Great Western Railway Box Tunel, będący w swoim czasie najdłuższym tunelem kolejowym na świecie.

    SS Great Britain
    SS Great Britain

    Zwieńczeniem prac nad linią kolejową Great Western Railway była budowa trzech parowców dla linii Great Western SteamShip Company, które miały przewozić pasażerów z Wielkiej Brytanii do USA oraz Australii i Nowej Zelandii. Był to Great Western, Great Britain i Great Eastern. Pierwszy z nich był pierwszym parowcem, który pokonał Atlantyk przy użyciu napędu parowego. Great Britain był pierwszym udanym parowcem z śrubą napędową, a Great Eastern był największym XIX-wiecznym statkiem.

    Brunel podejmował się wielu wyzwań w zakresie inżynierii i budownictwa. Nie wszystkie jego projekty były udane, ale bez wątpienia zdobywał dzięki nim duże doświadczenie. Z ciekawszych, zrealizowanych przez niego projektów była budowa modułowego szpitala Renkioi w 1854 roku. Szpital powstał z myślą o leczeniu rannych żołnierzy podczas Wojny Krymskiej. Zbudowano go w Wielkiej Brytanii i w częściach przetransportowano do Turcji.

    Great Eastern jako atrakcja turystyczna prawdopodobnie w 1886-1887 roku. (fot. National Library of Ireland)
    Great Eastern jako atrakcja turystyczna prawdopodobnie w 1886-1887 roku. (fot. National Library of Ireland)

    Niestety będący wielkim palaczem Isambard Brunel zmarł w wieku 53 lat 15 września 1859 roku w Londynie z powodu udaru, którego doznał 5 września. Tym samym nie dane mu było ujrzeć końca prac nad wieloma z jego projektów. Brunel zapisał się w historii Wielkiej Brytanii pod wieloma względami. Jego projekty inżynieryjne całkowicie zmieniły sposób podróżowania po wyspach brytyjskich. Część z nich pozostaje w użyciu do dnia dzisiejszego. Tym co również wyróżniało Brunela, był jego styl ubierania. Brunel nie był zbyt wysoki, nawet jak na tamte lata, ponieważ miał 152 cm wzrostu. Miał z tego powodu kompleksy, więc rekompensował je wysokim cylindrem. Śmiało można jednak powiedzieć, że Brunel może nie był wysoki, ale był tytanem inżynierii.

    Isambard Kingdom Brunel
    Isambard Kingdom Brunel

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket
    Next Article Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    15 listopada 20220

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w…

    Artykuły
    17 października 20192

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 listopada 20210

    Wypadanie włosów – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

    Czy łysienie jest jednym z większych problemów cywilizacyjnych? Według statystyk co drugi dorosły mężczyzna łysieje.…

    Biznes
    28 grudnia 20170

    Ekologiczność hali magazynowej na etapie jej budowy

    W branży architektonicznej i budowlanej coraz większą rolę i znaczenie przykłada się do aspektów ekologiczności…

    Artykuły
    3 sierpnia 20220

    James Craig – jeden z ostatnich XIX-wiecznych barków

    Zbudowany w 1874 roku bark James Craig to jeden z ostatnich tego typu statków, jaki…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.