SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read78 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read78 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hughes H-4 Hercules – największa łódź latająca na świecie
    Artykuły

    Hughes H-4 Hercules – największa łódź latająca na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach2 listopada 2019Updated:2 listopada 2019Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Hughes H-4 Hercules
    Hughes H-4 Hercules
    Podczas II wojny światowej amerykanie wspierając swoich sojuszników na całym świecie musieli transportować olbrzymie ilości ludzi, sprzętu i zaopatrzenia drogą morską przez Atlantyk do Europy i Afryki. Trasa ta była bardzo niebezpieczna, ponieważ czające się w lodowatych wodach Atlantyku U-booty siały spustoszenie wśród alianckich statków transportowych. Niestety była to jedyna droga do Europy. W związku z tym amerykańskie dowództwo zaczęło rozważać budowę potężnego samoloty transportowego, który mógłby zająć się transportem chociaż części tego zaopatrzenia.

    Geneza

    H-4 podczas testów 2 listopada 1947 roku
    H-4 podczas testów 2 listopada 1947 roku

    W 1942 roku amerykański Departament Obrony zaczął szukać potencjalnego dostawcy samolotu transportowego, znacznie większego od innych samolotów. Jako wykonawcę wybrano zakłady lotnicze Hughes Aircraft należące do milionera Howarda Hughesa. Był on entuzjastą lotnictwa oraz konstruktorem naprawdę wymyślnych samolotów.

    Przygotowując specyfikację dla transportowca, postawiono nacisk na zbudowanie samolotu bez wykorzystania strategicznych materiałów, takich jak np. aluminium. Oznaczało to, że maszyna musiała mieć drewnianą konstrukcję.

    Wnętrze kadłuba H-4 - zdjęcie z października 1945 roku (fot. Keystone Features)
    Wnętrze kadłuba H-4 – zdjęcie z października 1945 roku (fot. Keystone Features)

    Budowa największego samolotu świata

    Transportowiec otrzymał oznaczenie HK-1, a jego twórcami mieli być Henry Kaiser, przemysłowiec, właściciel stoczni Kaiser Shipyard, specjalizującej się w budowie statków transportowych typu Liberty (były to tanie i łatwe w budowie statki, które stanowiły trzon wszystkich konwojów jakie transportowały materiały wojenne podczas II wojny światowej – zbudowano ich ponad 2700) oraz Howard Hughes.

    Kaiser stworzył ramy projektu, jednakże nie mogąc się dogadać z Hughesem, wycofał się z dalszych prac dosyć szybko. Hughes musiał dokończyć projekt i zacząć budowę samolotu samemu. Jako, że był to projekt wojskowy, był on finansowany z budżetu Departamentu Obrony.

    Kadłub H-4 pod koniec budowy w 1946 roku (fot. Underwood Archives)
    Kadłub H-4 pod koniec budowy w 1946 roku (fot. Underwood Archives)

    Rozważając różne konfiguracje konstrukcji samolotu, Hughes zdecydował się na budowę łodzi latającej, o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 97,5 metrów i długości 66,5 metra. Pozwalało to na transport 750 żołnierzy, albo dwóch czołgów Sherman, bądź innego ładunku o zbliżonej wadze.

    Howard Hughes w kokpicie H-4 (fot. Life Magazine)
    Howard Hughes w kokpicie H-4 (fot. Life Magazine)
    Hughes i jeden z inżynierów na pokładzie H-4 przed lotem
    Hughes i jeden z inżynierów na pokładzie H-4 przed lotem
    Howard Hughes w kokpicie H-4 - 1 listopada 1947, San Pedro, Los Angeles, California, USA
    Howard Hughes w kokpicie H-4 – 1 listopada 1947, San Pedro, Los Angeles, California, USA

    Hughes zmienił wówczas również nazwę samolotu na H-4 Hercules i rozpoczął proces długotrwałych zmian w projekcie. Pojawił się wówczas problem znalezienia odpowiedniego napędu dla tak wielkiej maszyny. Wybór padł na silniki Pratt & Whitney R-4360 (te same silniki wykorzystano m.in. w największym bombowcu świata – B-36 Peacemaker, oraz samolotach B-50 Superfortress – modyfikacja bombowca B-29, C-97 i C-119. Większość z tych samolotów wyróżniała się sporymi rozmiarami). Miały one moc 3000 KM każdy. Aby unieść ważący 180 ton samolot, potrzebnych było aż osiem takich silników.

    H-4 w drodze do Long Beach - Culver City, Kalifornia, 16 czerwca 1946 (fot. Underwood Archives)
    H-4 w drodze do Long Beach – Culver City, Kalifornia, 16 czerwca 1946 (fot. Underwood Archives)

    H-4 zaprojektowano tak, aby maksymalnie zmniejszyć załogę. Wszystko co się dało, zautomatyzowano, a sterowanie różnymi systemami umieszczono w kokpicie. Dzięki temu załoga mogła zostać zmniejszona nawet do 3 osób.

    Prace nad samolotem miały trwać maksymalnie 2 lata. Początkowo miały powstać 3 maszyny, ale Hughes mając ciągłe problemy z projektem, zdecydował się na budowę jednego samolotu. Prace prowadzono w Los Angeles, w zakładach należących do Hughes Aircraft Company w Playa Vista.

    H-4 w drodze do Long Beach - Culver City, Kalifornia, 16 czerwca 1946 (fot. Underwood Archives)
    H-4 w drodze do Long Beach – Culver City, Kalifornia, 16 czerwca 1946 (fot. Underwood Archives)

    H-4 miał drewnianą konstrukcję, a część poszycia pokryta była płótnem. Wielu wątpiło w możliwość zbudowania tak wielkiej maszyny tylko z drewna i uważało, że konstrukcja będzie bardzo krucha. Samolot otrzymał więc dosyć oryginalne przezwiska – świerkową gęś oraz latający tartak.

    H-4 podczas testów 2 listopada 1947 roku
    H-4 podczas testów 2 listopada 1947 roku

    Howard Hughes starał się cały czas zaprojektować samolot idealny. Ciągle zmieniając projekt wydłużył czas prac nad samolotem do tego stopnia, że część kosztów musiał pokryć z własnej kieszeni. Nie tylko nie udało mu się zmieścić w zakładanym czasie, ale nawet nie zdążył zbudować samolotu przed końcem wojny. Ze względu na osłabienie niemieckich okrętów podwodnych w 1944 roku, nacisk na budowę samolotu zaczął słabnąć. Nie zrażony tym Hughes kontynuował prace.

    H-4 w Long Beach - 28 czerwca 1946 roku
    H-4 w Long Beach – 28 czerwca 1946 roku

    Po zakończeniu wojny samolot cały czas nie był gotowy, w związku z tym Hughes został wezwany na przesłuchanie przed komisją Kongresu, której celem było zbadanie wszystkich niedokończonych projektów wojennych, finansowanych przez Departament Obrony. Miało to miejsce w 1947 roku.

    H-4 był wówczas prawie gotowy, w związku z czym chcąc zamknąć usta komisji, Hughes przyśpieszył prace wykończeniowe i korzystając z przerwy w przesłuchaniach udał się od Los Angeles, by pokazać światu swój samolot. Musiano go jeszcze dostarczyć do Long Island w Kalifornii, gdzie miały mieć miejsce próby.

    Kadłub H-4 w Long beach, 28 czerwca 1946 roku
    Kadłub H-4 w Long beach, 28 czerwca 1946 roku

    Ze względu na rozmiar samolotu, rozebrano go na 3 części i przewieziono drogą lądową do celu. Wykorzystano w tym celu firmy zajmujące się przeprowadzką domów (w USA popularne jest przenoszenie budynków z miejsca na miejsce). Specjalizujące się w tym firmy wykorzystują specjalne ciężarówki do transportu dużych obiektów drogą lądową nawet na bardzo duże odległości. Samolot następnie złożono w całość i spuszczono na wodę.

    11 czerwca 1946 roku – jedno z skrzydeł H-4 podczas transportu do Long Beach
    Jedno ze skrzydeł H-4 podczas transportu do Long Beach
    Jedno ze skrzydeł H-4 podczas transportu do Long Beach
    Jedno ze skrzydeł H-4 podczas transportu do Long Beach - 28 czerwca 1946 roku
    Jedno ze skrzydeł H-4 podczas transportu do Long Beach – 28 czerwca 1946 roku
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTerra Bus – autobusy do zadań specjalnych
    Next Article Co musisz wiedzieć zanim wyjedziesz do Indii?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read78 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    13 marca 20234 Mins Read878 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.