SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mil Mi-10 – latający dźwig
    Mil Mi-10 - latający dźwig z ZSRR
    Mil Mi-10 - latający dźwig z ZSRR
    Artykuły

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    Michał BanachBy Michał Banach15 czerwca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    W latach 60., za sprawą budowanych w ZSRR ciężkich śmigłowców transportowych Mi-6, przedstawiciele wojska i przemysłu zdali sobie sprawę z możliwości jakie tak potężne śmigłowce mogą mieć. Tak rozpoczęła się historia Mi-10 – jednego z największych śmigłowców określanych jako „latające dźwigi”. W kodzie NATO śmigłowiec nosił nazwę Herke.

    Geneza i konstrukcja

    Zbudowany pod koniec lat 50. Mi-6 był całkiem niezłą konstrukcją. Jego największą zaletą była możliwość transportowania bardzo ciężkich ładunków na znaczne odległości. Niestety śmigłowiec ten miał jedną wadę. Podczas transportu dużych gabarytowo ładunków, podwieszanych pod kadłubem, załoga miała za małą widoczność aby precyzyjnie operować maszyną podczas rozładunku. Konstruktorzy w biurze Mil-a postanowili rozwiązać ten problem, konstruując śmigłowiec przystosowany specjalnie do transportu dużych ładunków pod kadłubem. Nowy projekt otrzymał oznaczenie V-10, zmienione później na Mi-10.

    Mil Mi-6
    Mil Mi-6

    Nowa maszyna miała zachować jak najwięcej elementów konstrukcyjnych śmigłowca Mi-6 aby ułatwić eksploatację tych nietypowych konstrukcji. Wykorzystano więc cały układ napędowy Mi-6, składający się z dwóch silników D-25 o mocy 5500 KM każdy. Silniki te zapewniały prędkość maksymalna 250 km/h, zasięg około 640 km i pułap maksymalny do 4800 m. W sytuacjach kryzysowych śmigłowiec mógł kontynuować lot na jednym sprawnym silniku.

    Mil Mi-6 i Mi-10
    Mil Mi-6 i Mi-10

    Kadłub śmigłowca znacząco różnił się jednak od Mi-6 z którego się wywodził. Zamiast pękatego kadłuba pierwowzoru, pozwalającego na transport sporej ilości ładunków i ludzi w jego wnętrzu, nowa maszyna miała znacznie mniejszy i bardziej płaski kadłub, w którym znajdowało się miejsce jedynie dla 28 pasażerów i 3 ton ładunku. Wszystko inne miało być transportowane pod kadłubem, w specjalnym stelażu, zbudowanym z wysokiego podwozia Mi-10. Sam śmigłowiec ważył 27 ton, a maksymalna masa startowa wynosiła 43 tony.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Załogę śmigłowca miało stanowić od 3 do 5 osób. Oprócz pilotów, na pokładzie w zależności od przewożonego ładunku znajdowali się technicy odpowiedzialni za opiekę nad ładunkiem. Wykorzystywali oni kamery zamontowane w różnych miejscach i specjalne świetliki do obserwacji ładunku. Niektóre egzemplarze Mi-10 wyposażano również w małą gondolę pod kokpitem, z której można było dodatkowo obserwować ładunek.

    Śmigłowiec posiadał całe ówcześnie wykorzystywane wyposażenie do lotów w trudnych warunkach pogodowych i przy ograniczonej widoczności. Ze względu na swoją konstrukcję i wysoki środek ciężkości rzadko prowadzono jednak takie loty w obawie przed katastrofami. Kokpit śmigłowca był klimatyzowany i ogrzewany. Znajdowała się w nim również instalacja tlenowa do lotów na znacznych wysokościach.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Eksploatacja

    Prace nad Mi-10 ruszyły w 1959 roku a prototyp ukończono rok później. W swój pierwszy lot wzbił się 15 czerwca 1960 roku. Krótko po rozpoczęciu prób śmigłowiec niestety uległ katastrofie. Nie zniechęciło to konstruktorów, którzy mieli gotową drugą maszynę, która kontynuowała próby. W 1961 roku śmigłowiec pokazano publicznie na wystawie w podmoskiewskim Tuszynie.

    Do produkcji seryjnej Mi-10 wszedł stosunkowo późno, ponieważ dopiero w 1964 roku. Pierwszy seryjny egzemplarz wzbił się w powietrze 10 września tego roku. Produkcja trwała do 1971 roku i zakończyła się budową 55 śmigłowców w różnych wersjach. W 1977 roku zastanawiano się nad produkcją kolejnych maszyn, ale ostatecznie z tego zrezygnowano. Niektóre źródła mówią o większej ilości zbudowanych egzemplarzy, ale nie są to potwierdzone informacje.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Śmigłowce trafiły do eksploatacji zarówno w wojsku, jak i przemyśle. Jeden z śmigłowców przystosowano również do bicia rekordów. W swoim czasie Mi-10 ustanowił 7 rekordów – pułapu z ładunkiem, maksymalnego ładunku na wysokości 2 km, pułapu z ładunkiem 2 ton, 5, 15, 20 i 25 ton. W późniejszym czasie inne śmigłowce pobiły te rekordy. Oficjalnie śmigłowce te nie były wykorzystywane w innych krajach po za ZSRR, ale być może w latach 80. kilka z nich wypożyczono.

    Mi-10 służyły głównie do transportu ciężkich ładunków i specjalistycznego wyposażenia. Maszyny te wykorzystywano często podczas budowy różnych obiektów. W wojsku śmigłowce te wykorzystywano do transportu pojazdów wojskowych różnego rodzaju. Dzięki swoim rozmiarom idealnie nadawały się do udziału w operacjach badawczych. Wykorzystywano je nie tylko do transportu ładunków i zaopatrzenia, ale również całych laboratoriów.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Wraz z pojawianiem się nowych konstrukcji, Mi-10 zaczęto wycofywać z eksploatacji i już w latach 80. znaczna część maszyn znajdowała się w muzeach, albo na złomowiskach. Ostatni egzemplarz wycofano jednak z eksploatacji dopiero w 2009 roku. Prawdopodobnie jeden Mi-10K jest obecnie w na tyle dobrym stanie, że można przywrócić go do lotu. Jest to jednak mało prawdopodobne, ponieważ nowsze śmigłowce mają już znacznie lepsze osiągi i możliwości transportowe.

    Kilka egzemplarzy Mi-10 można znaleźć w muzeach i na złomowiskach w całej Rosji. Poza pojedynczymi egzemplarzami ich stan jest jednak bardzo zły.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Wersje

    W toku produkcji i eksploatacji. powstało kilka odmian śmigłowca Mi-10. Oprócz wersji podstawowej warto wymienić model Mi-10K. Prawdopodobnie zbudowano 17 maszyn tego typu. Różniły się one tym, że miały krótsze podwozie, dzięki czemu były nieco bardziej stabilne podczas lotu. Maszynę tę zaprezentowano po raz pierwszy 26 marca 1966 roku w Moskwie. Oprócz zmian w podwoziu śmigłowiec ten miał sporo mniejszych modyfikacji usprawniających konstrukcję.

    Innym ciekawym modelem był Mi-10R. Zbudowano jeden egzemplarz tego modelu, który służył do bicia rekordów. Jego konstrukcja była nieco bardziej dopracowano niż w maszynach seryjnych, dzięki czemu miał on lepsze możliwości transportowe i pilotażowe.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Kolejnym ciekawym modelem był Mi-10P, wykorzystywany do przenoszenia wyposażenia do walki elektronicznej. Specjalne urządzenie zakłócające było przenoszone pod kadłubem śmigłowca. Powstało jeszcze kilka innych wersji, które były jednak bardziej pojedynczymi modyfikacjami maszyn seryjnych, przystosowanymi do nietypowych zadań transportowych.

    Zapomniany kolos

    Mi-10 był wspaniałym śmigłowcem o olbrzymich możliwościach. Niestety okazało się, że był zbyt specjalistyczny. Z czasem po prostu zaczęło brakować dla niego zastosowania. Rozwój techniki sprawił również, że standardowe śmigłowce transportowe zyskały podobne osiągi, a często nawet większe.

    Mil Mi-10
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10 (fot. Alan Wilson)
    Mil Mi-10 (fot. Alan Wilson)
    Mil Mi-10 (fot. Alan Wilson)
    Mil Mi-10 (fot. Alan Wilson)
    Mil Mi-10 (fot. Wikimedia Commons)
    Mil Mi-10 (fot. Wikimedia Commons)
    Mil Mi-10 (fot. Andrey/Flickr.com)
    Mil Mi-10 (fot. Andrey/Flickr.com)
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10 (fot. Sergey Krivchikov)
    Mil Mi-10 (fot. Sergey Krivchikov)
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10
    Mil Mi-10

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie
    Next Article Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    5 lutego 20234 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.