SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Murmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać
    Artykuły

    Murmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać

    Michał BanachBy Michał Banach24 listopada 2014Updated:1 grudnia 20172 komentarze7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Murmańsk - krążownik, który nie chciał się poddać
    Murmańsk - krążownik, który nie chciał się poddać
    Niektórzy mówią, że statki nie są tylko wytworami techniki, ale że mają coś w rodzaju duszy i woli walki, potrzebnej do stawiania czoła siłom natury. Nie ma to raczej nic wspólnego z prawdą, aczkolwiek niektóre statki i okręty rzeczywiście „podejmuję same decyzję o swoim losie”. Przykładem może być radziecki krążownik Murmańsk, który w drodze do stoczni złomowej zerwał się z holu i osiadł na skałach aby zakończyć swój żywot na dnie morza, a nie w stoczni złomowej.

    Krążownik Murmańsk spotkał podobny los jak liniowiec American Star, który w rejsie do stoczni złomowej zerwał się z holu, dzięki czemu zatonął po wielu latach tak jak powinien, a nie został rozebrany w stoczni. Zbudowany w 1955 roku radziecki krążownik po wycofaniu ze służby w 1989 roku miał zostać zezłomowany w 1994 roku. Podczas rejsu do Indii, gdzie miał się dopełnić jego los, okręt zerwał się z holu i osiadł na skałach przy brzegu Norwegii. Dopiero po wielu latach w 2013 roku ostatecznie wrak rozebrano.

    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby
    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby

    Krążowniki typu Swierdłow – ostatnie radzieckie konwencjonalne krążowniki

    Podczas II wojny światowej radziecka flota została poważnie uszczuplona w wyniku poniesionych strat, zwłaszcza wśród cięższych okrętów, takich jak pancerniki i krążowniki. Powodem strat był wiek i przestarzała konstrukcja tych okrętów, oraz nieadekwatne uzbrojenie, przez co były łatwym łupem dla niemieckiego lotnictwa.

    Radziecki pancernik Marat częściowo zatopiony przez lotnictwo
    Radziecki pancernik Marat częściowo zatopiony przez lotnictwo

    Zdając sobie sprawę z słabości radzieckiej floty, pod koniec lat 40. podjęto w Moskwie decyzję o jej rozbudowie, zwłaszcza o nowe krążowniki. Nową jakość miało wnieść 30 krążowników typu Swierdłow, będących rozwinięciem okrętów typu Czapajew z 1939 roku. Od swoich poprzedników jednostki różniły się nieznacznie wymiarami oraz dodatkowym wyposażeniem, dzięki czemu miały sprawdzoną, ale znacznie nowocześniejszą konstrukcję.

    Aleksander Newski - jeden z krążowników typu Swierdłow
    Aleksander Newski – jeden z krążowników typu Swierdłow

    Prace nad okrętami ruszyły w 1949 roku. Niestety pech chciał, że do władzy w 1953 roku doszedł Nikita Chruszczow. Tym co cechowało nowego pierwszego sekretarza była miłość do rakiet. Stwierdzenie, że Chruszczow miał fioła na ich punkcie jest mało powiedziane. Podbój kosmosu, okręty z rakietami, samoloty odrzutowe (z rakietami) czołgi z rakietami (zamiast dział) itd..

    W związku z tym program rozbudowy floty został zmieniony. Zatrzymano dalsze prace nad kolejnymi Swierdłowami, doprowadzając do budowy jedynie 14 okrętów. Pozostałe niedokończone kadłuby zezłomowano. Tym samym zakończyła się w ZSRR era tradycyjnych okrętów wojennych.

    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby
    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby

    Krążowniki typu Swierdłow były typowymi przedstawicielami swojej klasy. Miały 210 metrów długości i wyporność ponad 16 600 ton. Napędzane dwiema turbinami parowymi okręty osiągały prędkość 32,5 węzła. Uzbrojenie było pokaźne jak na krążowniki i składało się z 12 armat 152 mm umieszczonych po 3 w czterech wieżach (dwóch na dziobie i dwóch na rufie). Dodatkowo na okrętach zainstalowano 12 armat kalibru 100 mm w 6 wieżach, 32 armaty kalibru 37 mm i 10 wyrzutni torped. Załogę okrętów stanowiło 1250 marynarzy.

    Niestety okręty szybko stały się przestarzałe, gdy do eksploatacji weszły nowe jednostki z uzbrojeniem rakietowym. W związku z tym część zbudowanych krążowników szybko wycofano z służby liniowej, przenosząc je do jednostek szkolnych. Kilka okrętów przebudowano na okręty dowodzenia, usuwając dwie rufowe wieże i budując w ich miejsce lądowisko i hangar dla helikopterów. Jeden okręt – Ordżonikidze, sprzedano Indonezji w 1962 roku. Po zmianie nazwy na KRI Irian okręt służył przez 10 lat po czym został zezłomowany. Jeden okręt przebudowano natomiast na jednostkę doświadczalną do testów uzbrojenia rakietowego.

    Pozostałe okręty tego typu, służące w radzieckiej flocie zaczęto wycofywać z eksploatacji pod koniec lat 80. Proces złomowania był jednak rozłożony w czasie. Najdłużej wytrzymał Murmańsk, który przez 5 lat do 1994 roku czekał na swój los.

    Bardzo klimatyczne zdjęcie Murmańska, a dokładniej jego wraku
    Bardzo klimatyczne zdjęcie Murmańska, a dokładniej jego wraku

    Murmańsk – ostatni Swierdłow

    Prace nad krążownikiem Murmańsk rozpoczęto w 1953 roku w Siewierodwińsku. Zwodowano go 24 kwietnia 1955 roku, a do służby wcielono 22 września tego samego roku. Po przeprowadzeniu prób okręt trafił na krótką listę jednostek do złomowania, ponieważ Chruszczow chciał pozbyć się zbędnych w jego opinii konwencjonalnych okrętów.

    W 1957 roku rozpoczął się proces dezaktywacji okrętu. Zmniejszono załogę do tzw. załogi szczątkowej która i tak była spora i wynosiła 495 ludzi. Ze względu na ilość złomowanych statków (nawet 240 okrętów mogło zostać zezłomowanych w latach 1955-1958 w związku z „czystką Chruszczowa”) okręt przetrwał do 1961 roku.  Zmieniła się wówczas polityka wobec okrętów, ponieważ radziecka flota zaczęła… cierpieć na niedobór dużych okrętów wojennych. Prace nad nowymi krążownikami szły powoli, a USA miały coraz większą flotę. W związku z tym Murmańsk jak i kilka innych okrętów tego typu powrócił do służby.

    Murmańsk krótko po rozbiciu się. Okręt leżał nieco na boku, ale z czasem powrócił do pionu
    Murmańsk krótko po rozbiciu się. Okręt leżał nieco na boku, ale z czasem powrócił do pionu

    Zanim okręt zaczął wypełniać regularne zadania, trzeba było przeprowadzić liczne testy i szkolenia załogi. Trwały one do 1964 roku i przebiegały bardzo dobrze. W kolejnych latach okręt wykorzystywano głównie podczas wizyt w zagranicznych portach, jednakże Murmańsk regularnie brał udział w licznych ćwiczeniach i manewrach. W 1967 roku krążownik trafił na Morze Śródziemne, gdzie operował przez kilka lat po czym powrócił na północ do Siewierodwińska.

    Lata mijały, a okręt był coraz starszy. W związku z tym w 1989 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu (podobnie jak innych jednostek tego typu). Oficjalnie Murmańsk wycofano 1 grudnia 1989 roku a 31 grudnia 1992 roku ostatecznie usunięto z niego całe wyposażenie. W 1994 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu w Indiach.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Okręt wyruszył w swój ostatni rejs w grudniu, jednakże ze względu na bardzo złe warunki pogodowe krążownik zerwał się z holu i osiadł przy brzegu niedaleko norweskiej wioski Sørvær. I tu zaczyna się najlepsza część historii okrętu. Wrak, znajdując się na terytorium innego kraju całkowicie przestał interesować Rosjan. Dla nich liczył się fakt, że pozbyli się okrętu. Norwegowie za to byli wściekli, ponieważ zdawali sobie sprawę z tego jak Rosjanie podchodzą do spraw ekologii w przypadku okrętów.

    Mimo zapewnień, że okręt był pozbawiony wszystkich niebezpiecznych dla środowiska substancji i wyposażenia, Norwegowie postanowili go dokładnie zbadać. Okazało się wówczas, że w zbiornikach z olejem znajdowało się jeszcze całkiem sporo oleju. Targany falami okręt szybko zaczął tonąć i pękać, co doprowadziło do wydostania się szkodliwego płynu do wód małej zatoki w której znalazł się wrak. W efekcie doszło do skażenia okolicznych wód i śmierci tysięcy ryb.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Wrak rozpadał się, ale nie chciał zatonąć, ponieważ był zbyt blisko brzegu. Z czasem zaczął przyciągać licznych turystów, ponieważ wystające z wody wieże działowe krążownika robiły spore i wręcz upiorne wrażenie. Do tego statek mimo wszystko był w takim stanie, że możliwe było wejście na jego pokład. Norwegowie robili wszystko, aby zmusić Rosjan do zajęcia się statkiem, ale ci nie mieli zamiaru wracać do tematu (głównie ze względu na koszt takiej operacji). W międzyczasie według niektórych źródeł kolejne wyprawy ekologów na pokład zdewastowanego krążownika doprowadziły do wykrycia śladowych ilości radioaktywnego polonu.

    Nie doczekawszy się reakcji ze strony Rosjan, Norwegowie podjęli w 2009 roku decyzję o samodzielnym zezłomowaniu statku. Po wykonaniu ekspertyz uznali, że niemożliwe jest jego podniesienie i przeholowanie do stoczni złomowej. Jedynym wyjściem było zezłomowanie go na miejscu. Aby tego dokonać firma AF Decom zbudowała na około okrętu tamę. Z utworzonego jeziora wypompowano następnie całą wodę i w 2012 roku rozpoczęto proces rozbierania statku. Prace zakończono po roku.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Tak zakończyła się historia ostatniego radzieckiego konwencjonalnego krążownika. Jedyną pozostałością po krążownikach tego typu jest okręt Michaił Kutuzow zachowany jako okręt-muzeum w Noworosyjsku nad Morzem Czarnym.

    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZapomniane czołgi Marmon-Herrington
    Next Article Twierdza: Krzyżowiec 2 – powrót na Ziemię Świętą
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    5 września 20234 Mins Read91 Views

    Eduard Bohlen – wrak w głębi lądu

    By Michał Banach4
    4 września 20235 Mins Read990 Views

    Seawise Giant – największy statek w historii

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    15 sierpnia 20152 Mins Read

    Znane zagraniczne marki po polsku

    Do niektórych nazw produktów już tak się przyzwyczailiśmy, że nie ważne gdzie je zobaczymy, każdy…

    Historia
    10 listopada 20172 Mins Read

    Zamek w Wąsowie – galeria

    W niewielkiej wsi Wąsowo w powiecie nowotomyskim w gminie Kuślin, znajduje się zbudowany w latach…

    Artykuły
    10 czerwca 20203 Mins Read

    Oradour-sur-Glane – tragiczna pamiątka II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej, krótko po lądowaniu Aliantów w Normandii, w niewielkim francuskim miasteczku Oradour-sur-Glane…

    Artykuły
    19 maja 20163 Mins Read

    Natężenie ruchu lotniczego

    Zastanawialiście się kiedyś jak wygląda ruch lotniczy i ilość samolotów, które znajdują się w powietrzy…

    Artykuły
    21 września 20172 Mins Read

    SS Kraków – pierwszy po wojnie statek w Gdyni

    21 września 1945 roku do zrujnowanego przez działania wojenne portu w Gdyni wszedł polski masowiec…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.