Zaprezentowany w 2017 roku i oblatany 13 kwietnia 2019 roku Scaled Composites Model 351 Stratolaunch to największy samolot na świecie. Zaprojektowała go firma Scaled Composites dla Stratolaunch Systems, a jego zadaniem miało być wynoszenie w powietrze rakiet.

Założycielem firmy Stratolaunch Systems był Paul G. Allen, współzałożyciel Microsoftu. Firma, dysponująca olbrzymimi środkami finansowymi od 2011 roku prowadziła prace nad nowym system wynoszenia w kosmos rakiet. Zamiast wykorzystania standardowej, lądowej platformy, rakiety miały być wystrzeliwane z pokładu samolotu.

Samolot do wynoszenia rakiet Stratolaunch Systems (fot. Stratolaunch Systems Corp.)

Samolot do wynoszenia rakiet Stratolaunch Systems (fot. Stratolaunch Systems Corp.)

Dzięki takiemu rozwiązaniu zmniejsza się ilość paliwa potrzebnego do wyniesienia rakiety w przestrzeń, a co za tym idzie, zmniejsza się koszty całej operacji. Maszyna miała być nosicielem dla rakiet typu Pegasus XL. Samolot Scaled Composites Model 351 Stratolaunch po raz pierwszy zaprezentowano w środę 31 maja 2017 roku.

Samolot do wynoszenia rakiet Stratolaunch Systems (fot. Stratolaunch Systems Corp.)

Samolot do wynoszenia rakiet Stratolaunch Systems (fot. Stratolaunch Systems Corp.)

Maszyna ma 72 m długości i 117 m rozpiętości skrzydeł, co czyni ją największym samolotem na świecie pod względem rozpiętości skrzydeł. Dotychczas największym pod względem rozpiętości skrzydeł samolotem był Hughes H-4 Hercules – 97,5 m. Największym obecnie wykorzystywanym samolotem jest Antonow An-225 Mrija – 88,4 m rozpiętości skrzydeł, a największym samolotem pasażerskim jest Airbus A380 – 79,8 m rozpiętości skrzydeł.

Sam samolot waży 220 ton, natomiast w pełni zatankowany oraz z podwieszoną rakietą będzie ważyć około 590 ton. Maszyna powstała z połączenia dwóch zmodyfikowanych kadłubów Boeingów 747-400. Napęd stanowi 6 silników Pratt & Whitney PW4056 o ciągu 252,4 kN każdy. Co ciekawe, podwozie składa się z 28 kół. Maszyna do startu potrzebuje pas o długości 3600 m.

Prace wykończeniowe trwały do końca 2017 roku, a następnie rozpoczęto trwające ponad rok próby naziemne samolotu. Stratolauncher został oblatany 13 kwietnia 2019 roku. W trakcie trwającego 2,5 godziny lotu samolot osiągnął prędkość 304 km/h i pułap 5200 m. Niestety dalsze prace nad maszyną wstrzymano. Powodem była wcześniejsza śmierć Paula Allena w 2018 roku i brak koncepcji na dalsze wykorzystanie samolotu.

W październiku 2019 roku firma Cerberus Capital Meanagement kupiła Stratolaunch Systems. Oznaczało to utrzymanie projektu przy życiu, ale już w innej roli. Oprócz nosiciela rakiet, przewiduje się, że samolot będzie wykorzystywany do różnego rodzaju prób i badań. 28 kwietnia 2021 roku Scaled Composites Model 351 Stratolaunch wykonał swój drugi lot.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.