SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Airbus A380 – największy samolot pasażerski na świecie
    Airbus A380 - największy samolot pasażerski na świecie
    Airbus A380 - największy samolot pasażerski na świecie
    Artykuły

    Airbus A380 – największy samolot pasażerski na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach27 kwietnia 2016Updated:18 stycznia 20212 komentarze8 Mins Read
    Airbus A380 jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Pod każdym względem przewyższa dotychczasowego rekordzistę, którym był Boeing 747 Jumbo Jet. Samolot ten w najgęściejszej konfiguracji może zabrać na pokład 853 pasażerów i dysponuje zasięgiem 15 700 km. Jego wnętrza bardziej przypominają samoloty pasażerskie złotej ery lotnictwa lat 30., niż współczesne samoloty rejsowe.

    Geneza

    Historia Airbusa A380 sięga lat 80., kiedy to firmy Airbus oraz McDonnell Douglas rozpoczęły równolegle prace projektowe nad szerokokadłubowymi samolotami pasażerskimi, które miały być konkurencją dla Boeingów 747. Aż do lat 90. powstało wiele projektów olbrzymich samolotów, ale żaden nie zdobył zainteresowania linii lotniczych.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W 1994 roku Airbus rozpoczął kolejny projekt, mający na celu zaprojektowanie dużego samolotu pasażerskiego. Początkowo samolot otrzymał oznaczenie A3XX. Rozważano wiele koncepcji, od układu dwukadłubowego (dwa kadłuby ustawione równolegle) przez standardowy kadłub z garbem podobnym do Boeinga 747.

    Ostatecznie przyjęto jednak koncepcję samolotu z standardowym kadłubem ale posiadającym dwa pokłady na całej długości kadłuba dla pasażerów i trzeci pokład techniczny i do transportu ładunków. W 2000 roku projektem zainteresowały się linie Emirates, krótko później dołączyły do nich Air France, Singapore Airlines, Qantas oraz firma leasingowa ILFC.

    Airbus A380
    Airbus A380

    19 grudnia 2000 roku Airbus oficjalnie uruchomił program A380, wywodzący się bezpośrednio z projektu A3XX. Szacowano, że prace nad nowym samolotem będą kosztować 12 mld dolarów. Ostatecznie koszt projektu wzrósł do 17 mld dolarów.

    Największy samolot pasażerski świata

    Ze względu na wielkość samolotu, w trakcie prac projektowych Airbus ściśle współpracował z zainteresowanymi liniami lotniczymi oraz firmami obsługującymi największe lotniska na świecie. Prace projektowe ukończono w 2001 roku, a 14 marca 2002 roku rozpoczął się montaż pierwszego prototypu, przeznaczonego do prób naziemnych. Prace zakończono w kwietniu 2004 roku, a w maju rozpoczęto budowę drugiego prototypu, przeznaczonego do prób w locie.

    Airbus A380
    Airbus A380

    Po raz pierwszy A380 zaprezentowano publicznie 18 stycznia 2005 roku. W swój pierwszy lot Airbus A380 wzbił się 27 kwietnia 2005 roku. Trwał on 3 godziny i 54 minuty, za sterami zasiadł pilot oblatywacz Airbusa Jacques Rosay oraz czterech członków załogi, a dodatkowo na pokładzie znalazł się Claude Lelaie, wiceprezes działu lotów Airbusa.

    Samolot ważył 421 ton, a zamiast foteli i wyposażenia umieszczono balast wodny i aż 22 tony urządzeń pomiarowych. Wnioski płynące z pierwszego lotu były bardzo zadowalające, w związku z czym przystąpiono do serii prób i testów trwających ponad 4000 godzin. Chociaż w trakcie prac projektowych korzystano z najnowocześniejszych dostępnych technologii oraz wykonano tysiące badań i prób, zanim tak wielki samolot mógł wejść do eksploatacji należało go bardzo dokładnie sprawdzić.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W trakcie lotów próbnych maszyna wylądowała na 50 różnych lotniskach na całym świecie, gdzie sprawdzano kompatybilność A380 z infrastrukturą lotniskową. 4 września 2006 roku A380 po raz pierwszy wykonał lot z zapełnioną kabiną, zabierając na pokład 474 pasażerów. Ich zadaniem było przetestowanie funkcjonalności kabiny. Łącznie w testach wyposażenia wzięło 1900 pracowników firmy Airbus.

    Warto dodać, że 26 marca 2006 roku przeprowadzono próbną ewakuację z pokładu samolotu. Wszystkich 853 pasażerów i 20 członków załogi ewakuowano w ciągu zaledwie 78 sekund (wymagany maksymalny czas ewakuacji to 90 sekund). Co ciekawe skorzystano z 8 z 16 wyjść ewakuacyjnych, a cała próba odbyła się po ciemku.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W ramach prób wykorzystywano łącznie 5 samolotów, które wylatały 2710 godzin w trakcie 820 lotów. 12 grudnia 2006 roku Airbus A380 oficjalnie otrzymał certyfikaty zezwalające na wejście do eksploatacji. Pierwszy A380 został przekazany liniom lotniczym Singapore Airlines 15 października 2007 roku. Pierwszy lot rejsowy odbył się już 25 października. Kolejna maszyna trafiła do przewoźnika w styczniu 2008 roku. W kolejnych miesiącach rozpoczęto regularne dostawy samolotów. A380 wykorzystywane są głównie na trasach dalekodystansowych między Europą, Azją i Ameryką.

    Airbus A380
    Airbus A380
    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułBitwa o Czarnobyl
    Następny artykuł Balance – film
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.