SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Douglas C-74 Globemaster – pierwszy Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster - pierwszy Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster - pierwszy Globemaster
    Artykuły

    Douglas C-74 Globemaster – pierwszy Globemaster

    Michał BanachBy Michał Banach20 listopada 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Jednym z najważniejszych współczesnych wojskowych samolotów transportowych w USA jest Boeing C-17 Globemaster III, czyli trzecia maszyna nosząca nazwę Globemaster. Pierwszy samolot transportowy o tej nazwie – Douglas C-74 Globemaster wzbił się w powietrze kilka dni po zakończeniu II wojny światowej i nie zapowiadał sukcesy swojego potomka.

    Geneza

    Podstawowymi samolotami transportowymi USAAF (United States Army Air Force) na początku lat 40. były maszyny typu C-47. Chociaż spisywały się nieźle, brakowało im zasięgu oraz przede wszystkim zdolności transportowych. Wraz z włączeniem się Stanów Zjednoczonych do wojny w grudniu 1941 roku, dowództwo USAAF zdało sobie sprawę z potrzeby posiadania nowych maszyn transportowych zdolnych do operowania na Pacyfiku.

    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster

    Najważniejszą cechą nowych maszyn miał być duży zasięg i wystarczająco duża pojemność, aby zabrać na pokład lekkie pojazdy opancerzone lub artylerię. Na początku 1942 roku amerykańscy wojskowi zleciły zakładom Douglasa rozpoczęcie prac nad stosownym samolotem. Zanim powstał wstępny projekt maszyny, Douglas otrzymał 25 czerwca 1942 roku kontrakt o wartości 50 mln dolarów na zbudowanie 50 samolotów nowego typu.

    Ze względu na rosnące zapotrzebowanie na samoloty bojowe, prace nad maszyną przebiegały bardzo powoli. Aby maksymalnie skrócić czas potrzebny na wprowadzenie maszyny do produkcji, zrezygnowano z budowy prototypy i maszyn przedseryjnych. Początkowo projekt nosił fabryczne oznaczenie Douglas Model 415, ale szybko zmieniono je na wojskowe oznaczenie C-74. W toku prac nad pierwszą maszyną zmianie uległy plany dotyczące napędu samolotu, przez co zespół projektowy musiał przekonstruować samolot pod nowe, mocniejsze i cięższe silniki.

    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster

    Spóźniony na wojnę

    Opóźnienia w budowie pierwszej maszyny sprawiły, że ukończono ją dopiero w 1945 roku, a oblot miał miejsce 5 września, czyli już po zakończeniu działań wojennych. Za sterami maszyny zasiadł Ben O. Howard. Równocześnie USAF zrezygnowały z zamówienia na 50 maszyn, jednak zanim przerwano produkcję ukończono 14 samolotów, z których 11 trafiło do służby w specjalnie sformowanej jednostce 554th AAF Base Unit.

    Dane taktyczno-techniczne

    C-74 miał 37,85 m długości i 52,8 m rozpiętości skrzydeł, oraz maksymalną masę startową wynoszącą 78 ton. Napęd stanowiły cztery silniki Pratt & Whitney R-4360-69 o mocy 3250 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 528 km/h oraz zasięg 5470 km. Samolot mógł zabrać na pokład maksymalnie 125 żołnierzy lub 21,8 ton ładunku.

    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster

    C-74 Globemaster wykorzystywano początkowo do opracowywania procedur wykorzystania dużych samolotów transportowych, głównie z myślą o kolejnych, nowszych maszynach tego typu, które opracowano by według powojennych założeń. Równocześnie Douglas szukał sposobu na skomercjalizowanie projektu C-74, proponując liniom Pan American World Airways jego cywilną wersję. Nie doszło jednak do podpisania kontraktu, ponieważ linie lotnicze wycofały się z współpracy na wieść o ograniczeniu wojskowego kontraktu.

    Od 1947 roku C-74 wykorzystywano do tradycyjnych zadań transportowych zarówno w USA, jak i w Europie, a jedna z maszyn trafiła Europy, gdzie wzięła udział w Berlińskim Moście Powietrznym. Wraz z wybuchem wojny w Korei Globemastery wykorzystywano do transportu żołnierzy między Stanami Zjednoczonymi a Hawajami, jednak w 1952 roku zaczęto je stopniowo wycofywać z eksploatacji. Głównym powodem tak krótkiego okresu służby był brak części zamiennych, ponieważ Douglas po zakończeniu produkcji po prostu zamknął cały projekt.

    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster

    W 1955 roku podjęto decyzję o wycofaniu C-74 z służby i umieszczeniu ich w rezerwie. Ostatecznie na początku 1956 roku wszystkie 11 maszyn trafiło do bazy Davis-Monthan, gdzie pozostały do 1965 roku gdy większość z nich zezłomowano. Przetrwały cztery egzemplarze, które trafiły w cywilne ręce. Niestety ich kariera była również krótka. Jedna z maszyn rozbiła się niedaleko Marsylii w październiku 1963 roku, kolejną rozebrano w 1964 w Kalifornii, trzecia z maszyn spłonęła w 1970 roku na lotnisku w Turynie, a ostatnia przetrwała do 1972 roku, jednak ostatnie lata spędziła porzucona na lotnisku w Mediolanie. Jeden egzemplarz C-74 został wykorzystany do budowy prototypu samolotu transportowego C-124 Globemaster II, ale jego los również zakończył się na złomowisku.

    Można śmiało powiedzieć, że C-74 Globemaster skazany był na porażkę od początku prac nad nim, ponieważ przedłużająca się budowa pierwszej maszyny sprawiła, że nie zdążył on pokazać swoich możliwości podczas działań wojennych, a po wojnie nie było zapotrzebowania na tak dużo samolotów transportowych jak wcześniej. Dodatkowo dostępne były już nowsze konstrukcje, które można było wykorzystać do budowy nowocześniejszych i lepszych samolotów transportowych.

    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster
    Douglas C-74 Globemaster

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak wyczyścić laptop? Poznaj 4 sprawdzone sposoby!
    Next Article Tower Bridge – najsłynniejszy most w Londynie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.