SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl
    Zapomniany Kamow Ka-22
    Zapomniany Kamow Ka-22
    Artykuły

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    Michał BanachBy Michał Banach17 czerwca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W ZSRR w czasie zimnej wojny powstało wiele niecodziennych i nietypowych pojazdów i statków powietrznych. Kariera większości z nich była jednak krótka i zapomniana. Jedną z takich zapomnianych maszyn jest wirolot Kamow Ka-22 – pół samolot, pół śmigłowiec.

    Geneza

    Historia Ka-22 sięga 1951 roku. Władimir Barszewski z biura konstrukcyjnego zakładów Kamow wpadł na pomysł zbudowania samolotu wyposażonego w gondole silnikowe na końcach skrzydeł, napędzające śmigła do lotu poziomego i dodatkowe wirniki nośne.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Taka konfiguracja pozwalała na znaczące zwiększenie udźwigu maszyny, w porównaniu do ówczesnych śmigłowców i samolotów transportowych. Niestety olbrzymią wadą było znaczące skomplikowanie konstrukcji oraz potrzeba przeprowadzenia olbrzymiej ilości testów i badań. Mimo to pomysł przedstawiono władzom, które oceniły go pozytywnie, zlecając rozpoczęcie prac studyjnych.

    Po przeprowadzeniu badań, które potwierdziły możliwość zbudowania takiej maszyny, 11 czerwca 1954 roku oficjalnie złożono zamówienie na 3 maszyny nazwane Kamow Ka-22 Wintokryl. W zakładach Kamowa rozpoczęto żmudny proces projektowania wirolotu, jak współcześnie określa się tego typu statki powietrzne.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Zrodzony w bólach

    Prace nad Ka-22 przedłużały się głównie z powodu problemów technologicznych. 28 marca 1956 roku w związku z opóźnieniami zrezygnowano z zamówienia na 2 i 3 prototyp, a nad projektem zawisło widmo klęski. Mimo to konstruktorzy Kamowa robili wszystko, aby zbudować zamówiony prototyp. Ostatecznie prace zakończono na początku 1959 roku.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Po raz pierwszy Ka-22 wzbił się w powietrze 17 czerwca 1959 roku. Był to jednak jedynie test wirników nośnych, a nie prawdziwy lot. Dopiero 15 sierpnia pilotowana przez D. K. Jefremowa maszyna wzbiła się w powietrze i wykonała swobodny lot. Podczas pierwszych prób na jaw wyszło wiele problemów z stabilnością lotu, sterowaniem oraz ogólnie z technicznym wykonaniem maszyny. 11 października prototyp Ka-22 zaprezentowano przedstawicielom władz. Chociaż maszyna cały czas cierpiała na liczne wady, pozytywnie oceniono przebieg prac.

    Do lipca 1960 roku udało się wyeliminować znaczną część wad technicznych maszyny, chociaż dalej Ka-22 był trudny w pilotażu i niezbyt stabilny w locie. Mimo to podjęto decyzję o budowie 3 dodatkowych prototypów, ale różniących się napędem.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Wraz z wyprodukowaniem kolejnych egzemplarzy Ka-22, rozpoczęto serię próbnych lotów, mających na celu sprawdzenie możliwości maszyny. W ich trakcie udało się ustanowić wiele rekordów (w klasie śmigłowców), min. prędkości (23 maja 1961 roku Ka-22 rozpędził się 230 km/h a 12 października już do 356 km/h) oraz wysokości i udźwigu (24 listopada 1961 roku Ka-22 wzniósł się z ładunkiem 16 485 kg na wysokość 2557 m). 9 lipca 1961 roku Ka-22 zaprezentowano w Tuszynie, gdzie niecodzienna maszyna zrobiła spore wrażenie.

    Niestety kariera Ka-22 zrodzona w bólach zbliżała się ku końcowi. 28 sierpnia 1962 roku Ka-22 o numerze 0I-01 rozbił się w trakcie jednego z lotów, a cała załoga zginęła. W toku badań wraku odkryto, że doszło do pęknięcia wału łączącego silniki, przez co pilot utracił kontrolę nad maszyną. W trakcie sprawdzania pozostałych maszyn wykryto podobne wady.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Po ich wyeliminowaniu przywrócono lotu Ka-22. 12 sierpnia 1964 doszło jednak do kolejne katastrofy. Prototyp 0I-03 wyładowany instrumentami pomiarowymi stracił sterowność. Nie mogąc utrzymać maszyny w powietrzu, dowódca kazał załodze wyskoczyć na spadochronach. Niestety tylko 3 członków załogi uratowało się, a dwóch poniosło śmierć.

    Kolejna katastrofa oraz ogólne problemy techniczne z Ka-22 sprawiły, że ostatecznie projekt skasowano. Jednym z powodów było również wprowadzenie do eksploatacji śmigłowca Mi-6, który dysponował podobnymi parametrami i był znacznie łatwiejszy w eksploatacji. Dwa prototypy, które przetrwały zostały później zezłomowane a cały projekt odszedł w niepamięć.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22

    Konstrukcja

    Kamow Ka-22 był nietypową maszyna. Kadłub miał kształt typowy dla samolotów, z pełnym usterzeniem pionowym. Kokpit znajdował się nad oszklonym dziobem. Na końcówkach skrzydeł znajdowały się dwa silniki Sołowiew D-25VK o mocy 5425 KM każdy, napędzające śmigła do lotu poziomego i wirniki wykorzystywane do startu i lądowania.

    Wirolot miał 27 m długości a rozpiętość skrzydeł wynosiła 22,5 m. Masa pustej maszyny wynosiła 28,2 tony, a pełna masa startowa to 42,5 tony. Prędkość maksymalna wynosiła 375 km/h a zasięg zaledwie 450 km. Załoga składała się z 5-6 osób, a przedział ładunkowy pozwalał na zabranie nawet 80 pasażerów lub 16,5 tony ładunku. Ciekawym rozwiązaniem była odchylana na bok przednia, dolna część kadłuba, dzięki czemu uzyskiwało się dostęp do przestrzeni ładunkowej.

    Kamow Ka-22
    Kamow Ka-22
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCaudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych
    Następny artykuł Pamięć RAM – krótka historia
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 lutego 20150

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    XIX wiek przyniósł olbrzymią rewolucję w konstrukcji okrętów. W ciągu zaledwie kilkudziesięciu lat drewniane żaglowce,…

    Artykuły
    21 lutego 20200

    Jak działają antywirusy?

    Antywirus to najpopularniejsze oprogramowanie ochronne, które każdy z nas powinien zainstalować w swoim komputerze. Większość…

    Artykuły
    10 sierpnia 20200

    Zamek Hohenwerfen w Austrii

    Zbudowany w latach 1075-1078 Zamek Hohenwerfen pełnił wiele różnych ról i zmieniał właścicieli. Zbudowano go…

    Artykuły
    27 maja 20222

    Operacja Dynamo – dramatyczna ewakuacja Dunkierki – 1940

    Ewakuacja Alianckich żołnierzy uwięzionych na plażach Dunkierki we Francji na przełomie maja i czerwca 1940…

    Artykuły
    28 czerwca 20200

    HMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los

    Okręty pancerne budowane pod koniec XIX wieku cechowały się często bardzo oryginalną konstrukcją. Wiele z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.