W latach 80. powstało wiele różnych wersji konsol do gier, zarówno stacjonarnych jak i przenośnych. Niektóre z nich osiągnęły większy bądź mniejszy sukces, a pozostałe zostały zapomniane. Jedna konsola zmieniła jednak rynek gier – Game Boy.

W latach 80. powstało wiele różnych konsol do gier. Początkowo stacjonarne, z czasem zaczęły pojawiać się przenośne i coraz mniejsze urządzenia, dzięki którym granie w gry przestało być rozrywką ograniczoną do domowego zacisza. Producenci prześcigali się w pomysłach, ale zwykle ich sukcesy nie były zbyt spektakularne.

Pod koniec lat 80. Nintendo postanowiło wprowadzić do sprzedaży kolejny model przenośne konsoli do gier, mającej zastąpić model Game & Watch produkowany od 1980 roku. Według założeń, nowa konsola wcale nie miała być lepsza od konkurencyjnych urządzeń pod względem parametrów. Jej przewagą miała być cena i dostępność gier (związana z łatwiejszym system ich tworzenia), a przede wszystkim prostota i wygoda używania.

Game Boy

Game Boy

Pracami nad konsolą kierował Gunpei Yokui. Już na etapie prac nad urządzeniem podjęto decyzję o dostosowaniu do niej gry Tetris, której licencję Nintendo kupiło (w skomplikowanych prawnie okolicznościach) w 1988 roku. Z myślą o nowej konsoli napisano również grę Super Mario Land, która stała się jedną z premierowych gier, z którymi sprzedawano nową konsolę.

Urządzenie otrzymało nazwę Game Boy i trafiło do sprzedaży 21 kwietnia 1989 roku w Japonii, a następnie 31 lipca pojawiło się na rynku Amerykańskim. Do Europy Game Boy dotarł z opóźnieniem 28 września 1990 roku. Konsola miała wymiary 90 x 148 x 32 mm i ważyła 220 g, a jej obudowa miała szary kolor – z czasem w sprzedaży zaczęły pojawiać się nowe wersje kolorystyczne obudów. W jej wnętrzu znalazł się 8-bitowy procesor Sharp LR35905 4,19 MHz oraz 8 KB pamięci. Game Boy miał niewielki monochromatyczny wyświetlacz ciekłokrystaliczny o przekątnej 2,6 cala i rozdzielczości 160×144 pikseli. Do sterowania wykorzystywano cztery przyciski funkcyjne – A, B, Select i Start oraz krzyżakowy dżojstik, a także pokrętło do regulacji głośności. Zasilanie zapewniały cztery baterie AA. Wszystkie gry dostępne były na specjalnych dyskietkach.

Game Boy

Game Boy

Chociaż pod względem parametrów Game Boy ustępował konkurencji, ciekawe gry i poręczna forma urządzenia sprawiły, że szybko konsola zyskała popularność na całym świecie. W 1996 roku do sprzedaży trafiła ulepszona wersja konsoli, nazwana Game Boy Pocket. Miała ona nieco mniejsze wymiary, ale wyposażono ją w większy wyświetlacz i bardziej energooszczędne podzespoły.

Pod wpływem nacisków z strony branży, w 1998 roku opracowano i wprowadzono do sprzedaży kolejną wersję konsoli o nazwie Game Boy Color. Jak sama nazwa wskazuje, urządzenie miało kolorowy wyświetlacz. Do sprzedaży konsola trafiła 21 października 1998 roku w Japonii, a 18, 23 i 27 listopada odpowiednio w USA, Europie i Australii.

Game Boy Pocket

Game Boy Pocket

Game Boy Color miał wymiary 133,5 x 78 x 27,4 mm oraz masę 138 g. Urządzenie wyposażono w 8-bitowy procesor Sharp LR35902 4 /8 MHz, 32 KB pamięci RAM, oraz kolorowy 16-bitowy wyświetlacz o rozdzielczości 160×144 pikseli, taki sam jak w Game Boyu Pocket. Dzięki wstecznej kompatybilności, nowa konsola trafiła do sprzedaży z sporą bazą dostępnych gier, co znacząco wpłynęło na jej popularność.

Do 2003 roku, gdy Game Boy Color został wycofany z sprzedaży, łącznie w ręce graczy trafiło 118,69 mln konsol w wersji podstawowej i Color. 32,47 mln sprzedano w Japonii, 44,06 mln w Ameryce oraz 42,16 mln na pozostałych rynkach.