SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy
    Lockheed R6V Constitution - za duży na swoje czasy
    Lockheed R6V Constitution - za duży na swoje czasy
    Artykuły

    Lockheed R6V Constitution – za duży na swoje czasy

    Michał BanachBy Michał Banach24 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Samoloty pasażerskie w latach 30. i 40. nie były zbyt duże i zabierały tylko kilkudziesięciu pasażerów. W 1942 roku w USA pojawił się jednak pomysł zbudowania dużego, dwupokładowego samolotu pasażerskiego i transportowego. Maszyna otrzymała oznaczenie Lockheed Model 89, ale bardziej znana jest jako Lockheed R6V Constitution. Zbudowano dwa egzemplarze, które wykorzystywano jedynie w ograniczonym zakresie.

    Samoloty transportowe i pasażerskie

    Na początku lat 40. US Navy do zadań transportowych na większych dystansach wykorzystywała wodnosamoloty i łodzie latające. Samoloty te miały jednak wiele ograniczeń, zwłaszcza z powodu potrzeby operowania z wody.  W związku z tym w 1942 roku dowództwo floty zleciło zakładom Lockheeda opracowanie dużego, czterosilnikowego samolotu transportowego. W prace zaangażowano również linie Pan Am, ponieważ zakładano, że taka maszyna będzie nadawała się również do wykorzystania w roli samolotów pasażerskich.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution

    Pracami projektowymi nad samolotem oznaczonym jako Lockheed Model 89 kierował Willis Hawkins i W. A. Pulver, a z ramienia floty, pomagał im E. L. Simpson Jr. Według założeń samolot miał dysponować miejscem dla około 90 pasażerów oraz w pełni hermetyzowaną kabiną. Zamówiono 50 maszyn w finalnej konfiguracji, a koszt całego projektu wyceniono na 111 250 000 dolarów (współcześnie około 1,74 mld dolarów).

    Mimo ambitnych planów, wraz z zakończeniem II wojny światowej zamówienie obcięto do 2 samolotów w cenie 27 mln dolarów (współcześnie około 383 mln dolarów). Pierwszy egzemplarz wzbił się w powietrze 9 listopada 1946 roku, a drugi 9 czerwca 1948 roku. Maszyny otrzymały oznaczenie Lockheed R6V Constitution.

    Od pierwszego planu Lockheed L-1049 Super Constellation, Lockheed L-749 Constellation, Lockheed 14 Super Electra, Lockheed 12 Electra Junior, Lockheed 10 Electra, Lockheed R6V Constitution
    Od pierwszego planu Lockheed L-1049 Super Constellation, Lockheed L-749 Constellation, Lockheed 14 Super Electra, Lockheed 12 Electra Junior, Lockheed 10 Electra, Lockheed R6V Constitution

    Oba samoloty miały podobną konstrukcję, ale różniły się wykończeniem wnętrza. Pierwszy egzemplarz był maszyną testowo-transportową, a drugi testowo-pasażerską. Maszyny miały 47,6 m długości i 57,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 83 460 kg. Napęd stanowiły 4 silniki Pratt & Whitney R-4360-22W o mocy 3000 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 490 km/h i przelotową 418 km/h, oraz zasięg 8670 km. W wersji pasażerskiej możliwe było zabranie do 168 pasażerów oraz 12 członków załogi.

    Cechą charakterystyczną samolotów był kadłub o przekroju ósemki. Zarówno kadłub jak i skrzydła zaprojektowano tak, że możliwe było dostanie się do wszystkich podzespołów samolotu w trakcie lotu – również silników, do których prowadziły tunele w skrzydłach. Pozwalało to na przeprowadzanie napraw w trakcie lotu.

    Eksploatacja

    Już podczas pierwszych lotów okazało się, że R6V Constitution dysponował zbyt słabymi silnikami, co obniżało jego osiągi. Dodatkowo same silniki przegrzewały się, przez co często latano z częściowo zdjętymi osłonami. Generowało to jednak większe opory powietrza, przez co osiągi jeszcze bardziej spadały. Samoloty te były największymi samolotami lądowymi wykorzystywanymi kiedykolwiek przez US Navy (większe były jedynie łodzie latające Martin JRM Mars). Generowało to dużo problemów logistycznych i wysokie koszty obsługi. Warto w tym miejscu dodać, że już podczas budowy tych samolotów zakłady Lockheeda miały z nimi problem. Dol finalnego montażu trzeba było zbudować nowy, wyższy hangar,  którego koszt wyniósł 1 250 000 dolarów (współcześnie około 16,4 mln dolarów).

    Pierwszy prototyp wykorzystywano przez długi czas do lotów testowych i transportowych, a także prób systemy JATO (ang. Jet Assisted Take Off ), czyli systemu wspomagania startu silnikami odrzutowymi. Podczas prób udało się skrócić drogę startu o 24%. Drugi egzemplarz Constitution z racji wykończenia kabiny, używano do zadań transportowych i pokazowych.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution

    W 1953 roku US Navy wycofała z eksploatacji oba samoloty. Chociaż próbowano zainteresować nimi linie lotnicze, te nie chciały inwestować w duże, powolne samoloty pasażerskie. W związku z tym przez 2 lata samoloty przechowywano w magazynie, a w 1955 roku sprzedano je wraz z 13 zapasowymi silnikami za sumę… 97 785 dolarów (współcześnie około 934 000 dolarów).

    Pierwszy prototyp trafił do Las Vegas, gdzie wykorzystywano go jako reklamę, jednak gdy teren na którym samolot stał został kupiony przez Howarda Hughesa, samolot zezłomowano. Drugi egzemplarz przetrfał trochę dłużej, ponieważ trafił na Florydę. Z powodu uszkodzeń w wyniku pożaru, samolot stał przez wiele lat na lotnisku, po czym w latach 70. został przeholowany na pobliską działkę, gdzie miał stać się restauracją i częścią muzeum. Planów nie zrealizowano i ostatecznie ostatni Constitution został również zezłomowany.

    Podsumowanie

    Kariera Lockheedów R6V Constitution była krótka i daleka od pierwotnych planów. Ich największym problemem były zbyt słabe osiągi, których nie polepszyło zainstalowanie mocniejszych silników w toku eksploatacji. Samoloty były drogie w eksploatacji, a do tego sprawiały wiele problemów technicznych.

    Chociaż możliwość zabrania na pokład 168 pasażerów dawała olbrzymie możliwości, w latach 50. nie było jeszcze zapotrzebowania na tak duże samoloty pasażerskie. Eksploatowane w tym samym czasie samoloty Lockheed Constellation zabierały 40-81 pasażerów, co było wystarczające. Dodatkowo samoloty te był zdecydowanie szybsze od Constitution.

    Również idea samolotów dwupokładowych była w tamtym okresie niezbyt odpowiednia (chociaż niektóre łodzie latające miały taki układ kadłuba). Gdyby rozwiązano problemy z silnikami, samoloty te możliwe, że zainteresowałyby jakieś linie lotnicze, ale na pewno nie na tyle, aby zyskać popularność podobną do słynnego Lockheeda Constellation.

    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution
    Lockheed R6V Constitution

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak sprzątać pokój niemowlaka?
    Next Article Zapomniany Kreutzer Air Coach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.