W Polsce działa kilka muzeów i skansenów kolejowych. Zarówno tych większych jak i mniejszych, a znajdujący w nich tabor kolejowy jest w różnym stanie. Oczywiście największe wrażenie robią muzea z sprawnym taborem, ale Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie jest wyjątkiem. Chociaż nie posiada sprawnych parowozów i jest dosyć małe, nadrabia to wyglądem i stanem swojej kolekcji.

Chociaż historia kolei w Kościerzynie sięga 1885 roku, dopiero w 1929 roku powstały zabudowania parowozowni, które istnieją do naszych czasów i które są częścią obecnego muzeum. W latach 20. XX wieku Kościerzyna stałą się ważnym punktem na polskiej mapie kolejowej, ponieważ zapewniała połączenie między centralną Polską a nowo budowaną Gdynią. Wykorzystywano ją głównie jako część magistrali węglowej. Po wojnie znaczenie linii zaczęło spadać, głównie z powodu dostępu do innych tras.

Ty42 (fot. Michał Banach)
Ty42 (fot. Michał Banach)

Ostatecznie 1 stycznia 1991 roku parowozownia zaprzestała działalności operacyjnej, ale już w listopadzie 1992 roku uruchomiono skansen kolejowy na jej terenie. W 2009 roku utworzono natomiast placówkę pod nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Muzeum znajduje się na terenie dawnej parowozowni w Kościerzynie, niedaleko dworca kolejowego. W swojej kolekcji ma około 45 sztuk taboru kolejowego, wagonów, lokomotyw i parowozów w różnym stanie technicznym. Niedaleko parowozowni znajduje się również niewielkie cmentarzysko starych parowozów, które czekają na dalszy los – złomowanie, bądź przeholowanie do innych muzeów i może nawet remont.

EW90-12 (fot. Michał Banach)
EW90-12 (fot. Michał Banach)

Duża część znajdujących się w muzeum eksponatów jest utrzymana w bardzo ładnym stanie. Chociaż nie są sprawne, ani nie są utrzymywane w stanie sprawności, chociaż zapewne przy odpowiednich funduszach byłoby to możliwe. Na szczególną uwagę zasługują parowozy trzymane przy samej parowozowni, które zostały odmalowane i zabezpieczone.

Nie jest to duże muzeum, zwłaszcza w porównaniu do Chabówki, Jaworzyny Śląskiej albo Warszawy, ale na pewno jest warte odwiedzenia. Można też przejechać się miniaturowym pociągiem, który kursuje na terenie muzeum.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.