Pociągi to niesamowite twory techniki. Olbrzymie parowozy, które samym swoim wyglądem już budzą podziw, mniej urodziwe, ale bardzo użyteczne elektrowozy albo lokomotywy o napędzie diesla, czy też liczne specjalistyczne wagony, albo inne pojazdy szynowe. Niestety wiele z nich w zapomnieniu odchodzi w niebyt po zakończeniu służby. Nieliczne mają szczęście i trafiają do muzeów takich jak Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska, które może pochwalić się bardzo bogatymi zbiorami.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska znajduje się w miejscowości Jaworzyna Śląska i zostało założone w obecnej formie 2004 roku. Obecnie muzeum zajmuje teren dawnej parowozowni wraz z przyległymi torowiskami i budynkami pomocniczymi, w tym warsztatami. Dojazd do muzeum jest prosty, chociaż znajduje się ono na uboczu i łatwo je minąć, ponieważ przy głównych drogach stoją nieliczne znaki informujące o obecności muzeum.
Można śmiało powiedzieć, że jest to miejsce tworzone z pasji przez pasjonatów. Zbiory w różnym stanie są bardzo bogate – od bardzo dobrze zachowanych parowozów albo drezyn, po wymagające pełnej renowacji lokomotywy, które tylko bryłą przypominają to czym były kiedyś. Na terenie muzeum znajdziemy kilkadziesiąt parowozów, w tym kilka unikatowych lokomotyw, będących jedynymi w Polsce albo i na świecie. Ponadto znajdziemy tu kilka elektrowozów i lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, oraz dziesiątki wagonów kolejowych – pasażerskich, towarowych, albo specjalistycznych.
Część zbiorów znajduje się na bocznicach obok głównych zabudowań muzeum – ich stan jest najgorszy, ponieważ często są to pojazdy pozyskiwane z różnych źródeł i ratowane przed rozkradzeniem. Kilka parowozów i lokomotyw w najlepszym stanie znajduje się przy głównym budynku parowozowni, a najciekawsze eksponaty znajdziemy wewnątrz parowozowni. Ukryte pod dachem są zachowane w bardzo dobrym stanie.
Niestety poza kilkoma drezynami i lokomotywami elektrycznymi i spalinowymi, żaden parowóz nie jest w pełni sprawny. Muzeum ma całe zaplecze, żeby wyremontować takie parowozy, ale nie posiada sprzętu i odpowiednich zezwoleń na remont kotłów. Kolejnym problemem są środki finansowe, potrzebne na taki remont, ale akurat z tym zapewne poradzono by sobie przy wsparciu pasjonatów kolejnictwa.
Oprócz taboru kolejowego, muzeum może pochwalić się sporymi zbiorami sprzętu kolejowego i okołokolejowego. Znajdziemy tu kilka sal wystawowych, które prezentują historię kolejnictwa w regionie, oraz przede wszystkim samej parowozowni, zbudowanej w XIX wieku i rozbudowanej podczas II wojny światowej. Wśród zbiorów tworzących te ekspozycje znajdziemy komputer ODRA, olbrzymią sprawną makietę w skali H0 wykorzystywaną do szkolenia dyspozytorów oraz salki przedstawiające biura naczelników kolei w różnych latach.
Muzeum można zwiedzać częściowo indywidualnie, ale dostęp do parowozowni i wewnętrznych sal wystawowych możliwy jest tylko z przewodnikiem. Osobiście dodam, że warto skorzystać z takiego zwiedzania, ponieważ przewodnikami są dawni pracownicy kolei, którzy jak sami o sobie mówią, też mogliby być eksponatami w takim muzeum. Ich wiedza jest bardzo bogata i ciekawa.
Więcej informacji o muzeum znajdziecie na stronie www.muzeumkolejnictwa.pl
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.