SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Douglas XTB2D Skypirate
    Artykuły

    Zapomniany Douglas XTB2D Skypirate

    Michał BanachBy Michał Banach16 listopada 20172 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany Douglas XTB2D Skypirate
    Zapomniany Douglas XTB2D Skypirate
    Zaprojektowany pod koniec II wojny światowej Douglas XTB2D Skypirate miał być następcą wprowadzonych do służby w 1935 roku Douglasów TBD Devastator. Przedłużające się prace zarówno nad samolotem jak i nad lotniskowcami typu Midway, z których miały operować nowe maszyny, sprawiły, że ostatecznie projekt został skasowany.

    Geneza

    Podstawowym amerykańskim bombowcem torpedowym na początku II wojny światowej był wprowadzony do służby w 1935 roku Douglas TBD Devastator. Maszyna ta w 1941 roku była już jednak całkowicie przestarzała. W związku z tym dowództwo US Navy rozpoczęło program pozyskania następcy dla tych maszyn. Ostatecznie Devastatory zostały zastąpione przez Grummany TBF Avenger, wprowadzone do służby w 1942 roku.

    Douglas TBD Devastator
    Douglas TBD Devastator

    Zanim jednak Avenger wszedł do masowej produkcji, US Navy zleciła zakładom Douglasa zaprojektowanie zupełnie innego samolotu, który zakładano, że zastąpiłby Devastatora. Nowa maszyna miała być znacznie większa i wyposażona w dwa silniki. Z racji swojego rozmiaru, samolot projektowano pod powstające, duże lotniskowce typu Midway, które miały wejść do służby w połowie lat 40..

    Prace nad samolotem rozpoczęto w 1942 roku, jednak zespół pod kierownictwem Eda Heinemanna i Boba Donovana już od 1939 roku prowadził we własnym zakresie prace studyjne nad potencjalnym następcą Devastatora. Oficjalne zlecenie ze strony US Navy, a następnie zamówienie dwóch prototypów sprawiło, że projekt nabrał tempa. 31 października 1943 roku US Navy złożyła oficjalne zamówienie na prototypy samolotów, które otrzymały oznaczenie Douglas TB2D Skypirate.

    Grummany TBF Avenger
    Grummany TBF Avenger

    Olbrzymi bombowiec torpedowy

    Praktycznie od samego początku zespół Douglasa zrezygnował z układu dwusilnikowego, uznając, że taki samolot będzie zbyt duży jak na lotniskowce. Zamiast tego postanowili zaprojektować i tak spory samolot jednosilnikowy, wyposażony w przeciwbieżne śmigła.

    Prace nad samolotem przebiegały powoli, głównie z powodu przyjętych założeń konstrukcyjnych. 20 maja 1944 roku przedstawiciele US Navy zarekomendowali nawet rezygnację z projektu, jednak zakłady Douglasa kontynuowały prace. Ostatecznie dwa prototypy ukończono na początku 1945 roku. Skypirate miał 14 m długości i 21,3 m rozpiętości skrzydeł, co czyniło go jednym z największych samolotów pokładowych na świecie w swoim czasie.

    Douglas XTB2D Skypirate
    Douglas XTB2D Skypirate

    Waga samolotu wynosiła 8 ton, a maksymalna masa startowa aż 15,7 tony. Napęd stanowił silnik Pratt & Whitney R-4360-8 Wasp Major o mocy 3000 KM, zapewniający prędkość maksymalną 546 km/h i przelotową 270 km/h. Chociaż prototypy nie posiadały uzbrojenia, w wersji seryjnej zakładano, że Skypirate będzie posiadał dwa działka kalibru 20 mm lub 4 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm w skrzydłach, dwa karabiny 12,7 mm w tylnej, grzbietowej, zdalnie sterowanej wieżyczce, oraz jeden karabin 12,7 mm po kadłubem. Pod skrzydłami możliwe było przenoszenie bomb lub czterech torped o masie łącznej 3810 kg.

    Przy tak silnym uzbrojeniu, Skypirate był znacznie potężniejszą maszyną od Avengera, który w tym czasie był podstawowym amerykańskim bombowcem torpedowym. Oblot pierwszego prototypu miał miejsce 13 marca 1945 roku. Przeprowadzone próby były udane, ale sytuacja na froncie sprawiła, że US Navy nie była już zainteresowana pozyskaniem nowego samolotu torpedowego.

    Zamówienie na 23 maszyny serii przedprodukcyjnej cofnięto, a po serii kilku lotów oba XTB2D uziemiono i w 1948 roku zezłomowano. Gdyby Skypirate został ukończony wcześniej, być może wszedłby do służby, głównie ze względu na swoje potężne uzbrojenie. Po zakończeniu II wojny światowej dowództwo US Navy uznało jednak, że nie ma sensu wprowadzanie do służby aż tak dużych maszyn, zwłaszcza bombowców torpedowych. Kolejnym problemem był fakt, że samoloty te mogły operować tylko z największych budowanych wówczas lotniskowców.

    Douglas XTB2D Skypirate
    Douglas XTB2D Skypirate
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWrak Lockheeda C-121J Super Constellation „Pegasus”
    Next Article Słuchawki Logitech G233 Prodigy – test
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    19 listopada 20237 Mins Read

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    Zbudowany pod koniec lat 20. Junkers G.38 był jednym z największych międzywojennych samolotów na świecie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 listopada 20214 Mins Read

    Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz

    Ze względu na swoje położenie geograficzne, Finlandia musi posiadać sporą flotę lodołamaczy, zdolnych do utrzymywania…

    Artykuły
    20 listopada 20156 Mins Read

    Greckie pancerniki Kilkis i Lemnos

    W pierwszych latach XX wieku w Europie panowała dosyć napięta sytuacja polityczna. Rosnące napięcia między…

    Artykuły
    12 października 20163 Mins Read

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Miejsca
    11 września 20193 Mins Read

    Tajlandia – wakacje, które na pewno zapamiętasz!

    Tajlandia to kraj, który cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów z Polski. Wpływ na…

    Artykuły
    24 lipca 20182 Mins Read

    Akcesoria do telefonów i smartfonów w jednym miejscu

    Ciężko sobie wyobrazić życie bez telefonów i smartfonów. Urządzenia te służą obecnie już nie tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.