SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Śmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4
    Śmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4
    Śmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4
    Artykuły

    Śmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4

    Michał BanachBy Michał Banach3 czerwca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zanim zakłady Mila wprowadziły do produkcji śmigłowce Mi-8 i Mi-17, podstawowym wielozadaniowym śmigłowcem radzieckiej armii był Mil Mi-4 zaprojektowany w 1952 roku. Zbudowano około 3000 maszyn tego typu i wykorzystywano je aż do lat 80. w bardzo wielu krajach na całym świecie.

    Geneza

    Krótko po opracowaniu śmigłowca Mil Mi-1, radziecka armia podjęła decyzję o rozpoczęciu prac nad większym, bardziej użytecznym śmigłowcem transportowym. Miał on nawiązywać konstrukcją do udanych amerykańskich śmigłowców Sikorski S-55/H-19 Chickasaw, które weszły do służby w 1950 roku. Radziecka maszyna miała być zdolna do transportu ładunku o masie około 1200-1600 kg, oraz dysponować przestronną ładownią, w której zmieściłby się samochód lub działo.

    Mil Mi-4
    Mil Mi-4

    W zakładach Mila opracowano kilka projektów takiego śmigłowca i ostatecznie wybrano maszynę, która wizualnie na pierwszy rzut oka wyglądała jak wierna kopia amerykańskiej konstrukcji. Otrzymała ona oznaczenie fabryczne W-12, zmienione później na W-4 (oznaczenie W-12 przyznano później śmigłowcowi Mil W-12) a w wersji produkcyjnej zmienione na Mi-4.

    Mil Mi-4

    Próby prototypu na uwięzi, rozpoczęto w kwietniu 1952 roku, a pierwszy lot odbył się natomiast 3 czerwca 1952 roku. Próby wykazały liczne problemy z konstrukcją łopat wirnika, w tym bardzo silne występowanie efektu flatteru łopat wirnika (drgania łopat wirnika, uniemożliwiające wykonanie normalnego i bezpiecznego lotu). Inżynierowie z zakładów Mila musieli szybko rozwiązać ten problem, ponieważ napięta sytuacja międzynarodowa sprawiała, że armia chciała jak najszybciej wprowadzić do eksploatacji śmigłowce nowego typu.

    Mil Mi-4
    Mil Mi-4

    Ostatecznie pierwsze seryjne egzemplarze Mi-4 zaczęto produkować już pod koniec lata 1952 roku, a oficjalnie do służby weszły one w 1953 roku. Podstawowa wersja śmigłowca była maszyną transportową, wielozadaniową, przystosowaną do przewożenia 12-16 żołnierzy lub ładunku o masie 1250-1500 kg w postaci artylerii lub małego pojazdu terenowego np. GAZ-69, lub samochodu osobowego (do załadunku wykorzystywano tylne otwierane na bok i drzwi).

    Mi-4 miał 16,8 m długości kadłuba, a średnica wirnika wynosiła 21 m. Maksymalna masa startowa wynosiła około 7600 kg. Napęd zapewniał jeden, czternastocylindrowy silnik gwiazdowy Szwiecow AsZ-82W o mocy 1700 KM, zapewniający prędkość maksymalną 210 km/h i przelotową 160 km/h, oraz zasięg 425 km, lub około 900 z dodatkowymi zbiornikami paliwa (czas lotu wynosił około 3 godzin). Co istotne silnik umieszczono z przodu, w nosie, co było dosyć ciekawym rozwiązaniem jak na radzieckie standardy (w S-55/H-19 silnik umieszczony był w taki sam sposób). W podstawowej wersji wojskowej, śmigłowce uzbrojone był w pojedynczy karabin maszynowy w stanowisku pod kadłubem.

    Mil Mi-4
    Mil Mi-4

    W toku produkcji, zaczęto wprowadzać liczne modyfikacje mające usprawnić konstrukcję, a także zaczęto projektować wersje specjalistyczne śmigłowca. Od 1958 roku produkowana była zmodyfikowana wersja Mi-4A z bardziej dopracowanymi wirnikami i autopilotem.

    Kolejnymi istotnymi wersjami, które weszły do produkcji był Mi-4P, czyli wersja pasażerska mogąca zabrać na pokład 10 osób i 200 kg bagażu (maszyny te trafiły m.in. do Aerofłotu), Mi-4S i Mi-4 Lux, czyli salonki, Mi-4L, czyli wersja pożarnicza oraz Mi-4M, ME i T, czyli wersje przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Kolejną istotną wersją był Mi-4AW, w którym zainstalowano belki po bokach kadłuba umożliwiające przenoszenie uzbrojenia w postaci PPK 9M17M Falanga lub zasobników z niekierowanymi pociskami rakietowymi S-5 albo karabinami maszynowymi.

    Mil Mi-4
    Mil Mi-4

    Ze względu na swoją uniwersalność, Mi-4 szybko trafiły na eksport do wszystkich krajów Bloku Wschodniego oraz innych odbiorców zagranicznych. Wśród użytkowników tych maszyn znalazły się takie kraje jak Afganistan, Algieria, Bułgaria, Kuba, Czechosłowacja (gdzie podjęto się produkcji lokalnej wersji Mi-4B), Egipt, NRD, Irak, Mali, Mongolia, Korea Północna, Jemen, Rumunia, Somalia, Sudan, Syria, Albania i Chiny (w Chinach produkowano licencyjni lokalną wersję oznaczoną jako Harbin Z-5, maszyny te trafiły również do odbiorców zagranicznych w tym właśnie do Albanii, a także Korei Północnej).

    Również Polska stała się użytkownikiem tych maszyn w 1958 roku. Do naszego kraju trafiło łącznie 21 śmigłowców w kilku wersjach. Wykorzystywano je do lat 80. kiedy to zastąpiono je nowszymi konstrukcjami, w tym produkowanymi w kraju. Wśród dostarczonych do Polski maszyn znalazły się śmigłowce w wersji podstawowej Mi-4A jak i Mi-4ME (ZOP, wykorzystywano je do wprowadzenia do eksploatacji śmigłowców Mi-14PŁ).

    Mil Mi-4ME (fot. Michał Banach)
    Mil Mi-4ME (fot. Michał Banach)

    W latach 80. wraz z pojawieniem się nowych śmigłowców Mi-4 zaczęto stopniowo wycofywać z eksploatacji, jednak pojedyncze egzemplarze pozostały w eksploatacji aż do lat 90. Łącznie wyprodukowano około 3000 Mi-4 w różnych wersjach oraz około 550 Z-5.

    Podsumowanie

    W swoim czasie Mi-4 był całkiem udanym, uniwersalnym śmigłowcem, nadającym się do wykorzystania w wielu rolach. Był to pierwszy radziecki śmigłowiec zdolny do transportu pojazdów, drugi śmigłowiec zaprojektowany i produkowany seryjnie przez zakłady Mila oraz ostatni śmigłowiec tych zakładów z silnikiem tłokowym. Bez wątpienia miał on duży wpływ na rozwój kolejnych konstrukcji tworzonych w zakładach Mila.

    Mil Mi-4A (fot. Michał Banach)
    Mil Mi-4A (fot. Michał Banach)

    Do naszych czasów przetrwało sporo maszyn tego typu, które znajdują się w różnych muzeach, jednak ich stan często pozostawia wiele do życzenia. W Polsce Mi-4 znaleźć można w Lubuskim Muzeum Wojskowym w Drzonowie, Muzeum Lotnictwa w Krakowie a także w Muzeum Orła Białego w Skarżysku Kamiennej.

    Harbin Z-5 (flt. calflier001/Wikimedia Commons)
    Harbin Z-5 (flt. calflier001/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFrancuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510
    Next Article Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.