SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy
    Lockheed R6V Constitution - za duży na swoje czasy
    Lockheed R6V Constitution - za duży na swoje czasy
    Artykuły

    Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy

    Michał BanachBy Michał Banach24 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Samoloty pasażerskie w latach 30. i 40. nie były zbyt duże i zabierały tylko kilkudziesięciu pasażerów. W 1942 roku w USA pojawił się jednak pomysł zbudowania dużego, dwupokładowego samolotu pasażerskiego i transportowego. Maszyna otrzymała oznaczenie Lockheed Model 89, ale bardziej znana jest jako Lockheed R6V Constitution. Zbudowano dwa egzemplarze, które wykorzystywano jedynie w ograniczonym zakresie.

    Samoloty transportowe i pasażerskie

    Na początku lat 40. US Navy do zadań transportowych na większych dystansach wykorzystywała wodnosamoloty i łodzie latające. Samoloty te miały jednak wiele ograniczeń, zwłaszcza z powodu potrzeby operowania z wody.  W związku z tym w 1942 roku dowództwo floty zleciło zakładom Lockheeda opracowanie dużego, czterosilnikowego samolotu transportowego. W prace zaangażowano również linie Pan Am, ponieważ zakładano, że taka maszyna będzie nadawała się również do wykorzystania w roli samolotów pasażerskich.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution

    Pracami projektowymi nad samolotem oznaczonym jako Lockheed Model 89 kierował Willis Hawkins i W. A. Pulver, a z ramienia floty, pomagał im E. L. Simpson Jr. Według założeń samolot miał dysponować miejscem dla około 90 pasażerów oraz w pełni hermetyzowaną kabiną. Zamówiono 50 maszyn w finalnej konfiguracji, a koszt całego projektu wyceniono na 111 250 000 dolarów (współcześnie około 1,74 mld dolarów).

    Mimo ambitnych planów, wraz z zakończeniem II wojny światowej zamówienie obcięto do 2 samolotów w cenie 27 mln dolarów (współcześnie około 383 mln dolarów). Pierwszy egzemplarz wzbił się w powietrze 9 listopada 1946 roku, a drugi 9 czerwca 1948 roku. Maszyny otrzymały oznaczenie Lockheed R6V Constitution.

    Od pierwszego planu Lockheed L-1049 Super Constellation, Lockheed L-749 Constellation, Lockheed 14 Super Electra, Lockheed 12 Electra Junior, Lockheed 10 Electra, Lockheed R6V Constitution
    Od pierwszego planu Lockheed L-1049 Super Constellation, Lockheed L-749 Constellation, Lockheed 14 Super Electra, Lockheed 12 Electra Junior, Lockheed 10 Electra, Lockheed R6V Constitution

    Oba samoloty miały podobną konstrukcję, ale różniły się wykończeniem wnętrza. Pierwszy egzemplarz był maszyną testowo-transportową, a drugi testowo-pasażerską. Maszyny miały 47,6 m długości i 57,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 83 460 kg. Napęd stanowiły 4 silniki Pratt & Whitney R-4360-22W o mocy 3000 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 490 km/h i przelotową 418 km/h, oraz zasięg 8670 km. W wersji pasażerskiej możliwe było zabranie do 168 pasażerów oraz 12 członków załogi.

    Cechą charakterystyczną samolotów był kadłub o przekroju ósemki. Zarówno kadłub jak i skrzydła zaprojektowano tak, że możliwe było dostanie się do wszystkich podzespołów samolotu w trakcie lotu – również silników, do których prowadziły tunele w skrzydłach. Pozwalało to na przeprowadzanie napraw w trakcie lotu.

    Eksploatacja

    Już podczas pierwszych lotów okazało się, że R6V Constitution dysponował zbyt słabymi silnikami, co obniżało jego osiągi. Dodatkowo same silniki przegrzewały się, przez co często latano z częściowo zdjętymi osłonami. Generowało to jednak większe opory powietrza, przez co osiągi jeszcze bardziej spadały. Samoloty te były największymi samolotami lądowymi wykorzystywanymi kiedykolwiek przez US Navy (większe były jedynie łodzie latające Martin JRM Mars). Generowało to dużo problemów logistycznych i wysokie koszty obsługi. Warto w tym miejscu dodać, że już podczas budowy tych samolotów zakłady Lockheeda miały z nimi problem. Dol finalnego montażu trzeba było zbudować nowy, wyższy hangar,  którego koszt wyniósł 1 250 000 dolarów (współcześnie około 16,4 mln dolarów).

    Pierwszy prototyp wykorzystywano przez długi czas do lotów testowych i transportowych, a także prób systemy JATO (ang. Jet Assisted Take Off ), czyli systemu wspomagania startu silnikami odrzutowymi. Podczas prób udało się skrócić drogę startu o 24%. Drugi egzemplarz Constitution z racji wykończenia kabiny, używano do zadań transportowych i pokazowych.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution

    W 1953 roku US Navy wycofała z eksploatacji oba samoloty. Chociaż próbowano zainteresować nimi linie lotnicze, te nie chciały inwestować w duże, powolne samoloty pasażerskie. W związku z tym przez 2 lata samoloty przechowywano w magazynie, a w 1955 roku sprzedano je wraz z 13 zapasowymi silnikami za sumę… 97 785 dolarów (współcześnie około 934 000 dolarów).

    Pierwszy prototyp trafił do Las Vegas, gdzie wykorzystywano go jako reklamę, jednak gdy teren na którym samolot stał został kupiony przez Howarda Hughesa, samolot zezłomowano. Drugi egzemplarz przetrfał trochę dłużej, ponieważ trafił na Florydę. Z powodu uszkodzeń w wyniku pożaru, samolot stał przez wiele lat na lotnisku, po czym w latach 70. został przeholowany na pobliską działkę, gdzie miał stać się restauracją i częścią muzeum. Planów nie zrealizowano i ostatecznie ostatni Constitution został również zezłomowany.

    Podsumowanie

    Kariera Lockheedów R6V Constitution była krótka i daleka od pierwotnych planów. Ich największym problemem były zbyt słabe osiągi, których nie polepszyło zainstalowanie mocniejszych silników w toku eksploatacji. Samoloty były drogie w eksploatacji, a do tego sprawiały wiele problemów technicznych.

    Chociaż możliwość zabrania na pokład 168 pasażerów dawała olbrzymie możliwości, w latach 50. nie było jeszcze zapotrzebowania na tak duże samoloty pasażerskie. Eksploatowane w tym samym czasie samoloty Lockheed Constellation zabierały 40-81 pasażerów, co było wystarczające. Dodatkowo samoloty te był zdecydowanie szybsze od Constitution.

    Również idea samolotów dwupokładowych była w tamtym okresie niezbyt odpowiednia (chociaż niektóre łodzie latające miały taki układ kadłuba). Gdyby rozwiązano problemy z silnikami, samoloty te możliwe, że zainteresowałyby jakieś linie lotnicze, ale na pewno nie na tyle, aby zyskać popularność podobną do słynnego Lockheeda Constellation.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułJak sprzątać pokój niemowlaka?
    Następny artykuł Zapomniany Kreutzer Air Coach
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.