SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska
    Artykuły

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

    Michał BanachBy Michał Banach13 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku - Jaworzyna Śląska
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku - Jaworzyna Śląska
    Pociągi to niesamowite twory techniki. Olbrzymie parowozy, które samym swoim wyglądem już budzą podziw, mniej urodziwe, ale bardzo użyteczne elektrowozy albo lokomotywy o napędzie diesla, czy też liczne specjalistyczne wagony, albo inne pojazdy szynowe. Niestety wiele z nich w zapomnieniu odchodzi w niebyt po zakończeniu służby. Nieliczne mają szczęście i trafiają do muzeów takich jak Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska, które może pochwalić się bardzo bogatymi zbiorami.

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska znajduje się w miejscowości Jaworzyna Śląska i zostało założone w obecnej formie 2004 roku. Obecnie muzeum zajmuje teren dawnej parowozowni wraz z przyległymi torowiskami i budynkami pomocniczymi, w tym warsztatami. Dojazd do muzeum jest prosty, chociaż znajduje się ono na uboczu i łatwo je minąć, ponieważ przy głównych drogach stoją nieliczne znaki informujące o obecności muzeum.

    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)

    Można śmiało powiedzieć, że jest to miejsce tworzone z pasji przez pasjonatów. Zbiory w różnym stanie są bardzo bogate – od bardzo dobrze zachowanych parowozów albo drezyn, po wymagające pełnej renowacji lokomotywy, które tylko bryłą przypominają to czym były kiedyś. Na terenie muzeum znajdziemy kilkadziesiąt parowozów, w tym kilka unikatowych lokomotyw, będących jedynymi w Polsce albo i na świecie. Ponadto znajdziemy tu kilka elektrowozów i lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, oraz dziesiątki wagonów kolejowych – pasażerskich, towarowych, albo specjalistycznych.

    Część zbiorów znajduje się na bocznicach obok głównych zabudowań muzeum – ich stan jest najgorszy, ponieważ często są to pojazdy pozyskiwane z różnych źródeł i ratowane przed rozkradzeniem. Kilka parowozów i lokomotyw w najlepszym stanie znajduje się przy głównym budynku parowozowni, a najciekawsze eksponaty znajdziemy wewnątrz parowozowni. Ukryte pod dachem są zachowane w bardzo dobrym stanie.

    Tr201 & Okl2 (fot. Michał Banach)
    Tr201 & Okl2 (fot. Michał Banach)

    Niestety poza kilkoma drezynami i lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, żaden parowóz nie jest w pełni sprawny. Muzeum ma całe zaplecze, żeby wyremontować takie parowozy, ale nie posiada sprzętu i odpowiednich zezwoleń na remont kotłów. Kolejnym problemem są środki finansowe, potrzebne na taki remont, ale akurat z tym zapewne poradzono by sobie przy wsparciu pasjonatów kolejnictwa.

    Oprócz taboru kolejowego, muzeum może pochwalić się sporymi zbiorami sprzętu kolejowego i okołokolejowego. Znajdziemy tu kilka sal wystawowych, które prezentują historię kolejnictwa w regionie, oraz przede wszystkim samej parowozowni, zbudowanej w XIX wieku i rozbudowanej podczas II wojny światowej. Wśród zbiorów tworzących te ekspozycje znajdziemy komputer ODRA, olbrzymią sprawną makietę w skali H0 wykorzystywaną do szkolenia dyspozytorów oraz salki przedstawiające biura naczelników kolei w różnych latach.

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)

    Muzeum można zwiedzać częściowo indywidualnie, ale dostęp do parowozowni i wewnętrznych sal wystawowych możliwy jest tylko z przewodnikiem. Osobiście dodam, że warto skorzystać z takiego zwiedzania, ponieważ przewodnikami są dawni pracownicy kolei, którzy jak sami o sobie mówią, też mogliby być eksponatami w takim muzeum. Ich wiedza jest bardzo bogata i ciekawa.

    Więcej informacji o muzeum znajdziecie na stronie www.muzeumkolejnictwa.pl

     

    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    ST43-02 (fot. Michał Banach)
    ST43-02 (fot. Michał Banach)
    Ol 49 (fot. Michał Banach)
    Ol 49 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    EP23 (fot. Michał Banach)
    EP23 (fot. Michał Banach)
    Ty2 (fot. Michał Banach)
    Ty2 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    SN80 (fot. Michał Banach)
    SN80 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    EP23 (fot. Michał Banach)
    EP23 (fot. Michał Banach)
    Ty43 (fot. Michał Banach)
    Ty43 (fot. Michał Banach)
    Tr202 (fot. Michał Banach)
    Tr202 (fot. Michał Banach)
    Oki2 (fot. Michał Banach)
    Oki2 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Ls40-4606 (fot. Michał Banach)
    Ls40-4606 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    TKh2-12 (fot. Michał Banach)
    TKh2-12 (fot. Michał Banach)
    TKh2-12 (fot. Michał Banach)
    TKh2-12 (fot. Michał Banach)
    Okl2 (fot. Michał Banach)
    Okl2 (fot. Michał Banach)
    Tr201 (fot. Michał Banach)
    Tr201 (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Warszawa (fot. Michał Banach)
    Warszawa (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (fot. Michał Banach)
    Pt31 (fot. Michał Banach)
    Pt31 (fot. Michał Banach)
    Ok22 (fot. Michał Banach)
    Ok22 (fot. Michał Banach)
    Tp2 (fot. Michał Banach)
    Tp2 (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLatające lotniskowce – USS Akron i USS Macon
    Next Article Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 marca 20234 Mins Read623 Views

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.