SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Artykuły

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 20235 komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Miasiszczew M-4 - nieudany bombowiec strategiczny
    Zaprojektowany na początku lat 50. radziecki bombowiec strategiczny Miasiszczew M-4 powstał z myślą o atakowaniu amerykańskich miast na wschodnim wybrzeżu USA. Niestety seryjne bombowce nie miały wystarczającego zasięgu aby powrócić z takiej misji. W związku z tym zbudowane bombowce przebudowano na latające cysterny i samoloty rozpoznawcze. Najciekawszą wersją specjalistyczną był jednak model VM-T, przystosowany do transportowania dużych ładunków.

    Geneza

    Rozwój broni nuklearnej sprawił, że na początku lat 50. dowództwo radzieckich sił powietrznych postanowiło wprowadzić do uzbrojenia nowe bombowce strategiczne dalekiego zasięgu. Maszyny miały zastąpić bombowce typu Tu-4, będące kopią amerykańskich B-29 Superfortress.

    Nowy bombowiec miał mieć zasięg pozwalający na dotarcie do Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza do Waszyngtonu, zrzucenie bomb i bezpieczny powrót. Zakładano, że prędkość maksymalna będzie wynosić około 900 km/h, dzięki czemu bombowce mogłyby uciec przed wrogimi myśliwcami. Mimo to maszyny miały zachować uzbrojenie obronne.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Na początku 1951 roku prace nad nowym bombowcem zlecono zakładom Miasiszczewa, jednak już w lipcu zakłady Tupolewa otrzymały podobne zamówienie. Oba zakłady zaciekle ze sobą rywalizowały, czego najlepszym dowodem był napis, jaki pojawił się na prototypie Tupolewa Tu-95 – „Śmierć Miasiszczewowi”. Chociaż ostatecznie to maszyna Tupolewa stała się podstawowym radzieckim bombowcem strategicznym dalekiego zasięgu, zakłady Miasiszczewa opracowały czterosilnikowy bombowiec M-4, który również wszedł do produkcji, jednak na znacznie mniejszą skalę.

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    M-4 – bombowiec strategiczny (nie)dalekiego zasięgu

    Zakłady Miasiszczewa wraz z zamówieniem na nowy bombowiec otrzymały wsparcie władz, dzięki któremu możliwe było znaczące przyśpieszenie prac. Projekt techniczny maszyny ukończono w maju 1952 roku, a w grudniu ukończono pierwszy prototyp. Maszyna po serii prób naziemnych wzbiła się w powietrze 20 stycznia 1953 roku.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Bombowiec miał 50 m rozpiętości skrzydeł i 47 m długości. Masa własna wynosiła około 79,7 ton, a startowa 181,5 ton. Napęd stanowiły cztery silniki turboodrzutowe Mikulin AM-3A zapewniające prędkość maksymalną 947 km/h i zasięg 9000 km (prototyp) i 8100 km w przypadku maszyn seryjnych z ładunkiem 5000 kg bomb. Uzbrojenie obronne składało się z 5 wieżyczek z dwoma działkami AM-23 kalibru 23 mm, a ładunek bomb mógł ważyć 18 ton. Załoga liczyła 8 osób.

    Miasiszczew M-4
    Miasiszczew M-4

    Próby prototypy były udane, ale szybko okazało się, że M-4 nie miał wystarczającego zasięgu aby dolecieć do Waszyngtonu i bezpiecznie wrócić do ZSRR. W związku z tym podjęto decyzję o zaprojektowaniu kolejnej wersji maszyny, wyposażonej w wydajniejsze silniki. Maszyna otrzymała oznaczenie 3M. W porównaniu do pierwszych wersji, nowy bombowiec miał nieznacznie zmienioną konstrukcję, nowe silniki WD-7, zmniejszono załogę o jedną osobę, oraz usunięto dwie wieżyczki z uzbrojeniem.

    Niestety mimo zmian i zwiększenia zasięgu do 9440 km (z ładunkiem 5000 kg bomb), dalej bombowiec nie nadawał się do prowadzenia misji nad terytorium Stanów Zjednoczonych. Nieprzydatny jako bombowiec strategiczny, M-4 trafił wówczas w ręce Marynarki Wojennej, która przebudowała samoloty na maszyny rozpoznawcze. Łącznie do 1963 roku zbudowano 93 samoloty.

    Miasiszczew 3M (M-4)
    Miasiszczew 3M (M-4)

    Jako maszyny rozpoznawcze, 3M oraz jego wersje rozwojowe 3MS (z silnikami RD-3M-500A), 3MN (z silnikami WD-7B) oraz późniejsze 3MD oraz 3MR spisywały się całkiem nieźle, jednak z czasem podjęto decyzję o przekształceniu części z nich w latające cysterny. W latach 80. zaczęto wycofywać z eksploatacji maszyny rozpoznawcze, pozostawiając w służbie tylko latające cysterny M-4-2, 3MN-2 i 3MS-2, które ostatecznie wycofano dopiero w 1994 roku.

    Bombowiec Miasiszczewa nie odegrał znaczącej roli w radzieckim lotnictwie, ponieważ nie był w stanie konkurować z Tupolewem Tu-95, oraz późniejszymi bombowcami. Jest to więc jedna z wielu zapomnianych konstrukcji. Do naszych czasów przetrwały 4 egzemplarze tych maszyn – po jednym 3MD i 3MS-2 oraz dwa M-4.

    Miasiszczew 3M (M-4)
    Miasiszczew 3M (M-4)

    Miasiszczew VM-T Atlant

    Najciekawszą wersją specjalną, zbudowaną na bazie Miasiszczewa M-4 był model VM-T przeznaczony do transportu dużych ładunków i rakiet. Przebudowano dwie maszyny do tej wersji. Oblot pierwszej z nich miał miejsce 29 kwietnia 1981 roku, a do służby samoloty weszły w styczniu 1982 roku.

    Od zwykłych maszyny samoloty różniły się wzmocnioną konstrukcją, silnikami WD-7MD oraz statecznikiem w kształcie litery H. Na grzbiecie samolotu umieszczono specjalny stelaż, w którym montowano zbiornik transportowy, w którym przewożono duże ładunki lub elementy rakiet Energia. W razie potrzeby, możliwe było również transportowanie w ten sposób promów kosmicznych programu Buran.

    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant

    Z racji swojej roli, model VM-T miał inne osiągi niż M-4. Prędkość maksymalna wynosiła około 500 km/h, a maksymalna masa startowa około 192 ton. Również zasięg był mniejszy i wynosił jedynie 1500 km. Samoloty tego typu wykorzystywano do różnych zadań, jednak najważniejszym było transportowanie rakiet Energia z fabryk, do kosmodromu Bajkonur. W 1989 roku oba samoloty wycofano z eksploatacji, zastępując je znacznie większym An-225 Mrija. Co ciekawe, samoloty zachowano i umieszczono w muzeach w mieście Żukowskij i Riazań.

    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant
    Miasiszczew VM-T Atlant

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBojowy wóz piechoty Marder 1
    Next Article Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    23 sierpnia 20235 Mins Read64 Views

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    6 lipca 20182 Mins Read

    PWS-20 – pierwszy polski samolot pasażerski

    Zbudowany w 1929 roku PWS-20 miał krótką i niezbyt udaną karierę, jednak pełną nadziei i…

    Artykuły
    1 lipca 20192 Mins Read

    Aeroklub Poznański i lotnisko w Kobylnicy – galeria

    Lotnisko w Kobylnicy pod Poznaniem jest obecnie domem Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Niedługo jednak…

    Artykuły
    8 maja 20162 Mins Read

    Pomnik klawiatury w Jekaterynburgu

    W 2005 roku w Jekaterynburg w Rosji odsłonięto nietypowy pomnik – olbrzymią betonową klawiaturę. Zaprojektowany…

    Artykuły
    26 lipca 20202 Mins Read

    Potężny Fiat Mefistofeles z 1923 roku

    Chociaż bez wątpienia najsłynniejszym supersamochodem Fiata z początku XX wieku jest Bestia z Turynu, czyli…

    Kobieta
    26 października 20222 Mins Read

    Portfel damski – jaki wybrać?

    Zamierzasz zainwestować w nowy portfel? Wybór może przysporzyć Ci sporo dylematów, ponieważ na rynku nie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.