Na wysokości 3656 m n. p. m. w Uyuni w Boliwii, obok olbrzymiej słonej pustyni znajduje się małe miasteczko, którego populacja liczy dzisiaj około 30 000 osób. W przeszłości był to jednak olbrzymi węzeł komunikacyjny, po którym pozostało dzisiaj niesamowite cmentarzysko pociągów.
Miasteczko to oficjalnie powstało 11 lipca 1889 roku jako punkt handlowy i węzeł komunikacyjny a pierwszy pociąg pojawił się w mieście już 2 listopada 1890 roku. Okoliczne złoża surowców były wówczas łakomym kąskiem dla rozwijającego się przemysłu w tym małym południowoamerykańskim państwie. Do transportu surowców ze względu na odległość od innych miast wykorzystywano kolej. To właśnie dzięki niej niewielkie miasteczko rozwijało się i powiększało. Prace nad węzłem kolejowym w tym miejscu ruszyły w 1888 toku i skończyły się w 1892 roku.
Olbrzymi wkład w budowę przemysłu kolejowego w Uyuni mieli Brytyjczycy a dokładnie sponsorowana przez nich firma Antofagasta. W związku z tym większość wykorzystywanych w Uyuni lokomotyw pochodziła z Wielkiej Brytanii.
Na początku XX wieku Uyuni rozwijało się bardzo prężnie będąc jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie. Wszystko szło tak dobrze, że chciano powiększyć znajdujące się w mieście zaplecze dla kolei. Kiedy przygotowania ruszyły, stało się coś, czego nikt się nie spodziewał. Skończyły się surowce.
W latach 40. przemysł górniczy, który utrzymywał miasto upadł, a wraz z nim praktycznie cały przemysł kolejowy w regionie. Setki lokomotyw i wagonów niegdyś kursujących z ładunkami surowców odstawiono na boczny tor obok miasta, gdzie pozostały do dnia dzisiejszego.
Cmentarzysko pociągów jakie wówczas powstało znajduje się około 3 km od Uyuni w szczerym polu. Pociągi są rozstawione wzdłuż dawnych torów, po których już niewiele zostało. W gruncie rzeczy słowo pociągi nie jest do końca jednoznaczne, ponieważ z lokomotyw i wagonów zostały już resztki.
Wszystko przez to, że nikt nigdy nie zajął się odstawionymi na boczny tor parowozami i wagonami, które z czasem po prostu rozkradziono. Zabierano z nich wszystko co tylko się dało. Dodatkowo miejscowy słony klimat sprawia, że wszystko szybko rdzewieje, więc lżejsze i cieńsze metalowe elementy ich konstrukcji po prostu się rozpadły.
Dzisiaj Uyuni jest małym miasteczkiem o turystycznym charakterze. W 2011 roku otworzono nawet małe lotnisko, które zapewnia lepszy kontakt ze światem. W mieście znajduje się kilka pomniejszych zabytków, ale największą atrakcją jest cmentarzysko pociągów oraz pobliska słona pustynia. Miejscowe władze planują zająć się tym tematem na poważnie i zbudować muzeum, w którym zadbano by o pozostałości pociągów. Pomysł ten czeka jednak na realizacji od wielu lat i niewiele wskazuje na to, aby kiedykolwiek go zrealizowano.
Źródło zdjęć: depositphotos.com
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.