W latach 80. powstało wiele różnych wersji konsol do gier, zarówno stacjonarnych jak i przenośnych. Niektóre z nich osiągnęły większy bądź mniejszy sukces, a pozostałe zostały zapomniane. Jedna konsola zmieniła jednak rynek gier – Game Boy.
W latach 80. powstało wiele różnych konsol do gier. Początkowo stacjonarne, z czasem zaczęły pojawiać się przenośne i coraz mniejsze urządzenia, dzięki którym granie w gry przestało być rozrywką ograniczoną do domowego zacisza. Producenci prześcigali się w pomysłach, ale zwykle ich sukcesy nie były zbyt spektakularne.
Pod koniec lat 80. Nintendo postanowiło wprowadzić do sprzedaży kolejny model przenośne konsoli do gier, mającej zastąpić model Game & Watch produkowany od 1980 roku. Według założeń, nowa konsola wcale nie miała być lepsza od konkurencyjnych urządzeń pod względem parametrów. Jej przewagą miała być cena i dostępność gier (związana z łatwiejszym system ich tworzenia), a przede wszystkim prostota i wygoda używania.
Pracami nad konsolą kierował Gunpei Yokui. Już na etapie prac nad urządzeniem podjęto decyzję o dostosowaniu do niej gry Tetris, której licencję Nintendo kupiło (w skomplikowanych prawnie okolicznościach) w 1988 roku. Z myślą o nowej konsoli napisano również grę Super Mario Land, która stała się jedną z premierowych gier, z którymi sprzedawano nową konsolę.
Urządzenie otrzymało nazwę Game Boy i trafiło do sprzedaży 21 kwietnia 1989 roku w Japonii, a następnie 31 lipca pojawiło się na rynku Amerykańskim. Do Europy Game Boy dotarł z opóźnieniem 28 września 1990 roku. Konsola miała wymiary 90 x 148 x 32 mm i ważyła 220 g, a jej obudowa miała szary kolor – z czasem w sprzedaży zaczęły pojawiać się nowe wersje kolorystyczne obudów. W jej wnętrzu znalazł się 8-bitowy procesor Sharp LR35905 4,19 MHz oraz 8 KB pamięci. Game Boy miał niewielki monochromatyczny wyświetlacz ciekłokrystaliczny o przekątnej 2,6 cala i rozdzielczości 160×144 pikseli. Do sterowania wykorzystywano cztery przyciski funkcyjne – A, B, Select i Start oraz krzyżakowy dżojstik, a także pokrętło do regulacji głośności. Zasilanie zapewniały cztery baterie AA. Wszystkie gry dostępne były na specjalnych dyskietkach.
Chociaż pod względem parametrów Game Boy ustępował konkurencji, ciekawe gry i poręczna forma urządzenia sprawiły, że szybko konsola zyskała popularność na całym świecie. W 1996 roku do sprzedaży trafiła ulepszona wersja konsoli, nazwana Game Boy Pocket. Miała ona nieco mniejsze wymiary, ale wyposażono ją w większy wyświetlacz i bardziej energooszczędne podzespoły.
Pod wpływem nacisków z strony branży, w 1998 roku opracowano i wprowadzono do sprzedaży kolejną wersję konsoli o nazwie Game Boy Color. Jak sama nazwa wskazuje, urządzenie miało kolorowy wyświetlacz. Do sprzedaży konsola trafiła 21 października 1998 roku w Japonii, a 18, 23 i 27 listopada odpowiednio w USA, Europie i Australii.
Game Boy Color miał wymiary 133,5 x 78 x 27,4 mm oraz masę 138 g. Urządzenie wyposażono w 8-bitowy procesor Sharp LR35902 4 /8 MHz, 32 KB pamięci RAM, oraz kolorowy 16-bitowy wyświetlacz o rozdzielczości 160×144 pikseli, taki sam jak w Game Boyu Pocket. Dzięki wstecznej kompatybilności, nowa konsola trafiła do sprzedaży z sporą bazą dostępnych gier, co znacząco wpłynęło na jej popularność.
Do 2003 roku, gdy Game Boy Color został wycofany z sprzedaży, łącznie w ręce graczy trafiło 118,69 mln konsol w wersji podstawowej i Color. 32,47 mln sprzedano w Japonii, 44,06 mln w Ameryce oraz 42,16 mln na pozostałych rynkach.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.