SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie
    Antonow An-225 Mrija - największy samolot transportowy na świecie
    Antonow An-225 Mrija - największy samolot transportowy na świecie
    Artykuły

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach21 grudnia 2021Updated:4 marca 20227 komentarzy5 Mins Read
    Rosjanie od lat budowali wielkie samoloty. Już w latach 30. w ZSRR powstało kilka nietypowych konstrukcji (Radzieckie latające behemoty – K-7 i ANT-20) wyróżniających się swoimi rozmiarami. Po II wojnie światowej takich samolotów było więcej, a w 1988 roku w powietrze wzbił się największy samolot transportowy świata – Antonow An-225 Mrija.

    Geneza

    W latach 80. w ZSRR kształtów nabierał program budowy wahadłowców – Buran. Rosjanie wzorowali się w swoich poczynaniach w pełni na amerykanach, w związku z tym postanowili zaprojektować specjalny samolot transportowy zdolny do przewozu promu kosmicznego oraz części rakiet Energia.

    An-225 wraz z promem Buran
    An-225 wraz z promem Buran

    Wykorzystywane wówczas w ZSRR samoloty transportowe nie miały jednak odpowiedniej nośności, aby zabrać na pokład sporych rozmiarów prom. Jedynie produkowany seryjnie Antonow An-124 miał w miarę odpowiednią konstrukcję.

    W związku z tym w zakładach Antonowa zrodził się pomysł zbudowania powiększonej wersji An-124. Nowy samolot miał być większy od pierwowzoru i wyposażony w dodatkowe silniki. Prace nad maszyną ruszyły w połowie lat 80., równocześnie z próbami promu Buran.

    An-225 podczas budowy
    An-225 podczas budowy

    Największy samolot transportowy świata

    Nowa maszyna otrzymała oznaczenie An-225 Mrija i była w pełni oparta na konstrukcji An-124. Samolot miał jednak dłuższy kadłub, większą rozpiętość skrzydeł i dwa dodatkowe silniki zamontowane na skrzydłach. Zmianie uległ również kształt statecznika.

    An-225 Mrija obok Boeinga 747 (fot. nieznany)
    An-225 Mrija obok Boeinga 747 (fot. nieznany)

    Prace konstrukcyjne ukończono pod koniec 1988 roku. Oblot samolotu miał miejsce 21 grudnia 1988 roku, a pierwszy lot z Kijowa trwał 74 minuty i był olbrzymim sukcesem. Po przeprowadzeniu prób, An-225 wraz z Buranem został wysłany w 1989 roku na pokazy lotnicze w Paryżu a rok później do Wielkiej Brytanii na pokazy Farnborough.

    An-225 wraz z promem Buran
    An-225 wraz z promem Buran

    Niestety program Buran został skasowany wraz z rozpadem ZSRR, a olbrzymi transportowiec znalazł się na Ukrainie. W pogrążonym w problemach kraju nikt nie miał ochoty i czasu zajmować się wielkim transportowcem. Dopiero w 2001 roku przeszedł on modernizację i ponownie wszedł do eksploatacji 23 maja 2001 roku.

    Po serii lotów próbnych, 3 stycznia 2002 roku An-225 rozpoczął komercyjną eksploatację, jako specjalistyczny samolot transportowy do przewozu wielkogabarytowych ładunków. W swoim pierwszym locie maszyna zabrała zaopatrzenie i żywność dla amerykańskich żołnierzy w Omanie. Na pokładzie znalazło się 216 000 posiłków zajmujących 375 palet i ważących w sumie 187,5 tony.

    An-225 wraz z promem Buran
    An-225 wraz z promem Buran
    An-225 wraz z promem Buran
    An-225 wraz z promem Buran

    11 sierpnia 2009 roku na pokład An-225 załadowano najcięższy w historii pojedynczy ładunek. Była to turbina gazowa dla amerykańskiej elektrowni, ważąca 189 ton. W tym samym roku Mrija otrzymała również nowe malowanie. 11 czerwca 2010 roku przewieziono najdłuższy pojedynczy ładunek, którym były dwie łopaty turbiny wiatrowej o długości 42 metrów.

    W Polsce An-225 pojawił się kilkukrotnie m.in. 14 sierpnia 2003 roku w Poznaniu, dostarczając bęben korujący dla fabryki płyt wiórowych w Szczecinku, 3 marca 2005 roku na lotnisku w Pyrzowicach gdzie na pokład załadowano 3 helikoptery przeznaczone dla Algierii (na pokładzie znajdowało się jeszcze 5 innych śmigłowców) oraz 14 kwietnia 2020 roku, kiedy przywiózł ładunek 90 ton medycznych środków ochronnych.

    Antonow An-225 Mrija podczas trzeciej wizyty w Polsce (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)
    Antonow An-225 Mrija podczas trzeciej wizyty w Polsce (fot. Piotr Bożyk/PAŻP)

    Niestety kariera maszyny zakończyła się w lutym 2022 roku, gdy samolot został zniszczony w trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę. 27 lutego 2022 roku podczas walk doszło do pożaru hangaru na lotnisku Hostomel, gdzie An-225 przebywał i był remontowany. Zakłady Antonowa nie były w stanie przez kilka dni określić stanu maszyny, ale 3 marca 2022 roku udostępniono filmy, a dzień później zdjęcia przedstawiające doszczętnie zniszczony samolot, z którego pozostały fragmenty nosa i skrzydeł.

    Wrak Antonowa An-225
    Wrak Antonowa An-225
    Wrak Antonowa An-225
    Wrak Antonowa An-225

    Poniżej film rosyjskiej stacji telewizyjnej przedstawiający wrak Mriji. Dziennikarka twierdzi, że… to Ukraińcy zniszczyli samolot swoim ostrzałem artyleryjskim. Nie wspomina, że to Rosjanie jako pierwsi ostrzelali lotnisko i to po ich ostrzale zanotowano dym nad hangarem, w którym znajdowała się Mrija. Dodatkowo na filmie nie ma żadnych rosyjskich pojazdów, które stały wokół hangaru i są widoczne na innych, wcześniejszych filmach.

    Oprócz jednego eksploatowanego egzemplarza An-225 istnieje nieukończony kadłub drugiej maszyny. Samolot miał otrzymać pojedynczy statecznik oraz tylną rampę ładunkową (obecnie używany egzemplarz posiada podnoszony przód kadłuba). Zakłady Antonowa nie były jednak w stanie ukończyć maszyny bez wsparcia finansowego o wartości 300 mln dolarów. W związku z tym w 2016 roku Ukraina rozpoczęła rozmowy z Chinami w sprawie rozpoczęcia budowy An-225 na licencji, ale z racji konfliktu z Rosją, jest mało prawdopodobne, że możliwe będzie pozyskanie części i dokumentacji z Rosji, potrzebnych do wznowienia produkcji.

    Antonow An-225 Mrija (fot. Alex Beltyukov/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Alex Beltyukov/Wikimedia Commons)

    Dane techniczne

    An-225 jest uznawany za największy samolot transportowy na świecie pod względem masy i długości. Rozpiętością skrzydeł ustępuje jedynie zbudowanej w 1947 roku łodzi latającej H-4 Hercules i oblatanemu w 2019 roku Stratolaunch Systems. Mrija ma 84 m długości, 18,1 m wysokości, a rozpiętość skrzydeł wynosi 88,4 m. Załoga samolotu składa się z 6 osób – pilotów i techników pokładowych.

    Masa własna samolotu to 285 ton, a maksymalna masa startowa to ponad 640 ton. Napęd samolotu stanowi 6 silników turboodrzutowych ZMKB Progress D-18, generujących ciąg rzędu 229,5 kN. Zapewniają one prędkość maksymalną 850 km/h i przelotową około 800 km/h. Zasięg samolotu wraz z pełnym zapasem paliwa to 15 400 km, natomiast z 200-tonowym ładunkiem to 4000 km.

    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)

    Ładownia An-225 ma objętość około 1300 m³, długość 43,4 m, szerokość 6,4 m i wysokość 4,4 m. Pozwala to na przewiezienie np. całego kadłuba samolotu Boeing 737 lub 80 samochodów osobowych, albo 4 współczesne czołgi podstawowe.

    An-225 Mrija i prom Buran
    An-225 Mrija i prom Buran
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Larske/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Oleg V. Belyakov/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Oleg V. Belyakov/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Cpl Timothy P. Chesnavage)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Cpl Timothy P. Chesnavage)
    Drugi, niedokońćzony kadlub Antonowa An-225 (fot. nieznany)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Vasiliy Koba/Wikimedia Commons)
    Antonow An-225 Mrija (fot. Vasiliy Koba/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułUSS Brooklyn – amerykański krążownik pancerny z przełomu wieków
    Następny artykuł Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    8 maja 20222 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.