SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Mil W-12 (Mi-12) – największy śmigłowiec na świecie
    Mil W-12 (Mi-12) - największy śmigłowiec na świecie
    Mil W-12 (Mi-12) - największy śmigłowiec na świecie
    Artykuły

    Mil W-12 (Mi-12) – największy śmigłowiec na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach12 maja 2020Updated:12 maja 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 60. śmigłowiec Mil W-12 (Mi-12) jest największym śmigłowcem jaki kiedykolwiek zbudowano i wprowadzono do eksploatacji. Zbudowano dwa egzemplarze, które wykorzystano do prób i bicia rekordów. Po kilku latach eksploatacji maszyny zostały jednak uziemione a projekt zamknięto.

    Geneza

    Pod koniec lat 50. wraz z rozwojem techniki i popularyzacją śmigłowców w roli maszyn transportowych, w ZSRR rozpoczęto prace studyjne nad projektem eksperymentalnego, ciężkiego śmigłowca przeznaczonego do transportu ładunku o masie 20-25 ton. O ile ładunki o takiej masie mogły być przenoszone przez ówczesne samoloty transportowe, tak dla śmigłowców było to nieosiągalne.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Prace nad maszyną zlecono mającym największe doświadczenie w projektowaniu śmigłowców zakładom Mila. Według założeń, śmigłowiec miał dysponować wymiarami podobnymi do opracowywanego równolegle samolotu transportowego Antonow An-22, co pozwalałoby na transportowanie ciężkich i dużych ładunków oraz pocisków balistycznych 8K67, 8K75 i 8K82. Maszyna otrzymała oznaczenie fabryczne W-12 (wcześniej takie oznaczenie nosił prototyp śmigłowca Mil Mi-4).

    Konstruktorzy Mila mieli trudne zadanie, ponieważ zaprojektowanie tak dużego śmigłowca oznaczało potrzebę zastosowania niesprawdzonych rozwiązań. Po przeanalizowaniu różnych koncepcji, uznano, że najlepszym układem konstrukcyjnym będzie układ dwuwirnikowy, ale z wirnikami ustawionymi równolegle na wysięgnikach, a nie w tandemie. Takie rozwiązanie testowano na śmigłowcach Kamow Ka-22.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Chociaż do prac studyjnych przystąpiono w 1961 roku, prace nad prototypem przebiegały powoli i połączone były z licznymi próbami modeli. m.in. w tunelach aerodynamicznych. Aby maksymalnie ułatwić produkcję maszyny, podjęto decyzję o wykorzystaniu podzespołów z śmigłowców Mil Mi-6.

    Największy śmigłowiec na świecie

    Pierwszy z dwóch zbudowanych prototypów ukończono w połowie 1967 roku, a jego oblot miał miejsce 27 czerwca 1967 roku. Ze względu na wystąpienie silnych drgań konstrukcji, maszyna musiała szybko lądować, uszkadzając przy tym podwozie. Naprawy, oraz modernizacja konstrukcji, mająca na celu wyeliminowanie drgań trwały rok. W-12 ponownie wzbił się w powietrze 10 lipca 1968 roku. Tym razem lot przebiegł spokojnie i bez większych problemów.

    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)

    Prace nad drugim prototypem przebiegały znacznie wolniej z powodu braku silników, przez co maszynę ukończono dopiero w 1973 roku. Do tego czasu pierwszy prototyp intensywnie wykorzystywano podczas prób i testów. 22 lutego 1969 roku maszyna, za sterami której zasiadał Wasilij Kołoszenko, ustanowiła aż 5 rekordów, z których 2 cały czas nie zostały pobite – największy ładunek na pułapie do 2000 m – 31 030 kg, oraz pułap  z ładunkiem ponad 30 000 kg – 2951 m. Kolejne trzy rekordy ustanowiono 6 sierpnia 1969 roku. Dwa z nich cały czas nie zostały pobite – pułap z ładunkiem 35 000 kg i 40 000 kg – 2255 m.

    W 1971 roku śmigłowiec W-12 wykonał serię lotów pokazowych po Europie, robiąc olbrzymie wrażenie na obserwatorach, zwłaszcza podczas salonu lotniczego Le Bourget w Paryżu. Krótko po oblocie drugiego prototypu, dalsze prace nad projektem zawieszono, a obie maszyny uziemiono. Powodem były koszty programu, postępujące prace nad śmigłowcem Mi-26, oraz rezygnacja z transportowania pocisków balistycznych śmigłowcami.

    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)

    Pierwszy prototyp pozostał w zakładach Mila pod Moskwą, a drugi trafił do Centralnego Muzeum Sił Powietrznych w Monino. Obecnie stan pierwszego prototypu pozostawia wiele do życzenia, natomiast drugi jest jedną z największych atrakcji muzeum w Monino. Warto dodać, że chociaż śmigłowce te często nazywane są po prostu Mil Mi-12, prototypy nigdy nie otrzymały takich oznaczeń i znane były pod oznaczeniem fabrycznym W-12.

    Konstrukcja

    Mil W-12 ma 37 m długości, a rozpiętość wysięgników, na których znajdują się wirniki wynosi 67 m – wirniki mają natomiast średnicę 35 m. Masa pustego śmigłowca wynosi 69 ton, a maksymalna masa startowa 105 ton. Napęd zapewniają 4 silniki Sołowiew D-25VF o mocy 6500 KM każdy, umieszczone po dwa w gondolach pod wirnikami. Rozwiązanie to eliminowało problem przeniesienia napędu wałami, gdyby silniki znalazły się w kadłubie.

    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)

    Prędkość maksymalna W-12 wynosiła 260 km/h, a przelotowa 240 km/h. Zasięg z dodatkowym zapasem paliwa wynosił 1000 km, natomiast standardowy zasięg operacyjny około 500 km. Załoga składała się z 6 osób – dwóch pilotów, inżyniera pokładowego, elektryka, nawigatora i radiooperatora. W zależności od konfiguracji, maszyna mogła zabrać na pokład 196 pasażerów lub 20-40 ton ładunku. Dostęp do ładowni możliwy był przez znajdujące się z tyłu drzwi.

    Podsumowanie

    Mil W-12 zapisał się w historii jako największy śmigłowiec świata, jednak jego kariera była stosunkowo krótka. Głównym powodem były olbrzymie rozmiary maszyny, koszty eksploatacji, oraz po prostu brak praktycznych możliwości wykorzystania takiej maszyny.

    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)

    Mniejsze śmigłowce dzięki zastosowaniu mocniejszych silników uzyskały możliwość przenoszenia podobnych ładunków przy o wiele mniejszych rozmiarach samej maszyny. Dodatkowo do eksploatacji weszło wiele typów samolotów transportowych, które z powodzeniem mogły transportować nawet cięższe ładunki.

    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)
    Mil W-12 (Mi-12)
    Pierwszy prototyp Mil W-12 (Mi-12) współcześnie w zakładach Mila (fot. Yuriy Lapitskiy)
    Pierwszy prototyp Mil W-12 (Mi-12) współcześnie w zakładach Mila (fot. Yuriy Lapitskiy)
    Górny kokpit Mil W-12 (Mi-12) (fot. Alan Wilson)
    Górny kokpit Mil W-12 (Mi-12) (fot. Alan Wilson)
    Dolny kokpit Mil W-12 (Mi-12) (fot. Alan Wilson)
    Dolny kokpit Mil W-12 (Mi-12) (fot. Alan Wilson)
    Drugi prototyp Mil W-12 (Mi-12) w muzeum w Monino (fot. Alan Wilson)
    Drugi prototyp Mil W-12 (Mi-12) w muzeum w Monino (fot. Alan Wilson)
    Drugi prototyp Mil W-12 (Mi-12) w muzeum w Monino (fot. Alan Wilson)
    Drugi prototyp Mil W-12 (Mi-12) w muzeum w Monino (fot. Alan Wilson)
    Drugi prototyp Mil W-12 (Mi-12) w muzeum w Monino (fot. Alan Wilson)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułParowe okręty podwodne typu K
    Następny artykuł Okręty podwodne typu Cachalot
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.