O ile zbudowany w 1943 roku samolot Vought V-326 to zupełnie nieznana konstrukcja, tak testowany na nim silnik Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major jest wręcz legendarny. Maszyna ta powstała z myślą o przetestowaniu zarówno samego silnika jak i lotów na dużych wysokościach.

W 1941 roku firma Pratt & Whitney zleciła zakładom Vought opracowanie specjalnego samolotu, który miał służyć do testów opracowywanego wówczas silnika Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major. Był to turbodoładowany, 28-cylindrowy silnik gwiazdowy, opracowany z myślą o dużych i szybkich samolotach, które miały operować również na dużych wysokościach. Ze względu na skomplikowanie konstrukcji silnika, potrzebny był specjalny samolot, w którym możliwe byłoby zmieszczenie tak potężnej jednostki napędowej.

Silnik Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major zainstalowany w Vought V-326
Silnik Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major zainstalowany w Vought V-326

W związku z tym inżynierowie zakładów Vought postanowili wykorzystać opracowany w tym samym czasie samolot Consolidated TBY Sea Wolf jako bazę pod zupełnie nowy samolot testowy. Wybór tej maszyny podyktowany był po pierwsze dostępnością, a także bardzo wysokim podwoziem, które umożliwiało zainstalowanie nowego, potężnego silnika. Podczas prac nad docelową maszyną wykorzystano również elementy konstrukcyjne z samolotów Vought F4U Corsair.

Opracowany samolot otrzymał oznaczanie Vought V-326 i miał 13 m długości oraz 17,6 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił 28-cylindrowy silnik gwiazdowy Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major o mocy 2650 KM zapewniający prędkość maksymalną 673 km/h i wyposażony w potężne trzyłopatowe śmigło. Maksymalna masa startowa samolotu wynosiła 7791 kg. Dwuosobowa kabina była w pełni hermetyzowana.

Oblot maszyny miał miejsce 18 czerwca 1943 roku, a za sterami zasiadł A. Lewic McClain. W kolejnych lotach zastąpił go jednak Harodl B. Archer. 30 sierpnia 1944 roku oblatano drugi, nieznacznie zmodyfikowany egzemplarz oznaczony jako V-326A, wyposażony w inną osłonę silnika, wloty powietrza pod skrzydłami i podwójną turbosprężarkę oraz czterołopatowe śmigło.

Vought V-326
Vought V-326

Ze względu na rozwój innych konstrukcji lotniczych i pojawienie się maszyn projektowanych z myślą o nowych silnikach Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major, drugi egzemplarz wykonał tylko kilka lotów, a pierwszy spędził w powietrzu łącznie jedynie 111 godzin zanim w 1946 roku samoloty zezłomowano. Jednym z powodów przerwania prób były ciągłe problemy z systemem ciśnieniowym, przez co maszyny wykonywały większość lotów na pułapach poniżej 12 000 m.

Mimo krótkiej kariery samoloty pozwoliły na zdobycie doświadczenia i dopracowanie silników Pratt &  Whitney R-4360 Wasp Major. Kolejne wersje tego ważącego 1755 kg silnika produkowano do 1955 roku. Ostatecznie produkcja wyniosła aż 18 697 silników, które instalowano w większości dużych samolotów opracowywanych i eksploatowanych w połowie lat 40. w USA. Był to ostatni silnik tłokowy produkowany  Silniki te zainstalowano m.in. w takich maszynach jak Boeing 377 Stratocruiser, będących jego rozwinięciem samolotach typu Guppy, Boeing B-50 Superfortress, Boeing C-97 Stratogreighter, Boeing XF8B, Convair B-36 Peacemaker, Convair XC-99, Curtiss XBTC, Douglas C-74 Globemaster, Douglas C-124 Globemaster II, Douglas XTB2D Skypirate, Fairchild C-119 Flying Boxcar, Fairchild XC-120 Packplane, Goodyear F2G „Super” Corsair, Hughes H-4 Hercules, Hughes XF-11, Lockheed R6V Constitution, Martin AM Mauler, Martin JRM Mars, Martin P4M Mercator, Northrop YB-35, Republic XP-72, Republic XF-12 Rainbow i SNCASE SE-2010 Armagnac.

Vought V-326A
Vought V-326A

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×