Pierwsza galeria zdjęć samolotów sfotografowanych z perspektywy lotu ptaka spotkała się z Waszym dużym zainteresowaniem, więc czas na kolejną galerię. A może nawet i dłuższą serię publikacji? Tym razem również nie zabraknie wielu ciekawostek i nietypowych maszyn z różnych zakątków świata.

Poniższe zdjęcia powstały w różnym okresie i w różnych miejscach na całym świecie. Niektóre z tych maszyn są porzucone i opuszczone, przez co niszczeją od lat, inne są częścią prywatnych kolekcji bądź znajdują się w muzeach. Nie do wszystkich z nich jest dostęp, ponieważ część znajduje się na terenie zamkniętym. Inne znajdują się w rejonach trudno dostępnych bądź niebezpiecznych, w związku z czym warto zachować ostrożność, jeśli spróbujecie je odszukać.

Samoloty z lotu ptaka cz. 1 – galeria

Steak 21 – Bekasi – Indonezja

Zdjęcie historyczne, wykonane we wrześniu 2022 roku. Widoczny na zdjęciu Boeing 747-400 Jumbo Jet czekał wówczas na remont i przebudowę na restaurację. Obecnie maszyna jest częścią restauracji Steak 21, a w jego wnętrzu urządzone są ekskluzywne sale VIP.  Restauracja jest częścią kompleksu handlowego Summerecon, a w jego pobliżu znajduje się duże centrum handlowe oraz czterogwiazdkowy hotel. Teren wokół samolotu został uprzątnięty i dostosowany do potrzeb odwiedzających.

Boeing 747-400 Steak 21 Bekasi, Indonezja (fot. Syahrir Maulana/depositphotos.com)
Boeing 747-400 Steak 21 Bekasi, Indonezja (fot. Syahrir Maulana/depositphotos.com)

Makieta PZL.37 Łoś – Dłutowski Las – Polska

Niedaleko miejscowości Dłutówek, w lesie znajduje się replika bombowca PZL.37B Łoś. Maszyna znajduje się w miejscu, w którym rozbił się bombowiec tego typu o numerze bocznym 72.16, przydzielony do III Plutonu 212 Eskadry Bombowej która 4 września 1939 roku otrzymała rozkaz zaatakowania niemieckich pozycji. Wszystkie maszyny utracono.

Twórcami makiety są Wojciech Tomaszewski i Jan Rybak. Prace nad maszyną rozpoczęli w 2009 roku. Makieta została wykonana z arkuszy blachy połączonych nitami.

Makieta PZL.37B Łoś z Dłutowskiego Lasu (fot. Piotr Krześlak/depositphotos.com)
Makieta PZL.37B Łoś z Dłutowskiego Lasu (fot. Piotr Krześlak/depositphotos.com)

Port lotniczy Wrocław-Strachowice – Polska

Bardzo częsty widok na wielu polskich lotniskach, czyli trzy zaparkowane obok siebie Boeingi 737 należące do linii lotniczych Ryanair. Zdjęcie powstało w Porcie Lotniczym Wrocław-Strachowice, będącym głównym lotniskiem Wrocławia. Historia lotniska w tym miejscu sięga 1938 roku, kiedy to Niemcy utworzyli bazę Flughafen Breslau-Schöngarten. Po wojnie lotnisko przez krótki czas wykorzystywane było przez lotnictwo cywilne, ale w latach 1946-1958 przejęło je ponownie wojsko. Po tym czasie stopniowo komercjalizowano lotnisko i powiększano siatkę połączeń. W 2010 roku ostatecznie zakończono operacje samolotów wojskowych na lotnisku.

Port lotniczy Wrocław-Strachowice (fot. Piotr Mitelski/depositphotos.com)
Port lotniczy Wrocław-Strachowice (fot. Piotr Mitelski/depositphotos.com)

Porzucony Boeing 747-100 – Szanghaj – Chiny

Nieistniejący już lotniczy park rozrywki w Szanghaju, którego częścią był Boeing 747-100. Maszyna nosiła wcześniej numery N681UP, N628FE, N819FT i N771PA. Samolot od sierpnia 1970 roku wykorzystywały linie Pan Am, a następnie samolot przebudowano na wersję transportową Boeing 747-100(F). Kolejnymi właścicielami były linie Flying Tigers, Federal Express i UPS. W 2011 roku wycofany z eksploatacji samolot rozebrano i rok później złożono jako fragment parku rozrywki w Szanghaju. Po jego zamknięciu, w 2019 roku maszynę częściowo rozebrano i następnie przetransportowano na plac na terenach przemysłowych przy Jungong Road w Szanghaju, gdzie dalej stoi i niszczeje. Zdjęcie wykonano w 2018 roku, przed przeniesieniem samolotu.

Boeing 747-100 - Szanghaj (fot. Imaginechina Limited/depositphotos.com)
Boeing 747-100 – Szanghaj (fot. Imaginechina Limited/depositphotos.com)

Antonow An-26 – Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków – Polska

Wycofany z eksploatacji w 2005 roku Antonow An-26 Polskich Sił Powietrznych znajdujący się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Samolot dostarczono do Polski 20 marca 1973 roku. Był to jeden z 12 maszyn tego typu wykorzystywanych przez Polskie Wojsko.

Antonow An-26 (1508) - Muzeum Lotnictwa Polskiego - Kraków - Polska (fot. Daniel Jędzura/depositphotos.com)
Antonow An-26 (1508) – Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków – Polska (fot. Daniel Jędzura/depositphotos.com)

Antonow An-24B (SP-LTO) – Stare Olesno – Polska

Nad zalewem w Starym Oleśnie między Częstochową a Wrocławiem znajduje się wrak samolotu Antonow An-24B (SP-LTO). Ta konkretna maszyna wykorzystywana była od 20 października 1966 roku przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Po krótkiej eksploatacji, 3 kwietnia 1969 roku przekazano ją PLL LOT i nadano numer rejestracyjny SP-LTO. W 1991 roku samolot wycofano z eksploatacji. Rok później został kupiony przez prywatnego właściciela i przetransportowany drogą lądową do Starego Olesna, gdzie stanął jako atrakcja turystyczna. Niestety rozkradany przez lata z powodu słabego zabezpieczenia, obecnie jest wrakiem, ale dalej stoi nad zalewem.

Antonow An-24B (SP-LTO) - Stare Olesno - Polska (fot. Piotr Krześlak/depositphotos.com)
Antonow An-24B (SP-LTO) – Stare Olesno – Polska (fot. Piotr Krześlak/depositphotos.com)

Lockheed A-12 – USS Alabama Battleship Memorial Park – USA

W utworzonym w 1965 roku USS Alabama Battleship Memorial Park oprócz słynnego pancernika USS Alabamaznajduje się okręt podwodny USS Drum oraz spora kolekcja samolotów. Jednym z nich jest Lockheed A-12 o numerze 606938. Był to prototyp samolotu Lockheed SR-71 Blackbird. Opracowano go w 1962 roku i po zakońćzeniu testów, wycofano z eksploatacj iw 1968 roku. Zbudowano 13 maszyn w wersji A-12 i 2 w wersji M-21.

Lockheed A-12 - USS Alabama Battleship Memorial Park - USA (fot. George Dodd/depositphotos.com)
Lockheed A-12 – USS Alabama Battleship Memorial Park – USA (fot. George Dodd/depositphotos.com)

Davis-Monthan Air Force Base – USA

W bazie Davis-Monthan Air Force Base w Tucson w Arizonie w USA znajduje się jedno z największych cmentarzysk samolotów na świecie. Jest to składowisko wycofanych z eksploatacji maszyn, z których część czeka tam na złomowanie, inne na wykorzystanie ich do remontów starszych maszyn, a niektóre, będące w najlepszym stanie są czasami przywracane do eksploatacji. Na zdjęciu widać samoloty Lockheed C-5 Galaxy.

Lockheed C-5 Galaxy w Davis-Monthan Air Force Base (fot. Michał Adamowski/depositphotos.com)
Lockheed C-5 Galaxy w Davis-Monthan Air Force Base (fot. Michał Adamowski/depositphotos.com)

Aviation Expo Park – Dalian – Chiny

Nieistniejące już muzeum lotnicze nazywane Aviation Expo Park w mieście Dalian w Chinach. Zgromadzono w nim wiele maszyn prezentowanych często jako historyczne samoloty wojskowe, jednak w praktyce były to zwykle maszyny cywilne i dyspozycyjne. Po wielu latach zaniedbań, obiekt zlikwidowano wraz z rozbudową lokalnej infrastruktury.

Aviation Expo Park - Dalian - Chiny (fot. Imaginechina Limited/depositphotos.com)
Aviation Expo Park – Dalian – Chiny (fot. Imaginechina Limited/depositphotos.com)

Iljuszyn Ił-18D – Bakov nad Jizerou – Czechy

Samoloty będące częścią restauracji to dosyć popularne rozwiązanie. Niedaleko miasta Mladá Boleslav w Czechach (w praktyce tuż obok miasteczka Bakov nad Jizerou znajduje się restauracja D10 Občerstvení Letadlo, której główną atrakcją jest Iljuszyn Ił-18D zamieniony na restaurację. Oprócz samolotu na miejscu zgromadzono sporo innych ciekawych pojazdów – karetki pogotowia, tramwaje samochody sportowe itp. Na zdjęciu Ił-18 jest jeszcze w żółtych barwach jednak obecnie został przemalowany na kolory biało-granatowo-czerwone.

Iljuszyn Ił-18D - Bakov nad Jizerou - Czechy (fot. Volodymyr Kalyniuk/depositphotos.com)
Iljuszyn Ił-18D – Bakov nad Jizerou – Czechy (fot. Volodymyr Kalyniuk/depositphotos.com)

Źródło zdjęć: depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.