SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Airbus A380 – największy samolot pasażerski na świecie
    Airbus A380 - największy samolot pasażerski na świecie
    Airbus A380 - największy samolot pasażerski na świecie
    Artykuły

    Airbus A380 – największy samolot pasażerski na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach27 kwietnia 2016Updated:18 stycznia 20212 komentarze8 Mins Read
    Airbus A380 jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Pod każdym względem przewyższa dotychczasowego rekordzistę, którym był Boeing 747 Jumbo Jet. Samolot ten w najgęściejszej konfiguracji może zabrać na pokład 853 pasażerów i dysponuje zasięgiem 15 700 km. Jego wnętrza bardziej przypominają samoloty pasażerskie złotej ery lotnictwa lat 30., niż współczesne samoloty rejsowe.

    Geneza

    Historia Airbusa A380 sięga lat 80., kiedy to firmy Airbus oraz McDonnell Douglas rozpoczęły równolegle prace projektowe nad szerokokadłubowymi samolotami pasażerskimi, które miały być konkurencją dla Boeingów 747. Aż do lat 90. powstało wiele projektów olbrzymich samolotów, ale żaden nie zdobył zainteresowania linii lotniczych.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W 1994 roku Airbus rozpoczął kolejny projekt, mający na celu zaprojektowanie dużego samolotu pasażerskiego. Początkowo samolot otrzymał oznaczenie A3XX. Rozważano wiele koncepcji, od układu dwukadłubowego (dwa kadłuby ustawione równolegle) przez standardowy kadłub z garbem podobnym do Boeinga 747.

    Ostatecznie przyjęto jednak koncepcję samolotu z standardowym kadłubem ale posiadającym dwa pokłady na całej długości kadłuba dla pasażerów i trzeci pokład techniczny i do transportu ładunków. W 2000 roku projektem zainteresowały się linie Emirates, krótko później dołączyły do nich Air France, Singapore Airlines, Qantas oraz firma leasingowa ILFC.

    Airbus A380
    Airbus A380

    19 grudnia 2000 roku Airbus oficjalnie uruchomił program A380, wywodzący się bezpośrednio z projektu A3XX. Szacowano, że prace nad nowym samolotem będą kosztować 12 mld dolarów. Ostatecznie koszt projektu wzrósł do 17 mld dolarów.

    Największy samolot pasażerski świata

    Ze względu na wielkość samolotu, w trakcie prac projektowych Airbus ściśle współpracował z zainteresowanymi liniami lotniczymi oraz firmami obsługującymi największe lotniska na świecie. Prace projektowe ukończono w 2001 roku, a 14 marca 2002 roku rozpoczął się montaż pierwszego prototypu, przeznaczonego do prób naziemnych. Prace zakończono w kwietniu 2004 roku, a w maju rozpoczęto budowę drugiego prototypu, przeznaczonego do prób w locie.

    Airbus A380
    Airbus A380

    Po raz pierwszy A380 zaprezentowano publicznie 18 stycznia 2005 roku. W swój pierwszy lot Airbus A380 wzbił się 27 kwietnia 2005 roku. Trwał on 3 godziny i 54 minuty, za sterami zasiadł pilot oblatywacz Airbusa Jacques Rosay oraz czterech członków załogi, a dodatkowo na pokładzie znalazł się Claude Lelaie, wiceprezes działu lotów Airbusa.

    Samolot ważył 421 ton, a zamiast foteli i wyposażenia umieszczono balast wodny i aż 22 tony urządzeń pomiarowych. Wnioski płynące z pierwszego lotu były bardzo zadowalające, w związku z czym przystąpiono do serii prób i testów trwających ponad 4000 godzin. Chociaż w trakcie prac projektowych korzystano z najnowocześniejszych dostępnych technologii oraz wykonano tysiące badań i prób, zanim tak wielki samolot mógł wejść do eksploatacji należało go bardzo dokładnie sprawdzić.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W trakcie lotów próbnych maszyna wylądowała na 50 różnych lotniskach na całym świecie, gdzie sprawdzano kompatybilność A380 z infrastrukturą lotniskową. 4 września 2006 roku A380 po raz pierwszy wykonał lot z zapełnioną kabiną, zabierając na pokład 474 pasażerów. Ich zadaniem było przetestowanie funkcjonalności kabiny. Łącznie w testach wyposażenia wzięło 1900 pracowników firmy Airbus.

    Warto dodać, że 26 marca 2006 roku przeprowadzono próbną ewakuację z pokładu samolotu. Wszystkich 853 pasażerów i 20 członków załogi ewakuowano w ciągu zaledwie 78 sekund (wymagany maksymalny czas ewakuacji to 90 sekund). Co ciekawe skorzystano z 8 z 16 wyjść ewakuacyjnych, a cała próba odbyła się po ciemku.

    Airbus A380
    Airbus A380

    W ramach prób wykorzystywano łącznie 5 samolotów, które wylatały 2710 godzin w trakcie 820 lotów. 12 grudnia 2006 roku Airbus A380 oficjalnie otrzymał certyfikaty zezwalające na wejście do eksploatacji. Pierwszy A380 został przekazany liniom lotniczym Singapore Airlines 15 października 2007 roku. Pierwszy lot rejsowy odbył się już 25 października. Kolejna maszyna trafiła do przewoźnika w styczniu 2008 roku. W kolejnych miesiącach rozpoczęto regularne dostawy samolotów. A380 wykorzystywane są głównie na trasach dalekodystansowych między Europą, Azją i Ameryką.

    Airbus A380
    Airbus A380

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBitwa o Czarnobyl
    Next Article Balance – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.