SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Boeing XF8B – „5 w jednym”
    Zapomniany Boeing XF8B - "5 w jednym"
    Artykuły

    Zapomniany Boeing XF8B – „5 w jednym”

    Michał BanachBy Michał Banach27 listopada 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    W 1943 roku US Navy zleciła najważniejszym amerykańskim producentom samolotów opracowanie nowych, wielozadaniowych myśliwców pokładowych. Ostatecznie do eksploatacji wszedł jedynie Grumman F8F Bearcat, ale jego zapomnianym konkurentem był Boeing XF8B, zaprojektowany tak, aby łączyć w sobie aż 5 ról – myśliwca przechwytującego, eskortowego, bombowca nurkującego, torpedowego i tradycyjnego.

    Oficjalnie prace nad Boeingiem XF8B ruszyły po podpisaniu kontraktu 4 maja 1943 roku. Według założeń, maszyna miała być przystosowana do pełnienia zarówno roli myśliwca przechwytującego i eskortowego, oraz bombowca mogącego zrzucać bomby zarówno w locie nurkowym jak i poziomym, a w razie potrzeby zabierać torpedy.

    Boeing XF8B
    Boeing XF8B

    Chęć połączenia tak wielu ról w jednej maszynie podyktowana była kwestiami ekonomicznymi. Jako maszyna pokładowa, jeden typ samolotu mogący wykonywać różne zadania bojowe był bardziej opłacalny i przydatny podczas walk niż nawet bardzo dobre, ale wyspecjalizowane maszyny, przystosowane do konkretnych zadań.

    Boeing podszedł do projektu bardzo ambitnie, a efektem było powstanie jednego z największych ówczesnych, jednomiejscowych i jednosilnikowych samolotów bojowych. XF8B miał 13 m długości, 16 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową około 9,8 tony (przykładowo A-1 Skyrider, opracowany w 1945 roku miał 11,8 m długości i 15,5 m rozpiętości skrzydeł, ale był przy tym cięższy – maksymalna masa startowa wynosiła około 11 ton).

    Boeing XF8B
    Boeing XF8B

    Napęd zapewniał potężny 28-cylindrowy silnik Pratt & Whitney XR-4360-10 o mocy 3000 KM, zapewniający prędkość maksymalną 724 km/h i przelotową 306 km/h, oraz zasięg 4506 km. Ciekawostką było trójłopatowe, przeciwbieżne śmigło. Uzbrojenie składało się z 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm lub działek kalibru 20 mm w skrzydłach, a na węzłach podskrzydłowych możliwe było przenoszenie ładunku bomb o masie 2900 kg lub dwóch torped o wadze 910 kg każda.

    Oblot prototypu XF8B miał miejsce 27 listopada 1944 roku. Próby maszyny przeciągały się, przez co do końca wojny maszyna nie uzyskała gotowości do produkcji seryjnej. Dwa kolejne prototypy ukończono po wojnie. Chociaż zapotrzebowanie na takie maszyny zniknęło, testy kontynuowano (w międzyczasie dwie maszyny przebudowano, umieszczając drugi fotel dla technika, który miał monitorować pracę maszyny podczas prób), ale ostatecznie 1947 roku projekt skasowano, uznając, że w dostępne są o wiele lepsze maszyny zarówno z silnikami tłokowymi (wspomniany wcześniej A-1) jak i odrzutowymi. Do 1950 roku wszystkie trzy prototypy zezłomowano, kończąc historię tej maszyny. Do naszych czasów przetrwały jedynie nieliczne zdjęcia.

    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B
    Boeing XF8B

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWordPress – dlaczego przyda się z niego korzystać?
    Next Article Lodówki side by side. Co je wyróżnia?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.