SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » XC-120 Packplane – eksperymentalny transportowiec
    Artykuły

    XC-120 Packplane – eksperymentalny transportowiec

    Michał BanachBy Michał Banach4 kwietnia 2015Updated:6 listopada 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    XC-120 Packplane
    XC-120 Packplane
    Podczas II wojny światowej lotnictwo udowodniło swoje olbrzymie możliwości w zakresie wsparcia logistycznego i przewozu dużych ilości ładunków. Samoloty mogły dotrzeć dalej niż inne środki transportu i nie potrzebowały do funkcjonowania skomplikowanej infrastruktury – tak jak kolej potrzebuje torów prowadzących do danego miejsca, a transport drogowy odpowiednich dróg. Samolotom wystarczy lądowisko w punkcie A i B.

    Wraz z zakończeniem wojny, w USA, gdzie szczególnie interesowano się rozwojem lotnictwa transportowego zaczęto projektować coraz bardziej wymyślne samoloty transportowe. Jednym z nich był Fairchild XC-120 Packplane. Samolot ten wyróżniał się zupełnie inną konfiguracją niż typowe maszyny tego typu. Zamiast przedziału ładunkowego miał pod kadłubem odczepiany kontener, w którym przewożono ładunek.

    https://www.youtube.com/watch?v=rjgxiXxu3nY

    Odłączany przedział transportowy

    Typowe samoloty transportowe mają odpowiedniej wielkości przedział transportowy, w którym można umieścić ładunek. Oznacza to, że samolot musi być duży, a na lotnisku musi znajdować się odpowiednia infrastruktura do jego rozładowania. W latach 50-tych problemem było szybkie rozładowanie coraz większych samolotów, aby mogły np. wrócić po kolejny ładunek. Inny problem, to rozładowanie samolotu w warunkach bojowych, np. pod ostrzałem. Kolejna kwestia to konfiguracja przedziału transportowego w owych czasach, niezbyt podatna w przeszłości na szybkie modyfikacje.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)

    Konstruktorzy XC-120 uznali, że najlepszym rozwiązaniem tego problemu będzie zastąpienie przedziału transportowego specjalnym kontenerem w którym umieści się cały ładunek. Samolot doleci z nim do celu, zostawi kontener i poleci dalej, natomiast obsługa lotniska rozładuje go w swoim tempie. Jak pomyśleli, tak zrobili.

    Fairchild XC-120 Packplane

    Prace nad samolotem ruszyły pod koniec lat 40.. Aby ułatwić eksploatację wykorzystano już istniejącą konstrukcję, opierając projekt nowego transportowca na samolocie C-119 Flying Boxcar. Zbudowany w 1947 roku samolot był jednym z bardziej udanych. W latach 1949-1955 powstało blisko 1200 Boxcarów, a maszyny te wykorzystywano do lat 90-tych w niektórych krajach.

    Ciekawostka

    Podczas wojny w Wietnamie, w 1968 roku na bazie C-119 zbudowano 52 samoloty wsparcia – gunshipy, AC-119, które zastąpiły pierwsze tego typu samolotu, czyli AC-47 Spooky.

    Przeróbki dokonano poprzez obcięcie dolnej części kadłuba C-119 i przerobieniu skrzydeł oraz podwozia. Samolot zachował oryginalny napęd w postaci dwóch silników Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major o mocy 3250 KM każdy. Rozpiętość skrzydeł pozostała prawie taka sama i wynosiła 32,5 metra.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)

    Ciekawostką było podwozie XC-120. Ze względu na obecność kontenera, niemożliwe było wykorzystanie trzypunktowego podwozia, tak jak w większości samolotów. Problem rozwiązano wprowadzając czteropunktowe podwozie w gondolach silników – dwie pary kół z przodu i dwie z tyłu gondoli.

    Załogę samolotu stanowiło aż 5 osób. Dwóch pilotów, mechanik i dwóch logistyków odpowiedzialnych za ładunek. W gondoli w zależności od konfiguracji można było przewieźć 66 żołnierzy wraz z wyposażeniem. Zaprojektowano kilka różnych rodzajów kontenerów, przystosowanych do odpowiednich ładunków. Same kontenery miały własne podwozie, dzięki czemu mogły być przeciągane bez użycia przyczep. Ładowność wynosiła około 9 ton.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)

    Prace nad samolotem zakończono w sierpniu 1950 roku. Oblot maszyny miał miejsce 11 sierpnia 1950 roku. Następnie rozpoczęto serię bardzo różnorodnych prób i eksperymentów. Okazało się, że samolot spisuje się całkiem nieźle. Jedynym problemem był wysoko umieszczony środek ciężkości zwłaszcza podczas lotu bez kontenera. Maszyna była wówczas nieco niestabilna, ale nie był to problem nie do usunięcia.

    Równolegle z próbami, jedyny zbudowany Packplane wziął udział w licznych pokazach lotniczych. Niestety mimo całkiem udanej konstrukcji samolot nie zyskał aprobaty wojska, ani użytkowników cywilnych. Z czasem prace wstrzymano, a sam prototyp prawdopodobnie zezłomowano.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)

    Prawie dobra idea?

    Idea odłączanego przedziału transportowego była całkiem niezłym pomysłem, zwłaszcza w latach 50., kiedy XC-120 powstał. Nie było wówczas standardowych procedur logistycznych, także możliwość przygotowania kilku różnych konfiguracji kontenera, w zależności od przewożonego ładunku była niezłym rozwiązaniem.

    W kolejnych latach idea samolotu stała się nieaktualna, wraz z wprowadzeniem konkretnych procedur i systemów pakowania ładunku np. na paletach. Standardy jakie zaczęto wówczas wprowadzać stały się podstawą do zmiany podejścia do logistyki. Zamiast dostosowywać samolot do różnych ładunków, dostosowano go do pewnych standardów, a potem ładunki dostosowywano do tegoż standardu. Tak jest do dzisiaj.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)

    Nie oznacza to jednak, że samolot podobny do XC-120 nie powstanie współcześnie. Obecnie istniejące standardy logistyczne mogą ułatwić zbudowanie specjalnych samolotów transportowych, np. przystosowanych do przenoszenia jednego typowego kontenera 20 lub 40 stopowego.

    Pomysł odczepianego przedziału ładunkowego nie umarł wraz z Packplanem W kolejnych latach zbudowano kilka latających dźwigów – np. śmigłowiec Mi-10, które również mogły przewozić ładunek pod kadłubem.

    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    XC-120 Packplane (fot. Nathan James Cope)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleGAZ-A Aero – radziecki aerodynamiczny cudak
    Next Article Paryż w połowie XIX wieku – zdjęcia
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    10 września 20234 Mins Read

    Radithor – „lek”, który zabijał

    By Michał Banach0
    9 września 20232 Mins Read30 Views

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Film
    17 czerwca 20161 Min Read

    The Lion City II – niesamowity time lapse – film

    Australijski filmowiec Keith Loutit mieszkający w Singapurze przygotował niesamowity filmik przedstawiający jak zmieniało się miasto…

    Artykuły
    23 listopada 20152 Mins Read

    Studebaker Supply Tank – zapomniany amerykański czołg

    Pierwsze czołgi, które zadebiutowały na frontach I wojny światowej stały się szybko inspiracją dla wielu…

    Artykuły
    5 kwietnia 20183 Mins Read

    Motorola DynaTAC 8000X – pierwszy prawdziwy telefon komórkowy

    Zaprezentowana 3 kwietnia 1973 roku Motorola DynaTAC 8000X była pierwszym telefonem komórkowym, który trafił do…

    Historia
    10 lipca 20161 Min Read

    USS Texas pod koniec lat 70. – zdjęcia

    Pancernik USS Texas jest najstarszym dreadnoughtem, jaki przetrwał do dnia dzisiejszego. Unikatowy okręt od końca…

    Artykuły
    2 lutego 20233 Mins Read

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Pod koniec XIX wieku istniały dziesiątki, jak nie setki patentów na zamknięcia do butelek. Wydawało…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.