SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Artykuły

    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2022Brak komentarzy8 Mins Read
    W latach 30. Jack Northrop zainteresował się koncepcją budowy bombowca w układzie latającego skrzydła. W 1941 roku USAAC zainicjowało program budowy nowych strategicznych bombowców dalekiego zasięgu. Prototypy nowych maszyn zaczęto projektować w kilku największych zakładach lotniczych w USA, m.in. w Northrop. Efektem prac Jacka Northropa było powstanie dwóch eksperymentalnych bombowców Northrop YB-35 i YB-49.

    Geneza

    Podstawowe amerykańskie bombowce będące w służbie pod koniec lat 30. dysponowały stosunkowo małym zasięgiem. Nawet nowo projektowane maszyny, takie jak Boeing B-17 Flying Fortress nie były w stanie atakować celów poza terytorium USA. Dowództwo USAAC (United States Army Air Corps) wiedziało jednak, że jeśli zbliżający się konflikt w Europie potoczy się niekorzystanie dla Aliantów i dojdzie do zajęcia Wielkiej Brytanii, Stany Zjednoczone będą musiały kontynuować walkę z własnego terytorium.

    Northrop YB-35 podczas budowy
    Northrop YB-35 podczas budowy

    Aby atakować cele znajdujące się po drugiej stronie Atlantyku, albo cale na Pacyfiku, potrzebny był nowy bombowiec dysponujący zasięgiem 16 000 km i mogący zabrać na pokład ładunek bomb o masie przynajmniej 4500 kg. Dodatkowo maszyna musiała osiągać dużą prędkość maksymalną i przelotową, aby uciec przed ewentualnym pościgiem myśliwców, ponieważ nie było możliwości zaprojektowania myśliwców eskortowych, zdolnych do towarzyszenia bombowcom w tak dalekich misjach. W przygotowanej w 1941 roku specyfikacji określono więc, że prędkość maksymalna musi wynosić 720 km/h, a przelotowa 443 km/h.

    W prace nad bombowcem zaangażowały się początkowo zakłady Boeinga i Consolidated Aircraft Company, do których z czasem dołączyły zakłady Convair i Northrop. To właśnie włączenie się do prac tych dwóch firm miało kluczowe znaczenie dla projektu nowego, ciężkiego bombowca dalekiego zasięgu. Obie firmy zaczęły prace nad samolotami określanymi jako projekty XB-36 i XB-35. Kontrakt na pierwszy prototyp Northropa podpisano 22 listopada 1941 roku, natomiast 2 stycznia 1942 roku rozszerzono go o drugą maszynę.

    Nieukończone YB-35
    Nieukończone YB-35

    Jack Northrop i Northrop N-9M

    W tym samym czasie, szefem zakładów Northropa był ich założyciel, Jack Northrop. Praktycznie od lat 30. fascynowała go koncepcja zbudowania samolotu w układzie latającego skrzydła (3 lipca 1940 roku oblatany został eksperymentalny samolot Northrop N-1M). Podstawą tej koncepcji było przekonanie konstruktora, że samolot pozbawiony statecznika, gondoli pod skrzydłami i ogólnie typowego kadłuba nie będzie stawiał tak dużych oporów powietrza, a więc możliwe będzie uzyskanie większej prędkości lotu oraz zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie nośności skrzydeł, co przełoży się na znaczące zwiększenie zasięgu.

    Włącznie się zakładów Northropa w program budowy nowego bombowca był idealnym momentem, aby teoretyczne rozważania na temat latających skrzydeł zamienić w praktyczne prace. Od początku więc inżynierowie Northropa pracowali nad samolotem w układzie latającego skrzydła. Zanim jednak przystąpiono do prac nad właściwym samolotem, zbudowano jego mniejszy model, który posłużył do testów koncepcji. Maszyna otrzymała nazwę Northrop N-9M.

    Odrestaurowany Northrop N-9M w 2014 roku (fot. Tim Felce)
    Odrestaurowany Northrop N-9M w 2014 roku (fot. Tim Felce)

    Samolot został oblatany 27 grudnia 1942 roku i miał 5,4 m długości, 18,3 m rozpiętości skrzydeł oraz masę 6326 kg. Napęd stanowiły dwa sześciocylindrowe silniki Menasco C6S-4 Buccaneer o mocy 275 KM, zapewniające prędkość maksymalną 415 km/h i zasięg 800 km. Maszyna wykonała 45 lotów testowych, z których prawie wszystkie zostały przerwane z powodu problemów technicznych, głównie z silnikami. Mimo tych problemów, N-9M potwierdził słuszność koncepcji Northropa. Zdobyte doświadczenie wykorzystano więc przy pracach nad pełnowymiarową maszyną, która otrzymała oznaczenie XB-35.

    Northrop YB-35

    Prace nad pełnowymiarowym samolotem prowadzono równolegle z pracami nad N-9M. Problemy z napędem oraz układem konstrukcyjnym sprawiły jednak, że przebiegały one bardzo powoli. W międzyczasie do służby wchodziły kolejne, prostsze i bardziej konwencjonalne bombowce, które były wystarczające do prowadzenia ataków na cele w Niemczech i Japonii, zwłaszcza w coraz lepszej sytuacji jaka była na froncie.

    Northrop YB-35 i Boeing B-17 Flying Fortress
    Northrop YB-35 i Boeing B-17 Flying Fortress

    Mimo to, Northrop otrzymał zamówienie na 2 prototypy, a 30 września 1943 roku na kolejnych 13 przedprodukcyjnych YB-35. Kolejnym etapem było zamówienie 200 produkcyjnych B-35, chociaż do tego czasu prototyp XB-35 cały czas nie był ukończony. 24 maja 1944 roku zamówienie na maszyny produkcyjne zostało wycofane, ale pozostawiono zamówienie na maszyny przedprodukcyjne, w celu przetestowania koncepcji latającego skrzydła.

    Ostatecznie prototyp XB-35 ukończono już po zakończeniu wojny, w 1946 roku. Maszyna wykonała swój pierwszy lot 25 czerwca 1946 roku, a za sterami zasiadł Max R. Stanley. Lot trwał 45 minut i zakończył się niepełnym sukcesem. Sama maszyna zachowywała się w powietrzu poprawnie, ale zastosowane silniki i przeciwbieżne śmigłą powodowały olbrzymie wibracje oraz problemy z chłodzeniem.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Samolot miał 16,2 m długości i 52 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 94,8 tony. Napęd stanowiły 4 dwudziestoośmiocylindrowe silniki Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major w wersjach R-4360-45 i R-4360-17, o mocy 3000 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 629 km/h i przelotową 390 km/h, oraz zasięg 12 100 km. Planowane uzbrojenie miało składać się z 20 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm (lub działek kalibru 20 mm, lub zarówno działek jak i karabinów maszynowych) umieszczonych w 6 zdalnie sterowanych wieżyczkach i na stanowisku ogonowym. Maksymalny ładunek bomb wynosił 23 678 kg. Załoga liczyła 9 osób – dwóch pilotów, bombardiera, nawigatora, inżyniera pokładowego, radiooperatora i 3 strzelców.

    Bomby miały być umieszczone w  6 komorach bombowych, wyposażonych w drzwi, które zapewniały pełny dostęp do komór, dzięki czemu możliwe byłoby przenoszenie dużych, niewymiarowych bomb (albo bomby atomowej Mk.3 – takiej samej jak Fat Man zrzucony na Nagasaki). Kadłub wykonano z nowego stopu aluminium, stworzonego przez firmę Alcoa. wyróżniającego się większą wytrzymałością. Kabina załogi wyposażona była ponadto w trzy koje dla załogi, pozwalające na rotacyjny odpoczynek podczas długich, wielogodzinnych lotów.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    15 maja 1948 roku oblatano pierwszy egzemplarz przedprodukcyjny YB-35, wyposażony w tradycyjne śmigła. W tym czasie dalszy los programu stanął jednak pod znakiem zapytania, ponieważ dowództwo USAF uznało, że przyszłość należy do samolotów z napędem odrzutowym, a nie tłokowym. Dodatkowo w 1946 roku oblatany został Convair B-36 Peacemaker, który chociaż dalej nie spełniał wszystkich wymagań USAF i miał tradycyjny układ konstrukcyjny, był wystarczający jako tymczasowe rozwiązanie, do czasu wprowadzenia do uzbrojenia samolotów o napędzie odrzutowym.

    Dwa prototypy XB-35 i jedyny oblatany YB-35 dosłownie pozostawiono własnemu losowi i zezłomowano je w dniach 19-23 sierpnia 1949 roku. Nieukończone jedenaście YB-35 postanowiono przerobić na samoloty o napędzie odrzutowym.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Northrop YB-49

    W toku prac nad YB-35 podjęto decyzję o przebudowie dwóch maszyn na prototypowe samoloty o napędzie odrzutowym, oznaczone jako Northrop YB-49. Pierwszy z nich oblatano 22 października 1947 roku, czyli zanim ukończono wersję z silnikiem tłokowym. Maszyna była o wile bardziej perspektywiczna niż YB-35. Bombowiec miał 16,2 m długości i 52,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 87,9 tony. Napęd stanowiło 8 silników turboodrzutowych Allison J35-A-15 (bądź 6 silników Allison J35-A-19 w wersji rozpoznawczej). Zapewniały one prędkość maksymalną 793 km/h i przelotową 587 km/h, oraz zasięg 16 058 km. Zrezygnowano z większości uzbrojenia obronnego, zachowując jedynie tylne stanowisko strzeleckie z 4 karabinami maszynowymi kalibru 12,7 mm. Ładunek bomb wynosił 7260 kg. Załoga zmniejszyła się do 6 osób. Pod względem wyposażenia, samolot był praktycznie identyczny jak YB-35.

    Northrop YB-35 czekające na przebudowę na YB-49
    Northrop YB-35 czekające na przebudowę na YB-49

    Drugi prototyp YB-49 rozbił się podczas lotu 5 czerwca 1948 roku. W katastrofie zginęli m.in. Glen Edwards (na jego cześć zmieniono nazwę bazy Muroc na Edwards Air Force Base), oraz Edward Lee Swindell, który był członkiem załogi bombowca B-29 Superfortress, który wyniósł Chucka Yeagera i jego Bell X-1 do lotu, w trakcie którego pokonał barierę dźwięku w 1947 roku. Mimo to kontynuowano dalsze próby pierwszego prototypu. W ich trakcie okazało się, że samoloty w takim układzie mają bardzo małe widmo radarowe, przez co trudniej było je wykryć.

    15 marca 1950 roku rozbił się kolejny YB-49. W tym czasie plany wykorzystania YB-49 jako bombowca powoli przestawały mieć sens, ponieważ równolegle zaczęły powstawać nowe, bardziej tradycyjne bombowce, które spełniały oczekiwania USAF. W tej sytuacji zrodził się pomysł wykorzystania latających skrzydeł jako samolotów rozpoznawczych. Małe widmo radarowe znacząco zwiększało możliwości prowadzenia zadań rozpoznawczych. Tak zaczął powstawać YRB-49. Samolot posiadał mniej silników, przy czym dwa zamontowano w gondolach pod skrzydłami, a tylko 4 w skrzydłach. W kadłubie znalazło się natomiast miejsce na wyposażenie rozpoznawcze.

    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A

    4 maja 1950 roku oblatano trzeci prototyp będący maszyną rozpoznawczą – YRB-49A. Po wykonaniu zaledwie 13 lotów, 26 kwietnia 1951 roku wykonano ostatni lot i odstawiono samolot do hangaru, przerywając dalsze prace. W tym samym czasie cały program YB-35 i YB-49 został nagle skasowany, a wszystkie samoloty i nieukończone kadłuby zezłomowano.

    Podsumowanie

    Ciężko jednoznacznie stwierdzić jaka była przyczyna nagłego przerwania programy YB-35 i YB-49. Oficjalnie mówi się o wysokich kosztach i przedłużających się pracach, trapionych dodatkowo licznymi katastrofami. Chociaż wydaje się to logiczne, program przerwano na długo po katastrofach w bardzo nagły sposób. Jack Northrop twierdził, że decyzja o przerwaniu prac była czysto polityczna i była związana z sekretarzem stanu ds. lotnictwa, Stuartem Symingtonem, który chciał, aby Northrop połączył się z zakładami Convair.

    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A

    Jack Northrop odmówił, uznając kontrakt za bardzo szkodliwy dla jego firmy. Krótko później program YB-35 i YB-49 skasowano, a kilka lat później Symington został prezesem zakładów Convair… Zamknięcie programu latających skrzydeł było ciosem dla Northropa, chociaż jego firma funkcjonowała dalej. Jej założyciel z czasem odszedł i przeszedł na emeryturę. Na krótką przed śmiercią w lutym 1981 roku, Jack Northrop został zaproszony do siedziby zakładów Northropa, gdzie zaprezentowano mu rysunki techniczne nowego bombowca w układzie latającego skrzydła, który był projektowany dla USAF.

    Maszyna została oblatana już po śmierci konstruktora i otrzymała nazwę Northrop Grumman B-2 Spirit. Podczas prac nad nią wykorzystano doświadczenie z prac nad YB-49. Można więc śmiało powiedzieć, że chociaż Jack Northrop nie stworzył B-2, samolot ten był ziszczeniem się jego wizji i marzeń.

    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDestructor – (prawie)pierwszy niszczyciel
    Next Article Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.