SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Murmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać
    Murmańsk - krążownik, który nie chciał się poddać
    Murmańsk - krążownik, który nie chciał się poddać
    Artykuły

    Murmańsk – krążownik, który nie chciał się poddać

    Michał BanachBy Michał Banach24 listopada 2014Updated:1 grudnia 20172 komentarze7 Mins Read
    Niektórzy mówią, że statki nie są tylko wytworami techniki, ale że mają coś w rodzaju duszy i woli walki, potrzebnej do stawiania czoła siłom natury. Nie ma to raczej nic wspólnego z prawdą, aczkolwiek niektóre statki i okręty rzeczywiście „podejmuję same decyzję o swoim losie”. Przykładem może być radziecki krążownik Murmańsk, który w drodze do stoczni złomowej zerwał się z holu i osiadł na skałach aby zakończyć swój żywot na dnie morza, a nie w stoczni złomowej.

    Krążownik Murmańsk spotkał podobny los jak liniowiec American Star, który w rejsie do stoczni złomowej zerwał się z holu, dzięki czemu zatonął po wielu latach tak jak powinien, a nie został rozebrany w stoczni. Zbudowany w 1955 roku radziecki krążownik po wycofaniu ze służby w 1989 roku miał zostać zezłomowany w 1994 roku. Podczas rejsu do Indii, gdzie miał się dopełnić jego los, okręt zerwał się z holu i osiadł na skałach przy brzegu Norwegii. Dopiero po wielu latach w 2013 roku ostatecznie wrak rozebrano.

    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby
    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby

    Krążowniki typu Swierdłow – ostatnie radzieckie konwencjonalne krążowniki

    Podczas II wojny światowej radziecka flota została poważnie uszczuplona w wyniku poniesionych strat, zwłaszcza wśród cięższych okrętów, takich jak pancerniki i krążowniki. Powodem strat był wiek i przestarzała konstrukcja tych okrętów, oraz nieadekwatne uzbrojenie, przez co były łatwym łupem dla niemieckiego lotnictwa.

    Radziecki pancernik Marat częściowo zatopiony przez lotnictwo
    Radziecki pancernik Marat częściowo zatopiony przez lotnictwo

    Zdając sobie sprawę z słabości radzieckiej floty, pod koniec lat 40. podjęto w Moskwie decyzję o jej rozbudowie, zwłaszcza o nowe krążowniki. Nową jakość miało wnieść 30 krążowników typu Swierdłow, będących rozwinięciem okrętów typu Czapajew z 1939 roku. Od swoich poprzedników jednostki różniły się nieznacznie wymiarami oraz dodatkowym wyposażeniem, dzięki czemu miały sprawdzoną, ale znacznie nowocześniejszą konstrukcję.

    Aleksander Newski - jeden z krążowników typu Swierdłow
    Aleksander Newski – jeden z krążowników typu Swierdłow

    Prace nad okrętami ruszyły w 1949 roku. Niestety pech chciał, że do władzy w 1953 roku doszedł Nikita Chruszczow. Tym co cechowało nowego pierwszego sekretarza była miłość do rakiet. Stwierdzenie, że Chruszczow miał fioła na ich punkcie jest mało powiedziane. Podbój kosmosu, okręty z rakietami, samoloty odrzutowe (z rakietami) czołgi z rakietami (zamiast dział) itd..

    W związku z tym program rozbudowy floty został zmieniony. Zatrzymano dalsze prace nad kolejnymi Swierdłowami, doprowadzając do budowy jedynie 14 okrętów. Pozostałe niedokończone kadłuby zezłomowano. Tym samym zakończyła się w ZSRR era tradycyjnych okrętów wojennych.

    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby
    Murmańsk (prawdopodobnie, ponieważ nie mam pewności co do numeru na burcie) podczas służby

    Krążowniki typu Swierdłow były typowymi przedstawicielami swojej klasy. Miały 210 metrów długości i wyporność ponad 16 600 ton. Napędzane dwiema turbinami parowymi okręty osiągały prędkość 32,5 węzła. Uzbrojenie było pokaźne jak na krążowniki i składało się z 12 armat 152 mm umieszczonych po 3 w czterech wieżach (dwóch na dziobie i dwóch na rufie). Dodatkowo na okrętach zainstalowano 12 armat kalibru 100 mm w 6 wieżach, 32 armaty kalibru 37 mm i 10 wyrzutni torped. Załogę okrętów stanowiło 1250 marynarzy.

    Niestety okręty szybko stały się przestarzałe, gdy do eksploatacji weszły nowe jednostki z uzbrojeniem rakietowym. W związku z tym część zbudowanych krążowników szybko wycofano z służby liniowej, przenosząc je do jednostek szkolnych. Kilka okrętów przebudowano na okręty dowodzenia, usuwając dwie rufowe wieże i budując w ich miejsce lądowisko i hangar dla helikopterów. Jeden okręt – Ordżonikidze, sprzedano Indonezji w 1962 roku. Po zmianie nazwy na KRI Irian okręt służył przez 10 lat po czym został zezłomowany. Jeden okręt przebudowano natomiast na jednostkę doświadczalną do testów uzbrojenia rakietowego.

    Pozostałe okręty tego typu, służące w radzieckiej flocie zaczęto wycofywać z eksploatacji pod koniec lat 80. Proces złomowania był jednak rozłożony w czasie. Najdłużej wytrzymał Murmańsk, który przez 5 lat do 1994 roku czekał na swój los.

    Bardzo klimatyczne zdjęcie Murmańska, a dokładniej jego wraku
    Bardzo klimatyczne zdjęcie Murmańska, a dokładniej jego wraku

    Murmańsk – ostatni Swierdłow

    Prace nad krążownikiem Murmańsk rozpoczęto w 1953 roku w Siewierodwińsku. Zwodowano go 24 kwietnia 1955 roku, a do służby wcielono 22 września tego samego roku. Po przeprowadzeniu prób okręt trafił na krótką listę jednostek do złomowania, ponieważ Chruszczow chciał pozbyć się zbędnych w jego opinii konwencjonalnych okrętów.

    W 1957 roku rozpoczął się proces dezaktywacji okrętu. Zmniejszono załogę do tzw. załogi szczątkowej która i tak była spora i wynosiła 495 ludzi. Ze względu na ilość złomowanych statków (nawet 240 okrętów mogło zostać zezłomowanych w latach 1955-1958 w związku z „czystką Chruszczowa”) okręt przetrwał do 1961 roku.  Zmieniła się wówczas polityka wobec okrętów, ponieważ radziecka flota zaczęła… cierpieć na niedobór dużych okrętów wojennych. Prace nad nowymi krążownikami szły powoli, a USA miały coraz większą flotę. W związku z tym Murmańsk jak i kilka innych okrętów tego typu powrócił do służby.

    Murmańsk krótko po rozbiciu się. Okręt leżał nieco na boku, ale z czasem powrócił do pionu
    Murmańsk krótko po rozbiciu się. Okręt leżał nieco na boku, ale z czasem powrócił do pionu

    Zanim okręt zaczął wypełniać regularne zadania, trzeba było przeprowadzić liczne testy i szkolenia załogi. Trwały one do 1964 roku i przebiegały bardzo dobrze. W kolejnych latach okręt wykorzystywano głównie podczas wizyt w zagranicznych portach, jednakże Murmańsk regularnie brał udział w licznych ćwiczeniach i manewrach. W 1967 roku krążownik trafił na Morze Śródziemne, gdzie operował przez kilka lat po czym powrócił na północ do Siewierodwińska.

    Lata mijały, a okręt był coraz starszy. W związku z tym w 1989 roku podjęto decyzję o jego wycofaniu (podobnie jak innych jednostek tego typu). Oficjalnie Murmańsk wycofano 1 grudnia 1989 roku a 31 grudnia 1992 roku ostatecznie usunięto z niego całe wyposażenie. W 1994 roku podjęto decyzję o jego złomowaniu w Indiach.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Okręt wyruszył w swój ostatni rejs w grudniu, jednakże ze względu na bardzo złe warunki pogodowe krążownik zerwał się z holu i osiadł przy brzegu niedaleko norweskiej wioski Sørvær. I tu zaczyna się najlepsza część historii okrętu. Wrak, znajdując się na terytorium innego kraju całkowicie przestał interesować Rosjan. Dla nich liczył się fakt, że pozbyli się okrętu. Norwegowie za to byli wściekli, ponieważ zdawali sobie sprawę z tego jak Rosjanie podchodzą do spraw ekologii w przypadku okrętów.

    Mimo zapewnień, że okręt był pozbawiony wszystkich niebezpiecznych dla środowiska substancji i wyposażenia, Norwegowie postanowili go dokładnie zbadać. Okazało się wówczas, że w zbiornikach z olejem znajdowało się jeszcze całkiem sporo oleju. Targany falami okręt szybko zaczął tonąć i pękać, co doprowadziło do wydostania się szkodliwego płynu do wód małej zatoki w której znalazł się wrak. W efekcie doszło do skażenia okolicznych wód i śmierci tysięcy ryb.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Wrak rozpadał się, ale nie chciał zatonąć, ponieważ był zbyt blisko brzegu. Z czasem zaczął przyciągać licznych turystów, ponieważ wystające z wody wieże działowe krążownika robiły spore i wręcz upiorne wrażenie. Do tego statek mimo wszystko był w takim stanie, że możliwe było wejście na jego pokład. Norwegowie robili wszystko, aby zmusić Rosjan do zajęcia się statkiem, ale ci nie mieli zamiaru wracać do tematu (głównie ze względu na koszt takiej operacji). W międzyczasie według niektórych źródeł kolejne wyprawy ekologów na pokład zdewastowanego krążownika doprowadziły do wykrycia śladowych ilości radioaktywnego polonu.

    Nie doczekawszy się reakcji ze strony Rosjan, Norwegowie podjęli w 2009 roku decyzję o samodzielnym zezłomowaniu statku. Po wykonaniu ekspertyz uznali, że niemożliwe jest jego podniesienie i przeholowanie do stoczni złomowej. Jedynym wyjściem było zezłomowanie go na miejscu. Aby tego dokonać firma AF Decom zbudowała na około okrętu tamę. Z utworzonego jeziora wypompowano następnie całą wodę i w 2012 roku rozpoczęto proces rozbierania statku. Prace zakończono po roku.

    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu
    Tyle zostało z tego niegdyś dumnego okrętu

    Tak zakończyła się historia ostatniego radzieckiego konwencjonalnego krążownika. Jedyną pozostałością po krążownikach tego typu jest okręt Michaił Kutuzow zachowany jako okręt-muzeum w Noworosyjsku nad Morzem Czarnym.

    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Murmańsk podczas rozbiórki w latach 2012-2013
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZapomniane czołgi Marmon-Herrington
    Następny artykuł Twierdza: Krzyżowiec 2 – powrót na Ziemię Świętą
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.