SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Opuszczona baza lotnicza Željava w Chorwacji
    Opuszczona baza lotnicza Željava
    Opuszczona baza lotnicza Željava
    Artykuły

    Opuszczona baza lotnicza Željava w Chorwacji

    Michał BanachBy Michał Banach29 czerwca 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Na granicy Chorwacji i Bośni i Hercegowiny znajdują się ruiny opuszczonej na początku lat 90. olbrzymiej bazy lotniczej Željava (Objakat 505). W czasach swojej świetności była to jedna z największych podziemnych baz lotniczych w Europie i bardzo ważny element systemu obrony powietrznej Jugosławii.

    Bazę zbudowano w latach 1948-1968 w rejonie miejscowości Željava, pod górą Plješivica. Według założeń miał to być olbrzymi kompleks wojskowy wykorzystywany przez jednostki obrony powietrznej Jugosławii. Oprócz lotniska dysponującego pięcioma betonowymi pasami startowymi (o długości 2780 m, 2500 m i 2050 m) i podziemnej bazy (KLEK) mieszczącej 58 maszyn na wzgórzu rozmieszczono liczne stanowiska radarów obejmujących swoim zasięgiem praktycznie cały kraj oraz obrony przeciwlotniczej, a cały teren zabezpieczono i pilnie strzeżono.

    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava

    Sama baza była w swoim czasie technologicznym arcydziełem jugosłowiańskiej inżynierii wojskowej. Podziemny bunkier składał się z tuneli o łącznej długości 3,5 km, w których mieściły się stanowiska dla 58 maszyn (MiG-21, później miały być dostosowane do nowszych maszyn krajowej produkcji, które nigdy nie powstały) oraz 1000 żołnierzy i członków personelu. Oznaczało to, że w bazie mogły stacjonować dwie eskadry myśliwskie i jedna rozpoznawcza, uzbrojone w maszyny MiG-21bis i MiG-21R.

    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava

    Do wnętrza bazy prowadziły 4 wejścia chronione ważącymi 100 ton wrotami, z których trzy miały wymiary i kształt odpowiadające samolotom stacjonującym wewnątrz bunkra. Kompleks mógł zostać zamknięty hermetycznie, a cała konstrukcja miała wytrzymać bezpośrednie trafienie głowicą nuklearną o sile 20 kiloton. Tunele prowadzące do wnętrza bunkra zaopatrzono w specjalne betonowe zapory, które miały rozpraszać siłę podmuchu bomb i chronić przed odłamkami.

    Znajdująca się wewnątrz załoga dysponowała zapasami na 30 dni, własnym źródłem wody oraz specjalnym rurociągiem o długości 20 km, doprowadzającym paliwo dla generatorów z magazynów niedaleko miejscowości Bihać. Dodatkowo baza dysponowała własnym posterunkiem policji oraz licznymi obiektami wspierającymi funkcjonowanie kompleksu. Ze względu na swoje położenie, wokół bazy funkcjonowały kolejne lotniska wojskowe, które z jednej strony ochraniały cały kompleks, ale również były częścią wspomnianego systemu obrony powietrznej Jugosławii. Koszt budowy bazy w Željavie wyniósł 6 mld dolarów (współcześnie około 42,3 mld dolarów (sic!).

    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava

    Istnienie bazy utrzymywano w tajemnicy, a wejście na jej teren wymagało specjalnej przepustki. Chociaż w okresie zimnej wojny baza funkcjonowała normalnie i rutynowo, na początku lat 90. wraz z wybuchem wojny domowej w Jugosławii, stacjonujące w bazie maszyny zaczęły brać udział w operacjach bojowych. W 1991 roku wycofujące się wojska jugosłowiańskie wysadziły część pasów startowych (na terenie kompleksu rozmieszczono specjalnie przygotowane punkty, w których możliwe było umieszczenie ładunków wybuchowych w celu wyrządzenia jak największych zniszczeń). Rok później, pozostałości kompleksu zostały ponownie wysadzone przez Serbów, przy użyciu 56 ton ładunków wybuchowych.

    Zniszczono wnętrza hangarów, pasy startowe i znaczną część zabudowań, czyniąc bazę bezużyteczną. Dodatkowo cały teren zaminowano. Po zakończeniu walk w Jugosławii bazę pozostawiono własnemu losowi. Obecnie znajduje się ona na granicy Chorwacji i Bośni i Hercegowiny. Niektóre zabudowania wykorzystywane są przez chorwacką policję, jednak większość kompleksu nie jest w żaden sposób zabezpieczona (chociaż podobno regularnie pojawiają się patrole policji). Poza kilkoma głównymi, najbardziej dostępnymi fragmentami bazy, reszta jest cały czas zaminowana. Na terenie bazy można również znaleźć wraki różnych samolotów.

    Baza lotnicza Željava
    Baza lotnicza Željava

    W 2000 roku doszło do wypadku, kiedy jeden z bośniackich oficerów zginął na terenie bazy z powodu eksplozji miny przeciwpiechotnej PROM-2, podczas… grzybobrania. Ze względu na stan wysadzonych tuneli i obecność min baza jest oficjalnie niedostępna dla osób z zewnątrz i bardzo niebezpieczna. Możliwe jest jednak uzyskanie przepustki od chorwackiej policji, dzięki której można zobaczyć tę część bazy, która leży na terytorium Chorwacji.

    Wrak C-47 na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)
    Wrak C-47 na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)
    Wrak C-47 na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)
    Wrak C-47 na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)
    Wrak C-47 i F-84G na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)
    Wrak C-47 i F-84G na terenie bazy Željava (fot. Jerry Gunner)

    Sporo zdjęć z wnętrza bazy można znaleźć pod TYM linkiem.

    Poniżej film poświęcony m.in bazie i systemie obrony powietrznej Jugosławii (chyba po bośniacku)

    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)
    Ruiny bazy Željava (fot. penetratorscavengerteam.blogspot.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePowerbank z nadrukiem – sposób na skuteczną reklamę
    Next Article Wonsan Airshow 2016 – pokazy lotnicze w Korei Północnej – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Wschodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.