SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Śmigłowiec Mil Mi-6 – radziecki rekordzista
    Śmigłowiec Mil Mi-6
    Śmigłowiec Mil Mi-6
    Artykuły

    Śmigłowiec Mil Mi-6 – radziecki rekordzista

    Michał BanachBy Michał Banach24 maja 2016Updated:5 czerwca 2017Brak komentarzy6 Mins Read
    W latach 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad nowym, ciężkim śmigłowcem transportowym. Otrzymał on nazwę Mil Mi-6 i w swoim czasie był jednym z największych i najlepszych śmigłowców na świecie. Jego podzespoły wykorzystano do budowy wielu ciekawych i nietypowych maszyn, min. największego śmigłowca na świecie – Mil Mi-12.

    Śmigłowiec do zadań specjalnych

    Historia Mi-6 sięga początku lat 50.. Po zbudowaniu całkiem udanych śmigłowców Mi-1 i Mi-4, radziecka armia złożyła w zakładach Mila zamówienie na olbrzymi śmigłowiec transportowy o udźwigu 6 ton. Maszyna miała być wykorzystywana do transportu żołnierzy i uzbrojenia a w wersji cywilnej do transportu dużych ładunków w trudno dostępne rejony.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Prace nad śmigłowcem ruszyły w 1954 roku, krótko po wprowadzeniu do produkcji śmigłowca Mi-4. Prototyp nowej maszyny noszący oznaczenie W-6 zaprezentowano na początku 1957 roku. Znacząco różnił się on od pierwszych projektów, ponieważ w trakcie prac zmianie uległy wymagania dotyczące udźwigu. Ostatecznie śmigłowiec miał mieć możliwość transportu aż 12 ton ładunku. Zmiana ta wiązała się z potrzebą przekonstruowania wirnika i całego napędu. Ostatecznie zdecydowano się na zastosowanie dwóch silników i wirnika o średnicy aż 35 m. W ramach pierwszego, przedseryjnego zamówienia, zakłady Mila miały przygotować 5 prototypów.

    5 czerwca 1957 roku dokonano oblotu pierwszego prototypu, a za sterami zasiadł pilot testowy Rafał Iwanowicz Kapreljan. Wyniki prób były bardzo zadowalające, ale uznano, że zanim maszyna wejdzie do eksploatacji, należy ją jeszcze dokładniej sprawdzić. W toku prób, 30 października przeprowadzono pierwszy z wielu rekordowych lotów Mi-6. Po załadowaniu 12 ton ładunku śmigłowiec wystartował i wzniósł się na wysokość 2432 m, ustanawiając rekord ładunku przetransportowanego przez śmigłowiec i potwierdzając swoje możliwości.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Po raz pierwszy Mi-6 zaprezentowano publicznie w 1958 roku w trakcie defilady w Tuszynie. Równolegle rozpoczęto próby drugiego gotowego prototypu. Produkcja pierwszej serii produkcyjnej ruszyła w 1959 roku, a w 1961 uruchomiono właściwą produkcję seryjną. Do 1972 roku zbudowano ponad 500 egzemplarzy, a łącznie, do zakończenia produkcji w 1981 roku powstało ponad 925 Mi-6 w różnych wersjach.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    W 1965 roku śmigłowiec zaprezentowano po raz pierwszy na Zachodzie, na Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie wzbudził olbrzymie zainteresowanie. Rok później Mi-6 w wersji pożarniczej został wysłany ponownie do Francji, aby zademonstrować jego możliwości w praktyce w czasie gaszenia pożarów. Niestety w trakcie jednego z lotów maszyna rozbiła się z powodu złych warunków atmosferycznych, a cała załoga zginęła. Ze względu na trwające napięcia między ZSRR a państwami zachodnimi, eksport śmigłowców nie wchodził jednak w grę.

    W 1966 roku Mi-6 pilotowany przez N. B. Lieszyna pobił kolejny rekord, tym razem prędkości, rozpędzając się do 340 km/h. Łącznie w toku eksploatacji udało się ustanowić aż różnych 16 rekordów, z których niektóre nie zostały pobite do dnia dzisiejszego.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    W 1986 roku, w trakcie akcji gaśniczej w Elektrowni Atomowej w Czarnobylu wykorzystywano kilka Mi-6 w wersji transportowej i pożarniczej. Olbrzymi udźwig pozwalał na zabranie na pokład znacznych ilości środków gaśniczych. Kilka maszyn pozostawiono na jednym z tamtejszych cmentarzysk sprzętu używanego w akcji w rejonie Czernobyla.

    Cmentarzysko sprzętu w okolicach Czarnobyla w listopadzie 2000 roku - w tle widać min. Mi-6 (fot. Efrem Lukatsky)
    Cmentarzysko sprzętu w okolicach Czarnobyla w listopadzie 2000 roku – w tle widać min. Mi-6 (fot. Efrem Lukatsky)

    Seryjnie budowane Mi-6 występowały w kilkunastu wersjach wojskowych i cywilnych. Olbrzymie rozmiary śmigłowca pozwalały na dostosowywanie go do różnych ról, min. latającego laboratorium. Dzięki sporemu udźwigowi Mi-6 często wykorzystywano również w roli latających dźwigów, aż do wprowadzenia do eksploatacji w 1964 roku dedykowanego śmigłowca tego typu – Mi-10. Warto dodać, że Mi-10 zbudowano przy wykorzystaniu wielu podzespołów z Mi-6.

    Mi-10
    Mi-10

    Kilkadziesiąt Mi-6 trafiło na eksport, ale głównie były to wersje cywilne. Wśród zagranicznych użytkowników znalazły się: Algieria, Białoruś, Chiny, Egipt, Etiopia, Indonezja, Irak, Kazachstan, Laos, Peru, Polska, Ukraina i Wietnam. Mi-6 pozostawały w cywilnej eksploatacji do października 2002 roku, kiedy to śmigłowiec utracił certyfikat dopuszczający do eksploatacji w związku z katastrofą jednej z maszyn. Kilka Mi-6 podobno pozostaje w służbie w siłach zbrojnych Rosji i Chin.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Mi-6 w Polsce

    Wśród zagranicznych użytkowników Mi-6 znalazła się również Polska. W 1974 i 1979 roku firma Instal zakupiła dwie maszyny do wykorzystania przy pracach budowlanych i montażowych, a w 1978 roku kolejną maszynę kupiła firma Elbud. Aby tak duże śmigłowce mogły być wykorzystywane w Polsce, musiały one przejść dodatkowe badania w Instytucie Lotnictwa. W ich trakcie za sterami Mi-6 zasiadł pilot Ryszard Witkowski.

    Jeden z polskich Mil Mi-6
    Jeden z polskich Mil Mi-6

    Po pozytywnie zakończonych próbach śmigłowce wprowadzono do służby. Wykorzystywano je głównie do transportu dużych elementów konstrukcyjnych, min. w trakcie budowy linii przesyłowej z elektrowni Porąbka Żar, oraz w trakcie budowy zakładów FSO w Żeraniu, liceum św. Augustyna w Warszawie czy też montażu masztu RTV na budynku Collegium Altum Poznaniu.

    Jeden z polskich Mil Mi-6
    Jeden z polskich Mil Mi-6

    W 1986 roku śmigłowce zostały przekazane Wojsku Polskiemu i trafiły do 37 Pułku Śmigłowców Transportowych, który stacjonował na lotnisku Leźnica Wielka koło Łęczycy. Ich eksploatacja nie była jednak długa, ponieważ w sierpniu 1990 roku wycofano je ze służby. Dwa egzemplarze sprzedano na Ukrainę, a trzeci zachowano w muzeum. Obecnie można go oglądać w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

    Konstrukcja

    Mi-6 to ciężki, jednowirnikowy, dwusilnikowy śmigłowiec transportowy. Był to również pierwszy radziecki śmigłowiec wyposażony w silniki turbinowe. Maszyna ma 33 m długości i posiada szczątkowe skrzydła o rozpiętości 15,3 m. Średnica wirnika wynosi 35 m.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Masa własna Mi-6 wynosi 27,2 tony, a maksymalna masa startowa wynosi 40,5 ton. Napęd stanowią dwa silniki turbinowe Sołowiew D-25W o mocy 5500 KM każdy. Zapewniają one prędkość maksymalną 300 km/h i przelotową około 250 km/h. Maksymalny pułap wynosi 4500 m a zasięg 620 km (z dodatkowymi zbiornikami paliwa wzrasta on do 1450 km).

    Załoga śmigłowca składa się z 5 osób – dwóch pilotów, nawigatora, radiooperatora i mechanika pokładowego, a w przypadku wykorzystania maszyny w roli latającego dźwigu dochodzi jeszcze obserwator. Mi-6 dysponuje przestrzenią ładunkową o długości 11,7 m, szerokości 3 m i wysokości od 2 do 2,65 m i może zabrać w zależności od konfiguracji 65-90 osób, lub 12 ton ładunku. W wersji medycznej na pokładzie zmieści się 41 rannych na noszach.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Jeden z najlepszych śmigłowców

    Mi-6 uznawany jest za jeden z najlepszych radzieckich śmigłowców. Dzięki prostej i wytrzymałej konstrukcji idealnie nadawał się do eksploatacji w trudnych warunkach panujących np. na Syberii. Olbrzymi udźwig dodatkowo przydawał się przy pracach budowlanych.

    Śmigłowce stały się również podstawą do zbudowania latających dźwigów Mi-10 a niektóre komponenty Mi-6 wykorzystano w budowie największego śmigłowca na świecie – Mi-12.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Peruwiańskie Mi-6
    Peruwiańskie Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Mil Mi-6
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKonkurs – Aerofestival 2016 – wyniki
    Następny artykuł Co jedzą żołnierze – recenzja wojskowych racji żywnościowych
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.