SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    Artykuły

    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49

    Michał BanachBy Michał Banach19 grudnia 2022Brak komentarzy8 Mins Read
    W latach 30. Jack Northrop zainteresował się koncepcją budowy bombowca w układzie latającego skrzydła. W 1941 roku USAAC zainicjowało program budowy nowych strategicznych bombowców dalekiego zasięgu. Prototypy nowych maszyn zaczęto projektować w kilku największych zakładach lotniczych w USA, m.in. w Northrop. Efektem prac Jacka Northropa było powstanie dwóch eksperymentalnych bombowców Northrop YB-35 i YB-49.

    Geneza

    Podstawowe amerykańskie bombowce będące w służbie pod koniec lat 30. dysponowały stosunkowo małym zasięgiem. Nawet nowo projektowane maszyny, takie jak Boeing B-17 Flying Fortress nie były w stanie atakować celów poza terytorium USA. Dowództwo USAAC (United States Army Air Corps) wiedziało jednak, że jeśli zbliżający się konflikt w Europie potoczy się niekorzystanie dla Aliantów i dojdzie do zajęcia Wielkiej Brytanii, Stany Zjednoczone będą musiały kontynuować walkę z własnego terytorium.

    Northrop YB-35 podczas budowy
    Northrop YB-35 podczas budowy

    Aby atakować cele znajdujące się po drugiej stronie Atlantyku, albo cale na Pacyfiku, potrzebny był nowy bombowiec dysponujący zasięgiem 16 000 km i mogący zabrać na pokład ładunek bomb o masie przynajmniej 4500 kg. Dodatkowo maszyna musiała osiągać dużą prędkość maksymalną i przelotową, aby uciec przed ewentualnym pościgiem myśliwców, ponieważ nie było możliwości zaprojektowania myśliwców eskortowych, zdolnych do towarzyszenia bombowcom w tak dalekich misjach. W przygotowanej w 1941 roku specyfikacji określono więc, że prędkość maksymalna musi wynosić 720 km/h, a przelotowa 443 km/h.

    W prace nad bombowcem zaangażowały się początkowo zakłady Boeinga i Consolidated Aircraft Company, do których z czasem dołączyły zakłady Convair i Northrop. To właśnie włączenie się do prac tych dwóch firm miało kluczowe znaczenie dla projektu nowego, ciężkiego bombowca dalekiego zasięgu. Obie firmy zaczęły prace nad samolotami określanymi jako projekty XB-36 i XB-35. Kontrakt na pierwszy prototyp Northropa podpisano 22 listopada 1941 roku, natomiast 2 stycznia 1942 roku rozszerzono go o drugą maszynę.

    Nieukończone YB-35
    Nieukończone YB-35

    Jack Northrop i Northrop N-9M

    W tym samym czasie, szefem zakładów Northropa był ich założyciel, Jack Northrop. Praktycznie od lat 30. fascynowała go koncepcja zbudowania samolotu w układzie latającego skrzydła (3 lipca 1940 roku oblatany został eksperymentalny samolot Northrop N-1M). Podstawą tej koncepcji było przekonanie konstruktora, że samolot pozbawiony statecznika, gondoli pod skrzydłami i ogólnie typowego kadłuba nie będzie stawiał tak dużych oporów powietrza, a więc możliwe będzie uzyskanie większej prędkości lotu oraz zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie nośności skrzydeł, co przełoży się na znaczące zwiększenie zasięgu.

    Włącznie się zakładów Northropa w program budowy nowego bombowca był idealnym momentem, aby teoretyczne rozważania na temat latających skrzydeł zamienić w praktyczne prace. Od początku więc inżynierowie Northropa pracowali nad samolotem w układzie latającego skrzydła. Zanim jednak przystąpiono do prac nad właściwym samolotem, zbudowano jego mniejszy model, który posłużył do testów koncepcji. Maszyna otrzymała nazwę Northrop N-9M.

    Odrestaurowany Northrop N-9M w 2014 roku (fot. Tim Felce)
    Odrestaurowany Northrop N-9M w 2014 roku (fot. Tim Felce)

    Samolot został oblatany 27 grudnia 1942 roku i miał 5,4 m długości, 18,3 m rozpiętości skrzydeł oraz masę 6326 kg. Napęd stanowiły dwa sześciocylindrowe silniki Menasco C6S-4 Buccaneer o mocy 275 KM, zapewniające prędkość maksymalną 415 km/h i zasięg 800 km. Maszyna wykonała 45 lotów testowych, z których prawie wszystkie zostały przerwane z powodu problemów technicznych, głównie z silnikami. Mimo tych problemów, N-9M potwierdził słuszność koncepcji Northropa. Zdobyte doświadczenie wykorzystano więc przy pracach nad pełnowymiarową maszyną, która otrzymała oznaczenie XB-35.

    Northrop YB-35

    Prace nad pełnowymiarowym samolotem prowadzono równolegle z pracami nad N-9M. Problemy z napędem oraz układem konstrukcyjnym sprawiły jednak, że przebiegały one bardzo powoli. W międzyczasie do służby wchodziły kolejne, prostsze i bardziej konwencjonalne bombowce, które były wystarczające do prowadzenia ataków na cele w Niemczech i Japonii, zwłaszcza w coraz lepszej sytuacji jaka była na froncie.

    Northrop YB-35 i Boeing B-17 Flying Fortress
    Northrop YB-35 i Boeing B-17 Flying Fortress

    Mimo to, Northrop otrzymał zamówienie na 2 prototypy, a 30 września 1943 roku na kolejnych 13 przedprodukcyjnych YB-35. Kolejnym etapem było zamówienie 200 produkcyjnych B-35, chociaż do tego czasu prototyp XB-35 cały czas nie był ukończony. 24 maja 1944 roku zamówienie na maszyny produkcyjne zostało wycofane, ale pozostawiono zamówienie na maszyny przedprodukcyjne, w celu przetestowania koncepcji latającego skrzydła.

    Ostatecznie prototyp XB-35 ukończono już po zakończeniu wojny, w 1946 roku. Maszyna wykonała swój pierwszy lot 25 czerwca 1946 roku, a za sterami zasiadł Max R. Stanley. Lot trwał 45 minut i zakończył się niepełnym sukcesem. Sama maszyna zachowywała się w powietrzu poprawnie, ale zastosowane silniki i przeciwbieżne śmigłą powodowały olbrzymie wibracje oraz problemy z chłodzeniem.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Samolot miał 16,2 m długości i 52 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 94,8 tony. Napęd stanowiły 4 dwudziestoośmiocylindrowe silniki Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major w wersjach R-4360-45 i R-4360-17, o mocy 3000 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 629 km/h i przelotową 390 km/h, oraz zasięg 12 100 km. Planowane uzbrojenie miało składać się z 20 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm (lub działek kalibru 20 mm, lub zarówno działek jak i karabinów maszynowych) umieszczonych w 6 zdalnie sterowanych wieżyczkach i na stanowisku ogonowym. Maksymalny ładunek bomb wynosił 23 678 kg. Załoga liczyła 9 osób – dwóch pilotów, bombardiera, nawigatora, inżyniera pokładowego, radiooperatora i 3 strzelców.

    Bomby miały być umieszczone w  6 komorach bombowych, wyposażonych w drzwi, które zapewniały pełny dostęp do komór, dzięki czemu możliwe byłoby przenoszenie dużych, niewymiarowych bomb (albo bomby atomowej Mk.3 – takiej samej jak Fat Man zrzucony na Nagasaki). Kadłub wykonano z nowego stopu aluminium, stworzonego przez firmę Alcoa. wyróżniającego się większą wytrzymałością. Kabina załogi wyposażona była ponadto w trzy koje dla załogi, pozwalające na rotacyjny odpoczynek podczas długich, wielogodzinnych lotów.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    15 maja 1948 roku oblatano pierwszy egzemplarz przedprodukcyjny YB-35, wyposażony w tradycyjne śmigła. W tym czasie dalszy los programu stanął jednak pod znakiem zapytania, ponieważ dowództwo USAF uznało, że przyszłość należy do samolotów z napędem odrzutowym, a nie tłokowym. Dodatkowo w 1946 roku oblatany został Convair B-36 Peacemaker, który chociaż dalej nie spełniał wszystkich wymagań USAF i miał tradycyjny układ konstrukcyjny, był wystarczający jako tymczasowe rozwiązanie, do czasu wprowadzenia do uzbrojenia samolotów o napędzie odrzutowym.

    Dwa prototypy XB-35 i jedyny oblatany YB-35 dosłownie pozostawiono własnemu losowi i zezłomowano je w dniach 19-23 sierpnia 1949 roku. Nieukończone jedenaście YB-35 postanowiono przerobić na samoloty o napędzie odrzutowym.

    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Northrop YB-49

    W toku prac nad YB-35 podjęto decyzję o przebudowie dwóch maszyn na prototypowe samoloty o napędzie odrzutowym, oznaczone jako Northrop YB-49. Pierwszy z nich oblatano 22 października 1947 roku, czyli zanim ukończono wersję z silnikiem tłokowym. Maszyna była o wile bardziej perspektywiczna niż YB-35. Bombowiec miał 16,2 m długości i 52,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 87,9 tony. Napęd stanowiło 8 silników turboodrzutowych Allison J35-A-15 (bądź 6 silników Allison J35-A-19 w wersji rozpoznawczej). Zapewniały one prędkość maksymalną 793 km/h i przelotową 587 km/h, oraz zasięg 16 058 km. Zrezygnowano z większości uzbrojenia obronnego, zachowując jedynie tylne stanowisko strzeleckie z 4 karabinami maszynowymi kalibru 12,7 mm. Ładunek bomb wynosił 7260 kg. Załoga zmniejszyła się do 6 osób. Pod względem wyposażenia, samolot był praktycznie identyczny jak YB-35.

    Northrop YB-35 czekające na przebudowę na YB-49
    Northrop YB-35 czekające na przebudowę na YB-49

    Drugi prototyp YB-49 rozbił się podczas lotu 5 czerwca 1948 roku. W katastrofie zginęli m.in. Glen Edwards (na jego cześć zmieniono nazwę bazy Muroc na Edwards Air Force Base), oraz Edward Lee Swindell, który był członkiem załogi bombowca B-29 Superfortress, który wyniósł Chucka Yeagera i jego Bell X-1 do lotu, w trakcie którego pokonał barierę dźwięku w 1947 roku. Mimo to kontynuowano dalsze próby pierwszego prototypu. W ich trakcie okazało się, że samoloty w takim układzie mają bardzo małe widmo radarowe, przez co trudniej było je wykryć.

    15 marca 1950 roku rozbił się kolejny YB-49. W tym czasie plany wykorzystania YB-49 jako bombowca powoli przestawały mieć sens, ponieważ równolegle zaczęły powstawać nowe, bardziej tradycyjne bombowce, które spełniały oczekiwania USAF. W tej sytuacji zrodził się pomysł wykorzystania latających skrzydeł jako samolotów rozpoznawczych. Małe widmo radarowe znacząco zwiększało możliwości prowadzenia zadań rozpoznawczych. Tak zaczął powstawać YRB-49. Samolot posiadał mniej silników, przy czym dwa zamontowano w gondolach pod skrzydłami, a tylko 4 w skrzydłach. W kadłubie znalazło się natomiast miejsce na wyposażenie rozpoznawcze.

    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A

    4 maja 1950 roku oblatano trzeci prototyp będący maszyną rozpoznawczą – YRB-49A. Po wykonaniu zaledwie 13 lotów, 26 kwietnia 1951 roku wykonano ostatni lot i odstawiono samolot do hangaru, przerywając dalsze prace. W tym samym czasie cały program YB-35 i YB-49 został nagle skasowany, a wszystkie samoloty i nieukończone kadłuby zezłomowano.

    Podsumowanie

    Ciężko jednoznacznie stwierdzić jaka była przyczyna nagłego przerwania programy YB-35 i YB-49. Oficjalnie mówi się o wysokich kosztach i przedłużających się pracach, trapionych dodatkowo licznymi katastrofami. Chociaż wydaje się to logiczne, program przerwano na długo po katastrofach w bardzo nagły sposób. Jack Northrop twierdził, że decyzja o przerwaniu prac była czysto polityczna i była związana z sekretarzem stanu ds. lotnictwa, Stuartem Symingtonem, który chciał, aby Northrop połączył się z zakładami Convair.

    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A

    Jack Northrop odmówił, uznając kontrakt za bardzo szkodliwy dla jego firmy. Krótko później program YB-35 i YB-49 skasowano, a kilka lat później Symington został prezesem zakładów Convair… Zamknięcie programu latających skrzydeł było ciosem dla Northropa, chociaż jego firma funkcjonowała dalej. Jej założyciel z czasem odszedł i przeszedł na emeryturę. Na krótką przed śmiercią w lutym 1981 roku, Jack Northrop został zaproszony do siedziby zakładów Northropa, gdzie zaprezentowano mu rysunki techniczne nowego bombowca w układzie latającego skrzydła, który był projektowany dla USAF.

    Maszyna została oblatana już po śmierci konstruktora i otrzymała nazwę Northrop Grumman B-2 Spirit. Podczas prac nad nią wykorzystano doświadczenie z prac nad YB-49. Można więc śmiało powiedzieć, że chociaż Jack Northrop nie stworzył B-2, samolot ten był ziszczeniem się jego wizji i marzeń.

    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YRB-49A
    Northrop YRB-49A
    Northrop YB-49
    Northrop YB-49
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35
    Northrop YB-35

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDestructor – (prawie)pierwszy niszczyciel
    Next Article Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.