SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read99 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read99 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Convair XC-99
    Artykuły

    Zapomniany Convair XC-99

    Michał BanachBy Michał Banach15 lutego 2017Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany Convair XC-99
    Zapomniany Convair XC-99
    W trakcie prac nad bombowcem B-36 w zakładach Convair powstały plany budowy olbrzymiego samolotu transportowego, którego konstrukcja w znacznej części opierała się na kadłubie B-36. Zbudowano tylko jeden prototyp samolotu oznaczonego jako XC-99, który pozostaje największym samolotem transportowym z silnikami tłokowymi w historii.

    Geneza

    Prace nad XC-99, rozpoczęły się krótko po podpisaniu kontraktu na opracowanie bombowca XB-36. W maju 1942 roku zakłady Consolidated Aircraft rozpoczęły prace nad przystosowaniem planów kadłuba XB-36 do roli samolotu pasażerskiego. Maszyna otrzymała oznaczenie Model 37 i projektowana była dla Pan American Airways, które chciały nabyć aż 15 egzemplarzy docelowych maszyn.

    Bombowiec B-36 Peacemaker i XC-99
    Bombowiec B-36 Peacemaker i XC-99

    Z racji trwającej wojny, zakłady musiały jednak porzucić prace nad cywilnym projektem (w praktyce linie Pan American też były z tego faktu zadowolone, ponieważ teoretyczne koszty eksploatacji Modelu 37 były bardzo duże). Równocześnie projektem zainteresowała USAAF. Niepewna sytuacja na froncie sprawiła, że rozważano potrzebę pozyskania nowych samolotów transportowych, które mogłyby pomóc np. w inwazji na Europę (gdyby Wielka Brytania została pokonana, lub gdyby straty okrętów handlowych zadawane przez u-booty były zbyt duże).

    31 grudnia 1942 roku podpisany został kontrakt na budowę prototypu samolotu transportowego oznaczonego jako XC-99, którego konstrukcja miała być w pełni oparta na planach Modelu 37. Kontrakt zakładał budowę samolotu zdolnego do transportu 400 żołnierzy, 300 rannych lub 45 000 kg ładunku. Co istotne budowa XC-99 nie miała wpływać negatywnie na postęp prac nad XB-36.

    XC-99
    XC-99

    Największy samolot transportowy z silnikami tłokowymi

    Prace projektowe nad XC-99 ruszyły w maju 1944 roku. Powodem opóźnienia były problemy z XB-36 i przedłużające się prace nad jego konstrukcją. Konstruktorzy uznali, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie podwozia, usterzenia i skrzydeł z XB-36. Kadłub miał powstać od nowa, głównie ze względu na rozmiary przestrzeni ładunkowej podzielonej na dwa pokłady.

    Ze względu na planowane rozmiary maszyny, prace prowadzono w Teksasie – większość elementów składano w hangarze, ale statecznik pionowy i końcówki skrzydeł montowano poza budynkiem, ponieważ samolot nie zmieściłby się w środku.

    XC-99
    XC-99

    XC-99 miał 70 m rozpiętości skrzydeł, 55,5 m długości i masę własną 61,4 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła 145 ton. Napęd stanowiło sześć, 28-cylindrowych silników gwiazdowych Pratt & Whitney R-4360-41 Wasp Major o mocy 3500 KM każdy, takich samych jak zastosowane w B-36. Zapewniały one prędkość maksymalną 494 km/h i zasięg 13 040 km przy pułapie do 9150 metrów.

    Kadłub podzielono na dwa pokłady nieciśnieniowe (w wersji cywilnej kadłub miał być ciśnieniowy), z ciśnieniowym kokpitem na górnym pokładzie. W części transportowej, zgodnie z wymaganiami możliwe było transportowanie do 400 żołnierzy, 300 rannych na noszach lub 45,4 ton ładunku (który można było powiększyć do 53 ton, jeśli warunki pogodowe i stan lotniska na to pozwalał). Załoga liczyła 10 osób – pilot, drugi pilot, inżynier pokładowy, nawigator, radiooperator, operator urządzeń elektrycznych i czterech obserwatorów, odpowiedzialnych min. za pracę silników i mechanizmów skrzydeł.

    XC-99
    XC-99

    Ze względu na rozmiary samolotu, prace szły powoli i zakończyły się dopiero w 1947 roku, długo po zakończeniu II wojny światowej. Oblot prototypu miał miejsce 24 listopada 1947 roku. Lot trwał godzinę, a na pokładzie znaleźli się piloci Russel R. Rogers i Beryl A. Errickson, radiooperator William C. Geopfarth, obserwatorzy L.J. Bordelon i Larry Brandvig, inżynierowie pokładowi B.B. Gray i Mel Clause oraz inżynierowie monitorujący przebieg lotu – T. Ready i Gil A. Hofeller.

    Trwający godzinę lot zakończył się pełnym sukcesem, w związku z czym rozpoczęto kolejny etap prób. W pierwszej fazie trwającej 18 miesięcy wykonano 10 lotów. W wyniku prób podjęto decyzję o przebudowie podwozia XC-99. Zrezygnowano z olbrzymich pojedynczych kół o średnicy 2,79 m i zastąpiono je czterokołowymi wózkami z kołami o średnicy 1,42 m. Zmiana podyktowana była zbyt dużym naciskiem na grunt, generowanym przez pojedyncze koła. Tylko kilka lotnisk w USA posiadało na tyle solidny pas startowy i płyty postojowe, aby wytrzymać taki nacisk.

    Druga faza prób prowadzona już przez USAF rozpoczęła się 23 kwietnia 1949 roku. Po jej zakończeniu, 9 czerwca 1949 roku XC-99 został oficjalnie przyjęty do eksploatacji. Zakładano, że samolot posłuży do zdobycia doświadczenia w eksploatacji dużych samolotów transportowych i pomoże w opracowaniu procedur wykorzystania podobnych maszyn, które mogłyby pojawić się w przyszłości.

    XC-99
    XC-99

    Po zaledwie 5 lotach transportowych samolot został uziemiony na lotnisku Kelly AFB. Problemy z konstrukcją sprawiły, że przez ponad rok samolot przechodził modernizację i naprawy, wydłużone jeszcze przez eksplozję jednego z zbiorników paliwa. Pierwszy lot po remoncie miał miejscet 3 lipca 1950 roku.

    14 lipca 1950 roku XC-99 wziął udział w pierwszej misji transportowej w ramach operacji Elephant. Jej celem było transportowanie silników, wyposażenia i części zamiennych dla bombowców B-36. Wykonano kilkanaście lotów, ale przebiegały one niezbyt sprawnie, w związku z czym podjęto decyzję o opracowaniu nowych, bardziej optymalnych zasad wykorzystania niecodziennego samolotu transportowego.

    XC-99
    XC-99

    Od 1951 roku XC-99 brał udział w transporcie zaopatrzenia do Niemiec oraz Korei Południowej. W trakcie kolejnych lotów zaczęło o sobie dawać znać zużycie samolotu. Ponadto zapotrzebowanie na tak olbrzymi samolot transportowy było coraz mniejsze, ponieważ nowe, mniejsze samoloty były bardziej ekonomiczne w eksploatacji. Gdy w 1956 roku podjęto decyzję o wycofaniu z eksploatacji bombowców B-36, podjęto decyzję również o uziemieniu XC-99.

    XC-99
    XC-99

    W toku eksploatacji XC-99 spędził w powietrzu 7430 godzin i przewiózł 27 215 ton ładunków. Po wycofaniu ze służby maszyna trafiła do Kelly Air Force Base w sierpniu 1957 roku, a 6 listopada 1957 roku została przekazana organizacji Disabled American Veterans z zamiarem przekształcenia jej w muzeum. Niestety z planów nic nie wyszło i przez kolejnych kilkadziesiąt lat samolot stał w bazie i powoli niszczał. W styczniu 2004 roku podjęto decyzję o rozebraniu samolotu i przetransportowaniu go do National Museum of the United States Air Force (NMUSAF) w bazie Wright-Patterson Air Force Base niedaleko Dayton w stanie Ohio. Przewożenie poszczególnych części samolotu zajęło aż 4 lata.

    Muzeum planowało renowację XC-99 i udostępnienie go zwiedzającym, ale z braku funduszy prac nigdy nie sfinalizowano. Obecnie częściowo złożony samolot stoi na terenie bazy i czeka na dalszy los. W 2014 roku przedstawiciele muzeum poinformowali, że renowację odłożono na czas nieokreślony.

    XC-99
    XC-99

    Zapomniany gigant

    XC-99 jest jednym z największych, zapomnianych samolotów w historii. Olbrzymi transportowiec cały czas dzierży rekord jako największy samolot transportowy napędzany silnikami tłokowymi (An-22 Anteusz napędzany jest silnikami turbośmigłowymi).

    Przez całą swoją krótką służbę samolot miał status prototypu, a USAF nie planowała zamówień na kolejne egzemplarze. Niestety niewielkie zainteresowanie jakim darzono XC-99 w czasie służby przełożyło się na równie niewielkie zainteresowanie jego dalszymi losami (aczkolwiek na szczęście nigdy nie próbowano go zezłomować). Mimo upływu lat samolot cały czas nie doczekał się renowacji i możliwe, że nigdy nie zostanie odbudowany.

    XC-99
    XC-99
    XC-99
    XC-99
    XC-99
    XC-99
    XC-99XC-99
    XC-99
    XC-99
    XC-99
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMińsk 2016 – Dronlapse – film
    Next Article Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read359 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read603 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.