SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Miasiszczew M-4 - nieudany bombowiec strategiczny
    Artykuły

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 20235 komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 50. radziecki bombowiec strategiczny Miasiszczew M-4 powstał z myślą o atakowaniu amerykańskich miast na wschodnim wybrzeżu USA. Niestety seryjne bombowce nie miały wystarczającego zasięgu aby powrócić z takiej misji. W związku z tym zbudowane bombowce przebudowano na latające cysterny i samoloty rozpoznawcze. Najciekawszą wersją specjalistyczną był jednak model VM-T, przystosowany do transportowania dużych ładunków.

    Geneza

    Rozwój broni nuklearnej sprawił, że na początku lat 50. dowództwo radzieckich sił powietrznych postanowiło wprowadzić do uzbrojenia nowe bombowce strategiczne dalekiego zasięgu. Maszyny miały zastąpić bombowce typu Tu-4, będące kopią amerykańskich B-29 Superfortress.

    Nowy bombowiec miał mieć zasięg pozwalający na dotarcie do Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza do Waszyngtonu, zrzucenie bomb i bezpieczny powrót. Zakładano, że prędkość maksymalna będzie wynosić około 900 km/h, dzięki czemu bombowce mogłyby uciec przed wrogimi myśliwcami. Mimo to maszyny miały zachować uzbrojenie obronne.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Na początku 1951 roku prace nad nowym bombowcem zlecono zakładom Miasiszczewa, jednak już w lipcu zakłady Tupolewa otrzymały podobne zamówienie. Oba zakłady zaciekle ze sobą rywalizowały, czego najlepszym dowodem był napis, jaki pojawił się na prototypie Tupolewa Tu-95 – „Śmierć Miasiszczewowi”. Chociaż ostatecznie to maszyna Tupolewa stała się podstawowym radzieckim bombowcem strategicznym dalekiego zasięgu, zakłady Miasiszczewa opracowały czterosilnikowy bombowiec M-4, który również wszedł do produkcji, jednak na znacznie mniejszą skalę.

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    M-4 – bombowiec strategiczny (nie)dalekiego zasięgu

    Zakłady Miasiszczewa wraz z zamówieniem na nowy bombowiec otrzymały wsparcie władz, dzięki któremu możliwe było znaczące przyśpieszenie prac. Projekt techniczny maszyny ukończono w maju 1952 roku, a w grudniu ukończono pierwszy prototyp. Maszyna po serii prób naziemnych wzbiła się w powietrze 20 stycznia 1953 roku.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Bombowiec miał 50 m rozpiętości skrzydeł i 47 m długości. Masa własna wynosiła około 79,7 ton, a startowa 181,5 ton. Napęd stanowiły cztery silniki turboodrzutowe Mikulin AM-3A zapewniające prędkość maksymalną 947 km/h i zasięg 9000 km (prototyp) i 8100 km w przypadku maszyn seryjnych z ładunkiem 5000 kg bomb. Uzbrojenie obronne składało się z 5 wieżyczek z dwoma działkami AM-23 kalibru 23 mm, a ładunek bomb mógł ważyć 18 ton. Załoga liczyła 8 osób.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Próby prototypy były udane, ale szybko okazało się, że M-4 nie miał wystarczającego zasięgu aby dolecieć do Waszyngtonu i bezpiecznie wrócić do ZSRR. W związku z tym podjęto decyzję o zaprojektowaniu kolejnej wersji maszyny, wyposażonej w wydajniejsze silniki. Maszyna otrzymała oznaczenie 3M. W porównaniu do pierwszych wersji, nowy bombowiec miał nieznacznie zmienioną konstrukcję, nowe silniki WD-7, zmniejszono załogę o jedną osobę, oraz usunięto dwie wieżyczki z uzbrojeniem.

    Niestety mimo zmian i zwiększenia zasięgu do 9440 km (z ładunkiem 5000 kg bomb), dalej bombowiec nie nadawał się do prowadzenia misji nad terytorium Stanów Zjednoczonych. Nieprzydatny jako bombowiec strategiczny, M-4 trafił wówczas w ręce Marynarki Wojennej, która przebudowała samoloty na maszyny rozpoznawcze. Łącznie do 1963 roku zbudowano 93 samoloty.

    Miasiszczew 3M (M-4)
    Miasiszczew 3M (M-4)

    Jako maszyny rozpoznawcze, 3M oraz jego wersje rozwojowe 3MS (z silnikami RD-3M-500A), 3MN (z silnikami WD-7B) oraz późniejsze 3MD oraz 3MR spisywały się całkiem nieźle, jednak z czasem podjęto decyzję o przekształceniu części z nich w latające cysterny. W latach 80. zaczęto wycofywać z eksploatacji maszyny rozpoznawcze, pozostawiając w służbie tylko latające cysterny M-4-2, 3MN-2 i 3MS-2, które ostatecznie wycofano dopiero w 1994 roku.

    Bombowiec Miasiszczewa nie odegrał znaczącej roli w radzieckim lotnictwie, ponieważ nie był w stanie konkurować z Tupolewem Tu-95, oraz późniejszymi bombowcami. Jest to więc jedna z wielu zapomnianych konstrukcji. Do naszych czasów przetrwały 4 egzemplarze tych maszyn – po jednym 3MD i 3MS-2 oraz dwa M-4.

    Miasiszczew 3M (M-4)
    Miasiszczew 3M (M-4)

    Miasiszczew VM-T Atlant

    Najciekawszą wersją specjalną, zbudowaną na bazie Miasiszczewa M-4 był model VM-T przeznaczony do transportu dużych ładunków i rakiet. Przebudowano dwie maszyny do tej wersji. Oblot pierwszej z nich miał miejsce 29 kwietnia 1981 roku, a do służby samoloty weszły w styczniu 1982 roku.

    Od zwykłych maszyny samoloty różniły się wzmocnioną konstrukcją, silnikami WD-7MD oraz statecznikiem w kształcie litery H. Na grzbiecie samolotu umieszczono specjalny stelaż, w którym montowano zbiornik transportowy, w którym przewożono duże ładunki lub elementy rakiet Energia. W razie potrzeby, możliwe było również transportowanie w ten sposób promów kosmicznych programu Buran.

    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant

    Z racji swojej roli, model VM-T miał inne osiągi niż M-4. Prędkość maksymalna wynosiła około 500 km/h, a maksymalna masa startowa około 192 ton. Również zasięg był mniejszy i wynosił jedynie 1500 km. Samoloty tego typu wykorzystywano do różnych zadań, jednak najważniejszym było transportowanie rakiet Energia z fabryk, do kosmodromu Bajkonur. W 1989 roku oba samoloty wycofano z eksploatacji, zastępując je znacznie większym An-225 Mrija. Co ciekawe, samoloty zachowano i umieszczono w muzeach w mieście Żukowskij i Riazań.

    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant

     

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBojowy wóz piechoty Marder 1
    Next Article Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read

    Najgłębsze odwierty w historii

    27 grudnia 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.