Przeglądając historię pierwszych seryjnie produkowanych odrzutowców zwykle natrafia się na kilka maszyn, których historia jest dobrze udokumentowana. Niestety większość źródeł pomija wręcz dziesiątki produkowanych w małych seriach maszyn, takich jak np. North American FJ-1 Fury będący pierwszym operacyjnym odrzutowcem US Navy i posłużył jako podstawa do opracowania myśliwca North American F-86 Sabre.

Geneza

Wraz z rozpoczęciem prac nad myśliwcem McDonnell FD-1 Phantom, dowództwo US Navy zdało sobie sprawę z szybkiego rozwoju napędu odrzutowego. Oznaczało to, że prawie pewnym było, że w momencie wprowadzenia do służby, Phantom może być przestarzały. W związku z tym już w 1944 roku rozpoczęto poszukiwania jego następcy. W ogłoszonym konkursie stanęły trzy firmy – North American Aviation, McDonnell Aircraft Corporation i Vought.

McDonnell FH-1 Phantom
McDonnell FH-1 Phantom

Ostatecznie wszystkie trzy firmy dostarczyły samoloty, które wyprodukowano w mniejszych (North American FJ-1 Fury i Vought F6U Pirate) oraz większych (McDonnell F2H Banshee) seriach. Chociaż samoloty powstawały równolegle, znacząco się od siebie różniły i był efektem licznych eksperymentów prowadzonych przez konstruktorów. Największe znaczenie miała jednak maszyna North American Aviation, która chociaż wyprodukowana w niewielkiej serii, doprowadziła do powstania jednego z najważniejszych wczesnych amerykańskich odrzutowców –  North American F-86 Sabre.

Pierwszy operacyjny odrzutowiec US Navy

Wraz z ogłoszeniem konkursu na następcę FD-1 Phantom, w zakładach North American rozpoczęto prace nad projektem NA-134. Maszyna została oficjalnie zamówiona przez US Navy 1 stycznia 1945 roku jako XFJ-1. Konstruktorzy od początku podeszli do projektu z założeniem, aby wykorzystać jak najwięcej rozwiązań już opracowanych i sprawdzonych. W związku z tym XFJ-1 otrzymał proste skrzydła, trójpodporowe podwozie z kółkiem przednim oraz kroplową owiewkę kokpitu wzorowaną na stosowanej w produkowanych seryjnie myśliwcach North American P-51D Mustang. Silnik turboodrzutowy Allison J-35-A-2 umieszczono w kadłubie, a na nosie umieszczono wlot powietrza. Aby uprościć konstrukcję i ułatwić przepływ powietrza do silników, kokpit umieszczono nad całym tym systemem. Podstawowym uzbrojeniem myśliwca stało się 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm.

North American FJ-1 Fury
North American FJ-1 Fury

Oblot prototypu miał miejsce 27 listopada 1946 roku. Wyniki prób były bardzo dobre, chociaż samolot wymagał kilku poprawek. Po ich wprowadzeniu, rozpoczęto produkcję seryjną partii 30 maszyn o oznaczeniu fabrycznym NA-141, oraz wojskowym North American FJ-1 Fury. Dostawy maszyn rozpoczęto w marcu 1948 roku i już 10 marca 1948 roku eskadra VF-5A operująca z lotniskowca USS Boxer stała się pierwszą operacyjną eskadrą US Navy wykorzystującą maszyny o napędzie odrzutowym (dopiero w maju taki status otrzymała eskadra operująca na myśliwcach FD-1 Phantom).

W trakcie prób Fury wykazał możliwość startowania bez wsparcia katapulty, ale ostatecznie uznano, że w warunkach bojowych rozwiązanie to jest zbyt niebezpieczne, ponieważ po starcie samolot musiał powoli nabierać wysokości z powodu zbyt niskiej prędkości.

North American FJ-1 Fury
North American FJ-1 Fury

North American FJ-1 Fury miał 10,5 m długości i 11,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa bojowa wynosiła 6854 kg. Napęd stanowił jeden silnik turboodrzutowy Allison J35-A-2 zapewniający prędkość maksymalną 880 km/h i zasięg 2400 km z dodatkowymi zbiornikami paliwa. Uzbrojenie składało się z 6 karabinów maszynowych Browning M2 kalibru 12,7 mm umieszczonych wokół wlotu powietrza na nosie z zapasem 1500 pocisków. Maszyna nie posiadała węzłów podskrzydłowych. Dodatkowo, aby wzmocnić konstrukcję, zrezygnowano z składanych skrzydeł. Zamiast tego zastosowano system częściowego składania podwozia, dzięki czemu możliwe było ustawianie samolotów w hangarze tak, że bardziej na siebie nachodziły.

Kariera FJ-1 była bardzo krótka, ponieważ po zaledwie kilku miesiącach eksploatacji samoloty zaczęto wycofywać, a od maja 1949 roku zastępować maszynami Grumman F9f Panther. Powodem tak szybkiego wycofania FJ-1 ze służby były liczne wypadki podczas lądowań powodowane słaba konstrukcją podwozia. Chociaż w 1949 roku zakończono służbę operacyjną maszyn, zachowano je w rezerwie do 1953 roku. Do naszych czasów przetrwały tylko dwa egzemplarze North American FJ-1 Fury.

North American FJ-1 Fury
North American FJ-1 Fury

Podsumowanie

North American FJ-1 Fury zapisał się w historii jako pierwszy operacyjny samolot odrzutowy US Navy. Ze względu na to, że opracowano go po FD-1 Phantom i równolegle z kilkoma innymi maszynami, które wyprodukowano w większych ilościach, został on w znacznej mierze zapomniany i niezauważony. Mimo to maszyna ta miała olbrzymi wpływ na opracowanie bardzo udanego i eksploatowanego przez kilkadziesiąt lat myśliwca North American F-86 Sabre. Warto dodać, że na bazie Sabre opracowano wersję pokładową, oznaczoną jako FJ-2 i FJ-3 Fury.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.