SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Boeing 377 i C-97 – samoloty w cieniu rewolucji
    Boeing 377 i C-97 - samoloty w cieniu rewolucji
    Boeing 377 i C-97 - samoloty w cieniu rewolucji
    Lotnictwo

    Boeing 377 i C-97 – samoloty w cieniu rewolucji

    Michał BanachBy Michał Banach14 maja 2015Updated:8 listopada 2019Brak komentarzy9 Mins Read
    Podczas II wojny światowej rozwój lotnictwa osiągnął niespotykaną skalę. Nowe technologie i nowe rodzaje napędu sprawiły, że samoloty mogły być coraz większe, coraz szybsze i coraz lepsze. Dotyczyło to nie tylko maszyn wojskowych, ale również cywilnych. W drugiej połowie lat 40. rozpoczęto prace nad dwoma nietypowymi jak na swoje lata samolotami – Boeingiem 377 Stratocruiser i C-97 Stratofreighter.

    O samolotach tych można powiedzieć, że były pierwszymi nowoczesnymi samolotami pasażerskimi i transportowymi zbudowanymi po II wojnie światowej (chociaż prace nad nimi trwały od 1942 roku). Niestety były również świadkami olbrzymiej rewolucji w lotnictwie, która sprawiła, że ich kariera była bardzo krótka. Samoloty te pojawiły się bowiem na początku ery odrzutowców, która odsunęła w cień maszyny o napędzie tłokowym.

    KC-97 i B-52
    KC-97 i B-52

    Samoloty te budowano w kilku różnych wariantach (np. latającej cysterny) a ich kadłuby wykorzystano min. do budowy samolotów transportowych serii Guppy. Chociaż ich kariera była krótka, ich pośredni wpływ na rozwój lotnictwa był olbrzymi.

    Geneza

    Już przed wybuchem II wojny światowej amerykańscy konstruktorzy prowadzili prace nad dużymi samolotami transportowymi i bombowymi. Ich szczytowym osiągnięciem był bombowiec B-29 Superfortress, który wzbił się w powietrze 21 września 1942 roku. Dzięki swojej konstrukcji mógł latać wyżej, dalej i szybciej niż inne maszyny z tych lat.

    Dowództwo amerykańskich sił powietrznych uznało, że jest to idealna baza do budowy nowoczesnego samolotu transportowego dalekiego zasięgu. Taka maszyna mogłaby zaopatrywać amerykańskie wojska w odległych rejonach np. Pacyfiku, albo też, byłaby w stanie operować na trasach transatlantyckich.

    Zdjęcie pokazowe Boeinga 377 - widać całą załogę, pasażerów i ich bagaże (fot. RAScholefield Colection)
    Zdjęcie pokazowe Boeinga 377 – widać całą załogę, pasażerów i ich bagaże (fot. RAScholefield Colection)

    C-97 Stratofreighter

    Rozpoczęte w 1942 roku prace doprowadziły do zbudowania w 1944 roku pierwszego prototypu nowego samolotu transportowego, który otrzymał nazwę C-97 Stratofreighter. Maszyna wywodziła się z B-29 i odziedziczyła po nim ogon, skrzydła oraz układ silników. Sam kadłub był zupełnie inny i swoim przekrojem przypominał cyfrę 8.

    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter

    W swój pierwszy lot prototyp YC-97 wzbił się 9 listopada 1944 roku. Pierwsze próby były udane, więc kontynuowano prace nad maszyną. Musiało jednak minąć jeszcze kilka lat zanim C-97 weszły do eksploatacji. Jeden z prototypów brał udział w Berlińskim moście powietrznym w 1949 roku, ale uległ awarii, którą usunięto już po zakończeniu blokady.

    W latach 50. C-97 zaczęły stopniowo wchodzić do służby, ale ze względu na koszty eksploatacji, nie cieszyły się popularnością. Łącznie zbudowano jedynie 77 maszyny tego typu. Wykorzystywano je do lat 70., ale głównie w zadaniach pomocniczych.

    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter

    Samoloty tego typu miały kabinę ciśnieniową i rampę załadunkową z tyłu. Od samego początku projektowane były jako samoloty transportowe, nieprzeznaczone do działania w strefie walk. Cztery silniki Pratt & Whitney R-4360B Wasp Major o mocy 3500 KM każdy (takie same jak w B-36 Peacemaker) zapewniały C-97 prędkość maksymalną około 603 km/h, a przelotową rzędu 480 km/h. Zasięg wynosił 6920 km, a maksymalny pułap ponad 10 tysięcy metrów.

    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter

    Samoloty te miały 33,7 metra długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 43,1 metra. Sama maszyna ważyła 37,4 tony, a udźwig wynosił ponad 16 ton. Pozwalało to na przewożenie dwóch ciężarówek, kilku dział albo lekkich pojazdów gąsienicowych takich jak np. M56 Scorpion. Załoga składała się z 4 osób. Koszt budowy jednego C-97 wynosił 1 205 000 dolarów (współcześnie około 12,8 mln dolarów).

    Po wycofaniu z eksploatacji w USAF, kilka maszyn tego typu przekazano Izraelowi i Hiszpanii. Później część samolotów trafiło w cywilne ręce. Do dzisiaj przetrwało ich kilka, jednakże ciężko powiedzieć ile z nich jest oryginalnymi C-97 a ile przerobionymi KC-97.

    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter
    Boeing C-97 Stratofreighter (fot. Richard Vandervord)
    Boeing C-97 Stratofreighter (fot. Richard Vandervord)

    Related

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZiS-E134 – zanim powstał Ził-E167
    Next Article Aerofestival – program pokazów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.