SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Grumman F-11 Tiger – „myśliwiec, który sam się zestrzelił”
    Grumman F-11 Tiger - "myśliwiec, który sam się zestrzelił"
    Artykuły

    Grumman F-11 Tiger – „myśliwiec, który sam się zestrzelił”

    Michał BanachBy Michał Banach7 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1954 roku Grumman F-11 Tiger był przez krótki czas podstawowym myśliwcem US Navy. Maszyny te rozpoczęły swoją historię jako modernizacja myśliwców Grumman F-9 Cougar, ale w praktyce stały się całkowicie nowymi konstrukcjami. Jedna z maszyn tego typu zasłynęła jednak udziałem w nietypowym incydencie, w trakcie którego „samolot sam się zestrzelił”.

    Na przełomie lat 40. i 50. podstawowymi myśliwcami US Navy były maszyny z rodziny F9F. Chcąc polepszyć ich osiągi, w 1952 roku w zakładach Grummana rozpoczęto prywatny projekt budowy zmodernizowanej wersji F9F. Już rok później okazało się, że projekt zaszedł tak daleko, że w praktyce zbudowano nowy samolot. Jego koncepcja zainteresowała US Navy na tyle, że zamówiono dwa prototypy oznaczone początkowo jako XF9F-8 (później nazwę zmieniono na XF9F-9, ponieważ wcześniejsze oznaczenie przypisano do faktycznej wersji rozwojowej myśliwca F9F).

    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger

    Oblot prototypu nowego myśliwca miał miejsce 30 czerwca 1954 roku. Pierwsze próby wykazały, że samolot spisuje się bardzo dobrze i ma odpowiednie osiągi, mimo iż część lotów wykonano na słabszym, tymczasowym silniku bez dopalacza. W marcu 1955 roku US Navy oficjalnie zamówiła nowe myśliwce, które otrzymały oznaczenie F11F-1 (zmienione w 1962 roku na F-11A).

    Do 1959 roku wyprodukowano około 200 maszyn, które trafiły na pokłady lotniskowców USS „Ranger”, USS „Intrepid”, USS „Bon Homme Richard”, USS „Forrestal” i USS „Saratoga”. W 1957 roku kilka maszyn tego typu przekazano zespołowi Blue Angels.

    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger

    Grumman F-11 Tiger miał 14,3 m długości i 9,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 9650 kg. Napęd stanowił silnik turboodrzutowy Wright J65, będący licencyjną kopią brytyjskiego silnika Armstrong Siddeley Sapphire. Zapewniał on prędkość maksymalną 1170 km/h, czyli około 1,1 Macha. Uzbrojenie składało się z 4 działek kalibru 20 mm i 4 pocisków rakietowych AIM-9 Sidewinder.

    Mimo prób pozyskania kolejnych zamówień, w tym zagranicznych, F-11 przegrał rywalizację z nowszymi konstrukcjami. Nawet w US Navy jego kariera była bardzo krótka, ponieważ już 1961 roku wycofano je z służby liniowej, przekazując część maszyn do jednostek treningowych, gdzie korzystano z nich do 1967 roku. Zespół Blue Angels wycofał swoje maszyny w 1969 roku. Kilka egzemplarzy po wycofaniu wykorzystywano jeszcze do różnych testów, a kilkanaście trafiło do muzeów.

    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger

    Bodajże najciekawszym epizodem w historii tych maszyn był incydent, do którego doszło 21 września 1956 roku. F-11 za sterami którego zasiadł pilot oblatywacz Thomas W. Attridge dosłownie sam się zestrzelił. W trakcie lotu na pułapie 6000 m Attridge  rozpoczął lekkie nurkowanie i wystrzelił serię pocisków działek. Następnie przyśpieszył i bardziej obniżył lot oddając kolejną salwę. Maszyna znajdowała się wówczas na pułapie około 2000 m, do którego zdążyły właśnie opaść pociski wystrzelone w pierwszej salwie. Część z nich uderzyła w myśliwiec, uszkadzając owiewkę i silnik.

    Mimo prób powrotu uszkodzoną maszyną na pokład lotniskowca, Attridge musiał awaryjnie lądować. Incydent mógł mieć o wiele tragiczniejsze skutki gdyby podczas lotu załadowana była normalna amunicja bojowa, a nie ćwiczebna, pozbawiona ładunków wybuchowych. Incydent ten sprawił, że dowództwo US Navy zaleciło pilotom zdecydowaną zmianę kierunku lotu po oddaniu salwy z działek. Warto dodać, że chociaż incydent ten wydaje się wręcz śmieszny i wręcz nielogiczny, w tamtych czasach pilotom brakowało doświadczenia w lataniu tak szybkimi samolotami, które były w stanie prześcignąć ciężkie pociski z działek.

    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger
    Grumman F-11 Tiger

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTorre de David – niesamowity opuszczony wieżowiec w Caracas
    Next Article Szwedzki samolot wielozadaniowy Saab JA37 Viggen
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.