SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Twierdza: Krzyżowiec 2 – powrót na Ziemię Świętą
    Stronghold: Crusader II
    Stronghold: Crusader II
    Gry komputerowe

    Twierdza: Krzyżowiec 2 – powrót na Ziemię Świętą

    Andrzej MazurukBy Andrzej Mazuruk28 listopada 2014Updated:27 grudnia 2014Brak komentarzy9 Mins Read

    Wiesz, dlaczego mało który pisarz, po ukończeniu serii książek, zabiera się do pisania ich kolejnej części? Ponieważ trudno dorównać poprzednikom, a im lepsza opinia o nich, im wyższa ich ocena i ogólny poziom, tym gorzej dla twórcy. Przed każdym, kto podejmuje się wyzwania ulepszenia czegoś, co dla ogromnej rzeszy fanów jest niezwykłe i idealne, mierzy się z celem nie do osiągnięcia.

    Weźmy na przykład pierwszą trylogię Gwiezdnych Wojen. Dzisiaj, szczególnie dla młodszej publiki, druga „święta trójca” jest równie ważna, co części VI-IV. Ale dla sporej ilości odbiorców, którzy oglądali te arcydzieła w latach 70. i 80. nowe filmy są istną profanacją, odejściem od kanonu. I wcale nie dlatego, że są gorsze. Są po prostu inne. Problem z fanami jest taki, że długie oczekiwanie pozwala na snucie najbardziej ambitnych planów, analizowanie istniejących materiałów i wymyślanie tego, co powinno znaleźć się w następnych. Każdy, kto zdecyduje się więc na podjęcie takiego wyzwania, musi zaakceptować prosty fakt – ma jakieś 95% szans na to, że zostanie oceniony zaledwie ponadprzeciętnie, ponieważ zwyczajnie nie trafi w gusta i niemożliwe do zrealizowania wymagania części odbiorców. Po prostu.

    FireFly Studios postanowiło jednak wziąć sprawy w swoje ręce i odnowić legendę. Muszę przyznać, że do tej pory pogrywam ze znajomymi w pierwszą cześć Krzyżowca, a i w singleplayer czasem się zabawię. Werdykt postawię już na początku. Stronghold: Crusader 2 nie jest grą gorszą od pierowzoru. Jest po prostu… inna.

    Stronghold: Crusader II
    Jest różnica…
    Stronghold: Crusader II
    …prawda?

    Trzeba odstawić swoje oczekiwania na bok i skupić się na przyjemności płynącej z rozgrywki. Nowa część jednego z moich ulubionych tytułów nie ma tego wyglądu, który tak mi się podobał, przez co trochę w moich oczach traci, ale za to jest w pełni trójwymiarowa, przez co łatwiej dowodzi się poddanymi. Niestety modele, co wymusiło zastosowanie nowego silnika, nie są tak dokładne, ani ładne, możemy za to cieszyć się przyzwoitym ragdollem. Lokacje i budynki są natomiast bardzo ładne – przyjemnie ogląda się je z każdej strony. Dla FireFly to był prosty wybór – coś za coś. Albo nowsza grafika i silnik z większymi możliwościami, albo stara oprawa i stare problemy. Gdyby zdecydowali się na tą drugą opcję, to po co mieliby wtedy tworzyć coś nowego?

    Podobnie, jak grafika, tak i audio uległo zmianom, chociaż w tym wypadku nie mogę powiedzieć złego słowa. Znów zostajemy uraczeni wspaniałymi motywami, ale nie tylko – wszystkie obserwowane na ekranie czynności posiadają własny repertuar odgłosów. Podobnie też, jak w poprzedniej części, gra jest w pełni zlokalizowana – wszystkie postaci mówią po polsku, każda instrukcja, czy napis również został bardzo dobrze przetłumaczony. Z całą pewnością nastrój dowodzenia średniowiecznym zamkiem gdzieś na arabskich ostępach został świetnie oddany.

    Jedyną cechą Crusader 2, którą można w odniesieniu do pierwszej części ocenić obiektywnie, jest mechanika. I ta zdecydowanie wypada na plus. Poprawiono i udoskonalono praktycznie wszystkie bolączki starego Krzyżowca, a do tego dodano masę nowych elementów.

    Stronghold: Crusader II
    Stronghold: Crusader II
    Somma, początki XXw.? Nieee, Bliski Wschód, XIIIw.

    Zacznijmy od budynków – pamiętacie, jak w pierwszej fazie rozgrywki stawiało się byle gdzie skład zapasów i spichlerz, żeby tylko jak najszybciej rozpocząć grę? Potem robiło się problematycznie, bo w zabudowanym ciasno zamku trzeba było je rozbudowywać, by pomieścić powiększającą się ciągle liczbę zasobów. Teraz sprawia to o wiele mniej kłopotu – raz postawione, mają nieograniczoną ilość miejsca. Podobnie jest też zresztą ze zbrojownią. Bardzo udany pomysł.

    Budując, powinniśmy w dalszym ciągu wzorować się na pierwszej części gry – optymalizacja produkcji zależy w dużej mierze od odległości, jaką po i z zapasami muszą przebywać poddani. Na pierwszy rzut oka wydaje się to nieważne, jednak grając na mapach, gdzie tereny zostały skąpo wyposażone w naturalne zasoby, zrozumienie przyjdzie samo. W końcu to gra strategiczna, prawda? Transport surowców został też nareszcie ulepszony o możliwość transportu żelaza przez woły – w Twierdzy: Krzyżowiec nie mogły tego robić. Kopalnie były zazwyczaj odległe od składu zapasów, ponadto wydajność była całkiem spora, jednak nosić sztabki mógł wyłącznie pojedynczy pracownik. Biorąc pod uwagę, że był to praktycznie najcenniejszy materiał oraz najważniejszy na etapie, gdy obrona jest ustanowiona i budujemy wojsko ofensywne, było to rozwiązanie co najmniej niefortunne. Duży plus dla FireFly.

    Jedną z ważniejszych nowości jest system wiosek – są to neutralne zgrupowania kilku budynków, które przejmujemy za pomocą swoich wojsk. Nie dają one większych korzyści, jednak pozwalają nam na coś innego: na budowanie na przyległych do nich terytoriach. Krzyżowiec 2 stosuje podział na włości, które oznaczają, że każdy gracz ma swoje, ograniczone miejsce do stawiania swoich konstrukcji. Sprawując kontrolę nad wioską, obszar ten powiększa się, co dla nas oznacza rozwinięcie produkcyjnego potencjału naszej twierdzy.

    Stronghold: Crusader II
    Encyklopedia – ładna, przejrzysta i dobrze przetłumaczona.

    Trzeba powiedzieć co nieco o dostępnych jednostkach: niektóre zostały nieco zmienione, część pozostała ta sama, dodano także parę nowych. Wprowadzono kilka ważnych urozmaiceń – zgromadzone wojsko można ustawić w jednej z trzech formacji, a wszyscy strzelcy mają możliwość wyznaczenia im obszaru, jaki mają atakować (czego niezmiernie brakowało mi w pierwszym Krzyżowcu). Znajdziemy wśród nich:

    • rekruta, który jest bardzo tani i dość szybki; jest mało wytrzymały, jednak silniejszy od niewolnika;
    • włócznika, który teraz nazywany jest knechtem i oprócz wywijania włócznią potrafi nią także rzucać na niewielką odległość;
    • łucznika, który pełni dokładnie takie same funkcje, jak wcześniej;
    • kusznika, który co prawda się nie zmienił, ale do powołania nie wymaga już skórzanej zbroi (została wyeliminowana kompletnie), tylko metalowej;
    • zwiadowcę, który w ciekawy sposób łączy zdolności łucznika i zbrojnego, jednak od pierwszego jest gorszy w strzelaniu, a od drugiego w walce na miecze;
    • wekiernika, który jest odpowiednikiem pałkarza z pierwszego Crusadera; jest szybki i zadaje spore obrażenia, jednak jest mniej wytrzymały, ponieważ, jak wspominałem – brak tu skórzanych zbroi;
    • zbrojnego, u którego nie wprowadzono zmian,
    • templariusza, który jest potężniejszym rodzajem zbrojnego; gdy wybudujemy stajnie, może przyzywać konia i stać się jednostką kawalerii, jednak należy pamiętać, ze nie dzieje się to natychmiastowo – konie muszą przebyć odległość od stajni do nich;
    • sierżanta, który wzmacnia pobliskich żołnierzy; jest tak samo silny, jak templariusz.
    Stronghold: Crusader II
    Nowa jednostka – Zwiadowca; przydatny i uniwersalny żołnierz.

    Wśród wojsk zaciężnych znajdziemy znane już jednostki, choć także i tutaj pojawiły się zmiany:

    • niewolnik się nie zmienił – nadal jest słaby, tani i potrafi podpalać budynki;
    • nadzorca niewolników jest odpowiednikiem sierżanta;
    • łucznik arabski – bez zmian;
    • miotacz kotłów z olejem – dokładnie ta sama jednostka, co miotacz granatów z Twierdzy: Krzyżowiec;
    • łucznik konny – bez zmian;
    • arabski zbrojny – bez zmian;
    • uzdrowiciel – jak sama nazwa wskazuje, leczy pobliskich żołnierzy; bardzo przydatna jednostka;
    • asasyn – praktycznie się nie zmienił;
    • wirujący derwisz – kolejna nowość, zadaje całkiem przyzwoite obrażenia, świetnie sprawdza się przeciwko słabszym oddziałom ze względu na obszarowy atak, posiada także umiejętność błyskawicznego ataku we wskazane miejsce, co czyni z niego niezłą jednostkę wypadową;
    • sarranidzki jeździec – droższa i słabsza najemna alternatywa dla konnego templariusza, nie potrafi ponadto walczyć pieszo.
    Stronghold: Crusader II
    Nowa jednostka – Sierżant Sztabowy; zadanie sierżantów nie zmieniło się od dawna – ustawiać w szeregu, dużo krzyczeć i generalnie motywować podwładnych.

    Jedynymi zarzutami, jakie mogę postawić, są w mojej ocenie mniejszy wybór wież do zbudowania oraz brak możliwej do wykopania fosy. Szczególnie mocno doskwierało mi to ostatnie zaniedbanie. Jakkolwiek wachlarz obwarowań mogę ocenić z przymknięciem oka, o tyle bardzo zdezorientował mnie system umieszczania łuczników na wieżach – z jednej strony tylko kilkunastu zmieści się na górze, jeżeli wyślę wszystkich naraz, ale wysyłając ich oddzielnie możemy dobić do 60-70. Czyli powtórzono bug, z którego tak chętnie korzystano w poprzedniej części. Sam na pięcioosobowym posterunku zawsze kisiłem po 40-50 strzelców, dzięki czemu koszty budowy były mniejsze, a zasięg ostrzału – większy. Kompletnie pomijałem też wtedy trzy z pięciu dostępnych wież, stawiał albo najwyższe, dla łuczników, albo drugie najszersze, dla balist. Miałem nadzieję, że w tej odsłonie Krzyżowca to zróżnicowanie będzie funkcjonalne, nie sztucznie stworzone, zwyczajnie po to, by istniał wybór (choć nieistotny).

    Zmienił się też nieco system ulepszania umocnień – balistę, czy mangonelę stawiamy na osobnej platformie. Podobnie, jak i miotacz bel siana, który ma za zadanie podpalanie budynków i nieprzyjaciół, choć jego zasięg jest dość krótki i działa on bardzo wolno. Podobnie, jak w przypadku wojsk strzeleckich, także tym urządzeniom możemy wyznaczać obszar ataku. Jak zwykle na wojnie najbardziej cierpią, zaraz po ludności, właśnie budynki, słusznie więc angielskie studio zdecydowało się na możliwość ich naprawy. Oprócz kosztu materiałów, musimy się jednak liczyć także z wyłożeniem kilku monet na stół. Zniknęła niestety, jak już wspominałem, możliwość wykopania fosy. Do naszych rąk oddaje się też, tradycyjnie, pułapki z naostrzonych pali, gorący olej, czy klatki z psami – sprawdzone i lubiane środki obronne.

    Stronghold: Crusader II
    A mówili, że przeludnienie to znak naszych czasów…

    Dużą zmianą jest natomiast całkowita rezygnacja z instytucji inżyniera – nie uświadczymy ich w ogóle. Wszystkie katapulty, balisty i inne mechanizmy automatycznie „wyposażane” są w odpowiednią załogę. Nie umiem powiedzieć, czy to wada, czy zaleta, w każdym razie wymusza to konieczność zmiany strategii.

    Będąc już przy temacie wojny – przeciwnicy zdecydowanie stali się bardziej ofensywni. Kiedy decydują się już na atak, nawet Ci, którzy dotychczasowo byli raczej nieudolni, jak na przykład Sułtan, od razu biorą się do rzeczy i stawiają kilka katapult. Co prawda dalej mają tendencję do używania wojsk w określonych proporcjach (kilku zbrojnych, kilkunastu niewolników, kilkudziesięciu łuczników), ale zawsze to jakiś postęp.

    Wydarzenia losowe, których obecność i znaczenie można ustalić w grze wieloosobowej, także są obecne. To całkiem przyjemne urozmaicenie, chociaż ja doświadczyłem głównie „diabelskich wiatrów, niszczących wszystko na swojej drodze”. Brzmi to co najmniej ciekawie, prawda? Szczególnie, gdy gracz zje na obiad fasolkę po bretońsku.

    Stronghold: Crusader II
    Diabelskie wiatry… Brzmi ciekawie 😉

    Pora zmierzać już do końca. Znów dostajemy do użytku edytor map, który z całą pewnością szybko wykorzystamy. Tym bardziej, jeżeli będziemy prowadzić grę z przyjaciółmi po sieci – twórcy stworzyli wiele ciekawych map, jednak są one w większości zbalansowane, a, jak wiemy z Twierdzy: Krzyżowiec, najciekawsze są te o wyraźnych dysproporcjach. Stanowią one także największe wyzwania, co jest szczególnie ważne, bo przecież tego szukamy angażując się w potyczkę z żywym przeciwnikiem, zasiadającym po drugiej stronie monitora.

    Podsumowanie? Jeżeli lubiłeś mechanizmy gry Twierdzy: Krzyżowiec, to i drugą część też polubisz. Jeżeli jednak nie zależy Ci na pełnym trójwymiarze, a w tytule urzekała Cię najbardziej lekko bajkowa aura wyglądu – możesz się zastanowić nad kupnem, gdy Crusader 2 będzie w promocji.

    Jakakolwiek nie będzie Twoja decyzja, Krzyżowiec 2 to bardzo dobra gra i na pewno nikt się na niej nie zawiedzie – kilka długich kampanii, edytor map, potyczki sieciowe. Wszystko, czego potrzeba, by na długie godziny przykuć się do monitora.

    Stronghold: Crusader II
    Atak obszarowy – plus dla FireFly.
    Stronghold: Crusader II
    „Some people just like to watch the world burn, Master Wayne”
    Stronghold: Crusader II
    Ragdoll – całkiem sympatyczny, czasem bywa też zabawny, gdy przyjrzeć się wygibasom podwładnych 🙂
    7.8

    Krzyżowiec 2 to bardzo dobra gra i na pewno nikt się na niej nie zawiedzie - kilka długich kampanii, edytor map, potyczki sieciowe. Wszystko, czego potrzeba, by na długie godziny przykuć się do monitora.

    • Oprawa graficzna 7
    • Oprawa audio 8,5
    • Grywalność 9
    • Cena/jakość 7
    • Pozostałe wrażenia 8,5
    • User Ratings (7 Votes) 9.8

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMurmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać
    Next Article Pierwsze zdjęcia w historii
    blank
    Andrzej Mazuruk
    • Facebook
    • Twitter

    Parafrazując klasyka, "urodziłem się, aby żyć", co z niemałą chęcią robię i staram się coś przy tej okazji zrobić/napisać/wynieść - niepotrzebne skreślić. Przy okazji pisania, kawę, herbatę oraz wszelkie przekąski zużywam w ilościach iście hurtowych i tempie, jakiego nie powstydziłby się sam Usain Bolt. W niewyjaśnionych okolicznościach nabyłem także tajemną umiejętność generowania losowych błędów i awarii we wszelkiej maści urządzeniach elektronicznych. Ulubiony cytat? "Nie wierz we wszystko, co napiszą w internecie" (~Abraham Lincoln).

    Related Posts

    Monteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy

    20 czerwca 20222 Mins Read

    Latarnia morska Dżudda – najwyższa latarnia morska na świecie

    2 marca 20221 Min Read

    Twierdza Königstein – niezdobyta twierdza

    1 sierpnia 20213 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.