W latach 1978-1980 Libia kupiła w ZSRR 6 okrętów podwodnych projektu 641 (NATO: Foxtrot), które weszły do służby w latach 80. ale ich kariera była krótka i bardzo słabo udokumentowana. Najciekawszy był los okrętu podwodnego Al-Badr o numerze S311, który na początku lat 90. trafił do ZSRR na remont, którego nigdy nie ukończono, a okręt stał się ofiarą sankcji politycznych i rozpadu ZSRR.

Okręty podwodne projektu 641 zaczęły wchodzić do służby w 1958 roku jako następcy jednostek projektu 611 (NATO: Zulu). Do 1983 roku powstało 75 okrętów tego typu, z których 58 trafiło do służby w radzieckiej marynarce wojennej. Na początku lat 90. wiele Foxtrotów zaczęto wycofywać z eksploatacji, a część sprzedano. Wśród nowych użytkowników tych jednostek znalazła się nawet Polska, która używała dwóch takich okrętów do 2003 roku.

Wrak Al-Badr w Kronsztadzie
Wrak Al-Badr w Kronsztadzie

Foxtroty miały 90 m długości, wyporność nawodną 1983 ton i podwodną 2515 ton. Napęd stanowiły 3 silniki diesla Kolomna 2D42M o mocy 2000 KM każdy oraz 3 silniki elektryczne o mocy 1350 KM i jeden o mocy 2700 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną 16 węzłów na powierzchni i 15 węzłów pod wodą, a zasięg na powierzchni wynosił 20 000 mil morskich (37 000 km) przy prędkości 8 węzłów. Pod wodą okręty mogły przebywać przez 3-5 dni i dysponowały zasięgiem 380 mil morskich (700 km) przy prędkości 2 węzłów. Maksymalna głębokość testowa wynosiła 246-296 m. Uzbrojenie składało się z 10 wyrzutni torped – 6 na dziobie i 4 na rufie, z zapasem 22 torped, a załoga liczyła 12 oficerów, 10 podoficerów oraz 56 marynarzy.

Jednym z użytkowników tych okrętów była Libia, która nabyła w latach 1978-1980 sześć Foxtrotów – Al-Badr, Al-Fatah, Al-Ahad, Al-Matrega, Al-Khyber i Al-Hunyan. Dokładny los jednostek nie jest znany, ponieważ od 1984 roku brakuje informacji o wykonywaniu przez nie patroli bojowych. Zapewne z powodu problemów technicznych i braku części zamiennych ich eksploatacja była bardzo ograniczona. Według niepotwierdzonych informacji doszło również do kilku wypadków z ich udziałem. Ostatecznie jeden z okrętów pozostał w Bengazi, gdzie został w 2011 roku przejęty przez jednostki antyrządowe w trakcie Libijskiej wojny domowej. Stan okrętu był wtedy bardzo zły, przez co całkowicie nieprzydatna jednostka została rozebrana – przynajmniej częściowo, ponieważ na zdjęciach satelitarnych sprzed kilku lat okręt cały czas znajduje się w porcie w Bengazi.

Wrak Al-Badr w Kronsztadzie
Wrak Al-Badr w Kronsztadzie

O wiele ciekawszy był los okrętu podwodnego Al-Badr. Jego budowę rozpoczęto prawdopodobnie 23 grudnia 1975 roku, a wodowanie miało miejsce 16 kwietnia 1976 roku. Przez kolejnych kilka miesięcy okręt przechodził próby w Leningradzie oraz na Bałtyku, po czym w grudniu 1976 roku trafił do Libii. Niepotwierdzone informacje o jego służbie sugerują, że była ona problematyczna i doszło do kilku wypadków na jego pokładzie. W 1991 roku zgodnie z umową między ZSRR a Libią okręt trafił do Łotwy w celu przeprowadzenia remontu, jednak rozpad Związku Radzieckiego sprawił, że Al-Badr został przeholowany do Kronsztadu.

Problemy finansowe Rosji, połączone z sankcjami międzynarodowymi nałożonymi na Libię w 1992 roku sprawiły, że remontu nie dokończono. Jednostka kilkukrotnie zmieniła miejsce cumowania, aż ostatecznie trafiła do suchego doku, w którym częściowo ją rozebrano. Z czasem (prawdopodobnie w 2005 roku) AL-Badr został pozostawiony własnemu losowi, podobnie jak większość okolicznych obiektów. Ostatecznie w 2010 roku zrezygnowano z planów jego wyremontowania, głównie z powodu problemów politycznych w Libii.

Wrak Al-Badr w Kronsztadzie
Wrak Al-Badr w Kronsztadzie

Prawdopodobnie w kwietniu 2014 roku okręt zezłomowano w celu uwolnienia doku. Tym samym jego historia dobiegła końca i pozostały po nim niesamowite, aczkolwiek kiepskiej jakości zdjęcia, które regularnie pojawiają się na różnych stronach z mniej lub bardziej prawidłowym opisem. Pod TYM linkiem można znaleźć sporą galerię z wnętrza okrętu, wykonaną już gdy okręt nie był już pilnowany.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.