W niewielkim miasteczku Baquedano w Chile znajduje się niesamowite muzeum kolejnictwa Museo Ferroviario de Baquedano. Chociaż na pierwszy rzut oka obiekt wygląda na całkowicie opuszczony i pozostawiony własnemu losowi od lat, w praktyce jest to czynne muzeum i zabytek narodowy Chile.

Historia transportu kolejowego w tej części Ameryki Południowej sięga 1866 roku. Na terenach należących wówczas do Boliwii zaczęto budować pierwsze linie kolejowe, których celem był transport surowców (m.in. soli, azotanów, miedzi i srebra) z głębi lądu do portów na wybrzeżu. W 1872 roku zaczęto budować linię kolejową między portem Antofagasta a kopalniami na pustyni Atakama. W kolejnych latach władze Boliwii stopniowo podnosiły podatki i utrudniały działanie firmom wydobywającym surowce na pustyni, co powodowało narastanie napięć między Boliwią a Chile. Ostatecznie w 1879 roku wybuchła tzw. Wojna o Pacyfik, w wyniku której tereny wokół Antofagasta zostały przejęte przez Chile.

Museo Ferroviario de Baquedano (fot. Jeremy Paul Richards/depositphotos.com)
Museo Ferroviario de Baquedano (fot. Jeremy Paul Richards/depositphotos.com)

Rozwój transportu kolejowego w kolejnych latach sprawił, że w 1910 roku zaczęło powstawać miasteczko Baquedano, w którym powstała duża stacja kolejowa, parowozownia oraz kopalnie srebra i miedzi. Mimo niewielkich rozmiarów, miasteczko stało się ważnym punktem na przemysłowej mapie Chile. W latach 60. XX wieku znaczenie miasteczka i lokalnych kopalni zaczęło jednak spadać. Równocześnie zaczęto wycofywać z eksploatacji parowozy. W związku z tym dawna parowozownia została zamknięta w 1978 roku.

Po kilku latach, w 1984 roku niszczejący i pozostawiony własnemu losowi obiekt został wpisany do rejestru zabytków. Dzięki temu możliwe było jego przekształcenie w muzeum Museo Ferroviario de Baquedano. Na terenie kompleksu zgromadzono kilka parowozów, liczne wagony i pozostałości sprzętu kolejowego. Ze względu na pogodę i warunki panujące w tej części Chile, teren na zdjęciach i filmach wygląda na opuszczony, ale w praktyce jest to działające muzeum z ciekawą kolekcją lokomotyw, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były regularnie eksploatowane. Oczywiście położenie muzeum sprawia, że nie jest ono bardzo często odwiedzane, ale… można zwiedzić je wirtualnie na oficjalnej stronie.

Museo Ferroviario de Baquedano (fot. Jeremy Paul Richards/depositphotos.com)
Museo Ferroviario de Baquedano (fot. Jeremy Paul Richards/depositphotos.com)

Źródło zdjęć: depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.