Wiele historycznych statków i okrętów mimo bogatej przeszłości nie zostało zachowanych. Niektóre nie miały jednak specjalnie ekscytującej kariery, ale miały na tle dużo szczęścia, że zostały zachowane i przetrwały do naszych czasów. Jedną z takich jednostek jest amerykański holownik Hercules z 1907 oku.
Holownik Hercules został zwodowany w 1907 roku. Zbudowano go stoczni John H. Dialogue and Sons z Camden w stanie New Jersey. Zbudowano go wraz z siostrzanym holownikiem Goliath. Obie jednostki miały 46 m długości i tonaż 409 ton. Napęd stanowił silnik parowy zasilany olejem o mocy 1000 KM, zapewniający prędkość maksymalną 10 węzłów. Załoga liczyła 15 osób.
Podczas pierwszego rejsu, Hercules holował Goliatha aż do San Francisco, płynąc m.in. przez Cieśninę Magellana. Początkowo wykorzystywano go do różnych zadań na zachodnim wybrzeżu USA, od akcji ratunkowych, przez holowanie barek aż po holowanie żaglowców kiedy nie było odpowiedniego wiatru. W latach 20. zaczęto go wykorzystywać do holowania barek z wagonami kolejowymi.
Jednym z istotniejszych zadań w karierze okrętu była operacja holowania wraku pancernika Oklahoma do stoczni złomowej w 1947 roku. Wspólnie z holownikiem Monarch, Hercules miał przeholować wrak z Pearl Harbor do San Francisco. 17 maja podczas rejsu w trakcie sztormu kadłub Oklahomy zaczął nabierać wody. Podjęto więc decyzję o odcięciu lin i pozostawieniu wraku własnemu losowi. O ile Monarch uwolnił się bez problemu, załoga Herculesa długo nie mogła odłączyć się od tonącego wraku i o mały włos holownik nie podzieliłby losu dawnego pancernika.
Hercules pozostawał w aktywnej eksploatacji do 1957 roku, kiedy to przeniesiono go do rezerwy, w której pozostał do 1961 roku. Pozostawiony następnie w porcie, został w 1975 roku przejęty przez California State Park Foundation z zamiarem przekształcenia w muzeum. Prace rekonstrukcyjne rozpoczęto w 1977 roku, a w 1986 roku holownik wpisano na listę zabytków. Mimo upływu lat, stary holownik pozostaje atrakcją turystyczną i co istotne utrzymany jest w pełnej sprawności. Obecnie znajduje się w Hyde Street Park w San Francisco Maritime National Historic Park.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.