Postać charakterystycznego niebieskiego parowozu z bajek Tomek i przyjaciele jest dobrze znana nie tylko fanom kolei. Często można nawet zobaczyć stylizowane na bajkową postać lokomotywy na licznych zlotach fanów tej bajki. Parowozem, na bazie którego powstał był LB&SCR E2 class. Niestety żaden egzemplarz lokomotywy tego typu nie przetrwał do naszych czasów.
Tomek, a właściwie Thomas the Tank Engine to postać z bajki, która powstała w 1946 roku i od tego czas jest cały czas obecna zarówno w opowiadaniach jak i książkach, komiksach czy też serialach telewizyjnych. Twórcami bajek byli Wilbert Awdry wraz z synem Christopherem Awdry. Wizerunek Tomka przygotował ilustrator Reginald Payne. Jako bazę dla wizerunku parowozu wybrany został prawdziwy parowóz, który był eksploatowany w Wielkiej Brytanii. Wybór padł na mało znaną lokomotywę LB&SCR E2 class. Wybrano ją ponieważ, Awdry po prostu dysponował zdjęciami takiego parowozu. Co istotne, nie ukrywano faktu, że Tomek powstał w oparciu o prawdziwy parowóz.

Historia LB&SCR E2 class zaczęła się około 1910 roku. W tym czasie London, Brighton and South Coast Railway użytkowała parowozy Stroudley 0-6-0T E1 class, jednak z powodu swojego wieku, były one już mocno zużyte i wymagały albo dużych remontów, albo wymiany. W pierwszej kolejności postanowiono dokonać ich modernizacji, ale po zbudowaniu jednego egzemplarza, pomysł zarzucono, gdy konstruktor parowozów Douglas E. Marsh odszedł z pracy. Jego miejsce zajął Lawson B. Billington, który postanowił zaprojektować całkowicie nowy parowóz.
Produkcję zlecono zakładom Brighton works, które w październiku 1912 roku rozpoczęły budowę pierwszych 5 nowych parowozów, które otrzymały oznaczenie LB&SCR E2 class. Były to niewielkie, mierzące 10 m długości parowozy w układzie 0-6-0T (tendrzak) o masie 53 ton.Budowa jednego egzemplarza zajmowała około 2 miesięcy i kosztowała 2010 funtów (współcześnie około 251,4 tys. funtów). Wybuch I wojny światowej spowolnił dalszą produkcję, przez co kolejne 5 parowozów w nieco zmienionej konfiguracji z większymi zbiornikami na wodę dostarczono dopiero między czerwcem 1915 roku a październikiem 1916 roku. Ich koszt wyniósł 2217 funtów za sztukę (współcześnie około 224,4 tys. funtów).

Początkowo parowozy LB&SCR E2 class wykorzystywano głównie jako lokomotywy manewrowe oraz ciągnące puste składy. Wraz z wzrostem ruchu na stacjach w Londynie, zaczęto je jednak wykorzystywać również do ciągnięcia pociągów pasażerskich. Kariera parowozów nie była zbyt spektakularna. Wraz z elektryfikacją kolei na linii Brighton w 1936 roku, wszystkie LB&SCR E2 class przydzielono do zadań manewrowych w Herne Hill, Victoria station oraz Dover, a podczas II wojny światowej również w Hither Green.
W latach 50. część parowozów przetransportowano do Southampton, gdzie dalej wykorzystywano je w roli lokomotyw manewrowych. Ostatecznie w okresie od lutego 1961 roku do kwietnia 1963 roku wycofywano je jednak z eksploatacji i zastępowano lokomotywami z silnikami diesla. Mimo iż już w 1946 roku powstała pierwsza książka o przygodach parowozu Thomas, nikt nie podjął próby zachowania chociaż jednego egzemplarza LB&SCR E2 class. Wszystkie zezłomowano, kończąc ich historię definitywnie. Co ciekawe, na licznych imprezach, których pojawiają się parowozy stylizowane na Tomka, są to przerobione inne parowozy lub pojazdy niesprawne.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.