SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read410 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read410 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ostatnie parowozy Pennsylvania Railroad – S1 i T1
    Artykuły

    Ostatnie parowozy Pennsylvania Railroad – S1 i T1

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2015Updated:17 października 20173 komentarze7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    PRR T1
    PRR T1
    W latach 30. ubiegłego stulecia rozwój kolei osiągnął kulminacyjny moment. Najpopularniejsze do tej pory lokomotywy parowe doszły do granic swoich możliwości, a tym samym lokomotywy elektryczne i dieslowskie zaczęły zyskiwać popularność. Gdy w Niemczech i Wielkiej Brytanii ustanowiono rekordy prędkości parowozów w specjalnych aerodynamicznych otulinach, w kolejnych państwach zaczęto budować podobne konstrukcje. Bardzo nietypowe parowozy zbudowano dla Pennsylvania Railroad w 1939 roku i 1942. Były to PRR S1 i PRR T1.

    Geneza

    W latach 30. parowozy doszły do granicy swoich możliwości. Ich silniki nie mogły być już lepsze, a wykorzystywane rozwiązania techniczne były wydawać się mogło idealne. Równocześnie lokomotywy elektryczne i dieslowskie były coraz szybsze, chociaż dalej nie były tak popularne jak parowozy. Przedstawiciele amerykańskiej kolei Pennsylvania Railroad uznali, że wykorzystywane do tej pory parowozy są już zbyt przestarzałe i należy je zastąpić nowszymi konstrukcjami.

    Parowóz PRR S1 podczas budowy
    Parowóz PRR S1 podczas budowy

    Nowe lokomotywy zaczęto projektować w biurach konstrukcyjnych kilku zakładów – Baldwin Locomotive Works, Lima Locomotive Works i American Locomotive Company. Zakładano, że otrzymają one specjalne, aerodynamiczne otuliny oraz nietypowy i bardzo rzadki rodzaj napędu – tzw. duplex.

    Standardowo w parowozach napęd przenoszony jest przez mechanizm korbowy (cylinder) na jedną oś i ewentualnie na kolejne za pomocą wiązarów. Parowozy systemu duplex posiadają dwa mechanizmy korbowe (czyli dwie pary cylindrów) połączone z dwiema osiami napędowymi niezależnie. Takie rozwiązanie miało pomagać w uzyskiwaniu znacznie większych prędkości.

    PRR S1
    PRR S1

    Nowe parowozy miały również pomóc w rozwiązaniu jeszcze jednego problemu. W latach 30-tych długość składów pasażerskich była tak duża, że pojedyncze lokomotywy były za słabe i często ślizgały się podczas ruszania. Aby rozwiązać ten problem często łączono dwie lokomotywy na początku składu. Niestety rozwiązanie to było kosztowne, ponieważ do obsługi jednego składu trzeba było zatrudnić po dwie załogi.

    PRR S1

    Prace nad nowymi parowozami ruszyły w połowie lat 30., głównie w zakładach Baldwin Locomotive Works oraz Altoon Works. To właśnie tam zaprojektowano nietypowy napęd nowych lokomotyw. Prace nad prototypowym parowozem PRR S1 ruszyły oficjalnie w 1937 roku. Ich zwieńczeniem była nietypowa lokomotywa „w stlu Art Deco” zaprezentowana w 1939 roku na targach w Nowym Jorku. Jej nietypowa aerodynamiczna otulina powstała na bazie projektu autorstwa Raymonda Loewy.

    PRR S1
    PRR S1

    Loewy urodził się we Francji, ale działał głównie w USA. Był autorem licznych projektów samochodów, lokomotyw i wielu innych rzeczy. Stworzył na przykład projekt wnętrza kabiny Concorda używanego przez Air France.

    Parowóz PRR S1 zaprezentowano po raz pierwszy w Nowym Jorku w 1939 roku. Jego nietypowy wygląd i rozmiary przykuwały uwagę. Lokomotywa miała układ 6-4-4-6, ważyła 275 ton i miała 42,7 metra długości. Koszt jej budowy wyniósł 670 000 dolarów (czyli blisko 11,4 mln dolarów współcześnie!).

    Krótko po prezentacji olbrzymi parowóz wyruszył na tory. Niestety pojawił się wówczas olbrzymi problem. Długość lokomotywy była tak duża, że nie była w stanie pokonywać zakrętów na większości tras w USA. Jedynie odcinek Chicago (w stanie Illinois) – Crestline (w stanie Ohio) nadawał się do jej eksploatacji.

    PRR S1 w Nowym Jorku w 1939
    PRR S1 w Nowym Jorku w 1939

    Krótko po rozpoczęciu prób na torach i w toku całej eksploatacji okazało się, że napęd typu duplex sprawiał więcej problemu niż pożytku. Ciągłe problemy techniczne rekompensowała jedynie prędkość parowozu. Niestety nie jest znana maksymalna prędkość PRR S1. Różne źródła podają odmienne dane, ale ze względu na brak możliwości ich potwierdzenia są one wątpliwe.

    Według niektórych źródeł parowóz ten mógł poruszać się z prędkością ponad 210 km/h. Jeśli byłoby to prawdą, to byłby to najszybszy parowóz na świecie (szybszy nawet od Mallarda). Niestety ciężko powiedzieć, czy kiedykolwiek udało się rozpędzić lokomotywę do tak wysokiej prędkości.

    PRR S1
    PRR S1

    Podczas II wojny światowej S1 działał cały czas na swojej trasie, ale ze względu na pojawienie się w 1942 roku nowszych parowozów serii T1, stopniowo podjęto decyzję o jego wycofaniu z eksploatacji. Nastąpiło to na przełomie 1945 i 1946 roku (zależnie od źródeł mógł to być grudzień 1945 albo maj 1946). Ostatecznie w 1949 roku parowóz zezłomowano.

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRajd samochodów zabytkowych – Poznań 1986 – zdjęcia
    Next Article Burt Munro i jego Indian Scout
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 marca 20234 Mins Read571 Views

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    13 lutego 20233 Mins Read1K Views

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.